Niet geregistreerd huurcontract opzeggen

Brianz
Topic Starter

Niet geregistreerd huurcontract opzeggen

#1 , 20 okt 2010 12:19

Beste,

In september heb ik een contract getekend voor een jaar in een huisje in Leuven. Echter doordat ik voor een jaar voor het werk naar buitenland moet ben ik van plan het contract te proberen verbreken.

Ik vroeg me af wat mijn rechten hier zijn?

Volgende dingen zijn hierbij mss belangrijk:

1. Het contract is een contract voor 1 jaar, geen 3 6 9 contract.
2. Het is een niet geregistreerd contract.
3. Ik heb men domicilie niet staan bij dit huis (Ik weet niet of de huurwet hier dan op toepassing is?)

Kan ik wettelijk gezien zomaar een eind maken aan dit contract?

Alvast bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 20 okt 2010 13:12

1) & 3) lees het contract nauwgezet na; werd je verondersteld je domicilie er te plaatsen of niet? Zijn in het contract opzegmaatregelen opgenomen die specifiek slaan op een contract van bepaalde duur?

2) Alhoewel dit bij wet verplicht is er geen sanctie wanneer de verhuurder het niet doet. niet registratie van een contract van bepaalde duur levert de huurder in tegenstelling tot bij een 3-6-9 geen extra voordelen op.

Een contract van bepaalde duur wordt geacht door beide partijen onverbreekbaar te zijn voor de duur van het contract. Uw werkgever die u naar het buitenland stuurt kan echter in een geding door de vrederechter aanvaard worden als overmacht. Verwacht echter niet dat in een dergelijk geval het contract zonder schadevergoeding verbroken zal worden. Hoop op een minimum van 3 maanden, verwacht 6 maanden schadevergoeding.

Brianz
Topic Starter

#3 , 20 okt 2010 14:10

Er werd volgens het contract niet verondersteld een domicilie te plaats. Eigenlijk moet je de woning zien als een soort van onofficiele studentenplaats. De eigenaar van het huis staat daar officieel gedomicilieerd maar woont bij vriendin. Ik huur eigenlijk onoficieel onder.
Over de opzegmaatregelen kan ik neit veel zeggen omdat ik het contract nu niet bij me heb. Ik post deze vanavond.

Reclame

Brianz
Topic Starter

#4 , 21 okt 2010 14:22

In het contract zijn ook geen opzegmaatregelen opgenomen voor vervroegde opzegging.
De verhuurder is eigenaar van het huis en heeft zijn domicilie hier nog staan. Ik veronderstel dat de opbrengsten die komen van mij voor de huur niet officieel worden aangegeven

Ik heb denk ik niet veel wettelijke draagkracht hier om hier onderuit te geraken?

Vandebos

#5 , 21 okt 2010 17:24

Je huurcontract valt dan onder het gemeen huurrecht, dat is een ander verhaal. Sta me toe hier deze avond rustig op te antwoorden.

Brianz
Topic Starter

#6 , 22 okt 2010 11:24

Alvast bedankt voor je antwoorden Vandebos. Nu zijn we toch al iets wijzer geworden

Vandebos

#7 , 22 okt 2010 13:43

Art. 1758. De huur van een gemeubileerd appartement wordt geacht te zijn aangegaan bij het jaar, wanneer zij is aangegaan tegen zoveel per jaar;
Bij de maand, wanneer zij is aangegaan tegen zoveel per maand;
Bij de dag, wanneer zij is aangegaan tegen zoveel per dag.
(Lid 4 opgeheven) <W 20-02-1991, art. 13>

Art. 1736. <W 20-02-1991, art. 8> Onverminderd het bepaalde in artikel 1758, wordt de voor onbepaalde duur gesloten huurovereenkomst geacht te zijn aangegaan per maand.
De overeenkomst kan slechts worden beëindigd met inachtneming van een opzeggingstermijn van een maand.

Art. 1737. Indien de huur bij geschrift is aangegaan, eindigt zij van rechtswege wanneer de bepaalde tijd verstreken is, zonder dat een opzegging is vereist.
Het lijkt me het meest eenvoudige om te trachten met de eigenaar een overeenkomst te sluiten.

Terug naar “Huren”