Waar zit het eigendomsrecht in deze situatie?

roharro
Juridisch actief: Ja

Re: Waar zit het eigendomsrecht in deze situatie?

#16 , 19 okt 2010 20:35

Blijkbaar is de "lening" eerder een "schenking".
In principe moet die ingebracht worden alvorens te verdelen.
Vraag is wie dat gaat inbrengen in dit geval aangezien de kinderen van de vooroverleden broer zijn erfenis hebben verworpen en de echtgenote ze blijkbaar niet heeft aanvaard.

Wat betreft het onroerend goed zou ik eerst navraag doen wie eigenaar is en voor hoeveel ieder. Dat moet ondubbelzinnig te achterhalen zijn.
Wat de roerende waarden (zowel actief als passief) betreft zal het alleszins veel moeilijker zijn om nog iets te achterhalen na 15 jaar.
Trouwens zonder de "afloop" en details te kennen van de aanvaarding onder boedelbeschrijving door de weduwe valt daar niet veel over te vertellen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Winston
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#17 , 19 okt 2010 21:08

Als de echtgenote van X de nalatenschap van haar echtgenoot uiteindelijk niet heeft aanvaard heeft destijds zal ze nu ook geen vruchtgebruik krijgen.
Een aanvaarding onder boedelbeschrijving kan nooit leiden tot verwerping van de nalatenschap.

Art. 795. De erfgenaam heeft voor het opmaken van de boedelbeschrijving drie maanden, te rekenen van de dag waarop de erfenis is opengevallen.
Bovendien heeft hij, om zich omtrent de aanvaarding of de verwerping te beraden, een termijn van veertig dagen, te rekenen van de dag dat de voor het opmaken van de boedelbeschrijving verleende drie maanden verstreken zijn, of van de dag van het sluiten van de boedelbeschrijving, indien deze voor het verstrijken van de drie maanden is beëindigd.

wanton

#18 , 19 okt 2010 23:09

Aanvaarding onder boedelbeschrijving blijft een aanvaarding, zoals de term aanduidt. Dit kan niet omgezet worden in een verwerping , maar heeft wel als gevolg dat , bij een negatief resultaat , het eigen vermogen niet dient aangesproken te worden om dat negatieve saldo te vereffenen, wat bij zuivere aanvaarding wel het geval is. Maar het blijft een aanvaarding. Men kan wel verwerpen indien er om een andere reden een boedelbeschrijving zou zijn.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

roharro

#19 , 19 okt 2010 23:52

Ik vermoed evenwel dat we niet op dezelfde golflengte zitten wat betreft de faze in de procedure waarover we respectievelijk spreken. Mijn lezing van de betreffende artikelen B.W. blijkt ook die van de officiële notarissenwebsite te zijn:

"Iedere erfgenaam heeft eveneens de mogelijkheid om de nalatenschap te aanvaarden onder voorrecht van boedelbeschrijving. Dit soort van aanvaarding komt meestal voor, wanneer niet onmiddellijk na het overlijden kan uitgemaakt worden of de nalatenschap een batig saldo zal vertonen. Er dient eveneens een verklaring afgelegd te worden bij de griffie van de Rechtbank van Eerste Aanleg, welke gepubliceerd wordt in het Belgisch Staatsblad. Vanaf deze publicatie hebben de eventuele schuldeisers van de overledene drie maanden de tijd om hun vorderingen te laten kennen.

Binnen een termijn van drie maand na het overlijden moet een nauwkeurige boedelbeschrijving of inventaris opgesteld worden, waardoor de erfgenaam zich een duidelijk beeld moet kunnen vormen van de samenstelling van de nalatenschap. Na deze inventaris beschikt deze erfgenaam dan over een periode van veertig dagen om zijn definitief standpunt in te nemen : aanvaarding onder voorrecht van boedelbeschrijving of verwerping."

bron: http://www.notaris.be/faq/erven-schenke ... en/4/58/42" onclick="window.open(this.href);return false;

"Point of no return" situeert zich na die veertig dagen.

hardlife
Topic Starter

#20 , 20 okt 2010 16:12

Inmiddels naar het Registratiekantoor geweest. Hier wou men mij enkel een eigendomsattest geven waarbij mijn erfdeel in volle eigendom wordt vermeld. Helaas is dit deel héél wat kleiner dan dit zou moeten zijn.. Men wil mij de identiteit van de andere mede-eigenaars niet geven zonder "bevelschrift van de vrederechter".. Men was daar zéér onvriendelijk..

roharro

#21 , 20 okt 2010 19:37

Telkens ik om één of andere reden wil weten van wie een bepaald onroerend goed is ga ik dat vragen op het hypotheekkantoor waaronder de eigendom ressorteert. Dus voor eigendommen waar ik geen mede-eigenaar van ben.
Indien de info niet overeenstemt met wat u denkt geërfd te hebben dan vraagt u bij de Registratie een kopie van de aangifte van de successie (waar u dus mede-aangever was). Of bij de notaris die eventueel is tussengekomen. Er moet alleszins een attest van erfopvolging zijn of een akte van bekendheid. Daarin vindt u alle informatie betreffende de erfgerechtigden.

hardlife
Topic Starter

#22 , 21 okt 2010 16:20

Ik denk niet dat deze notaris deze informatie zal willen geven, zich steunend op diens beroepsgeheim?

roharro

#23 , 21 okt 2010 17:49

Ik denk niet dat deze notaris deze informatie zal willen geven, zich steunend op diens beroepsgeheim?
Als u erfgenaam bent dan gaat het toch over uw erfenis? Ik begrijp de situatie niet goed hoor. Uw ouder sterft. U bent erfgenaam. Er wordt beroep gedaan op een notaris. Wat voor beroepsgeheim zou die kunnen hebben tegenover u als erfgenaam?
Geef de zaak aan een andere notaris als hij zijn werk niet doet en dien klacht in bij de Orde van de Notarissen.
U zegt dat u een advocat hebt aangesteld. Die moet deze procedures ook kennen.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”