#4 , 15 okt 2010 14:57
Het deel dat door u werd afbetaald voor het huwelijk; kapitaalsaflossing, intresten, notariskosten en beschrijvingskosten vormen samen uw inbreng van persoonlijk vermogen in de woning.
Mits u deze betalingen kan bewijzen, dan kan dit kapitaal worden geherwaardeerd in verhouding tot de meeropbrengst bij verkoop.
Dit persoonlijk vermogen kan u opvorderen voor de verdeling.
Het resterende kapitaal vormt het gemeenschappelijke vermogen in het huis ( het feit dat u met twee rekeningen werkte, doet daarbij niet ter zake)
Dit gemeenschappelijke vermogen in het huis wordt voor deze verdeling, eerder traditioneel, in gelijke parten verdeeld. (na aftrek van de kosten)
Ik meende dat de wet wel een uitzondering voorziet, wanneer u kan bewijzen dat de tegenpartij NOOIT iets heeft bijgedragen tot het verwerven van de woning.
Ben zelf nog opzoek naar de het correcte wetsartikel ???, al vermoed ik dat dit alles zeer moeilijk te bewijzen valt.
Het is me eveneens niet duidelijk dat; wanneer de woning wordt overgenomen door een der partijen, de nieuwe registratie eveneens gebeurt lastens het gemeenschappelijke vermogen???