jaarlijkse verbruiksafrekening

JohnD

Re: jaarlijkse verbruiksafrekening

#16 , 14 okt 2010 22:47

@ mava 105

Ik wil hier toch nog eens herhalen wat ik vroeger reeds enkele malen gepost en gezegd heb, vermits ik er dus wel 100% van overtuigd ben en trouwens het slachtoffer van geworden ben, dat er door "sommige" verhuurders geknoeid word in die zaken. En mogelijk meer dan dat er door de argeloze huurder wel vermoed word. Daarom dit nog even in verband met de melk die bij de kat gezet word; en ik hoop dat duizenden huurders, voorzover ze bewijzen vragen nu eens eindelijk bewijzen vragen waar ze iets mee kunnen controleren, en niet iets waar ze niets mee kunnen controleren. Anders kunnen ze beter niets vragen als ze de vrede met hun verhuurder willen bewaren:

1) De opnamefirma neemt meterstanden op meters op, en vergelijkt die met meterstanden van de vorige opname.
2) Zelfs als je niets verbruikt hebt volgens die caloriemeters zal je toch een verbruik aangerekend worden bij de eindfrekening (het zijn de zogenaamde vaste kosten + een flink percentage - zou het moeten nakijken hoeveel dat het is - aan verbruik omdat je van de verwarming van andere bewoners mee geniet). Die firma's rekeningen dat mee in.
3) Last but not least en zeer belangrijk en hier wil ik je wijzen op je opmerking "wat kan je meer doen dan dat" - de huurder heeft recht op inzage in de fakturen van de leveranciers. Leveranciers waar de verhuurder van afneemt.
4) De eigenaars/verhuurders vullen documenten in die hen door de opnamefrirma worden opgestuurd, maar zij vullen die documenten in zoals zij willen - normaal dus a/d hand van de facturen - maar ze zijn in het geheel niet verplicht die originele facturen mee te versturen naar die opnamefirma. Die firma's doen enkel berekeningen op basis van die ingevulde documenten. Hetgeen de verhuurder soms meegeeft aan de huurder als bewijs, dat zijn geen fakturen.

Wat mij hier toch wel duidelijk opvalt nadat ik dit voor de n'de maal verduidelijkt heb, is dat er vroeger nog nooit iemand hierop gereageerd heeft. Misschien moet het dekseltje gesloten blijven.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
diederik.dco
Topic Starter

#17 , 15 okt 2010 10:45

De berekeningen voor de verwarming (via de caloriemeters) moet echter in de toekomst op een begrijpelijker manier worden voorgesteld (sic) door ons aan de huurder.
Heb jij de originele dokumenten die je van de opnamefirma kreeg aan de huurder meegestuurd met de afrekening?
Wat kan je meer doen dan dat?
Nu moet ik wel zeggen dat die dokumenten soms ook wel niet begrijpelijk overkomen voor een leek die ze voor de eerset maal in handen krijgt. Heb er, na al tientallen van deze dokumenten in de loop der jaren in handen te hebben gekregen, nog last mee.

Die documenten had ik idd bij de afrekening bijgevoegd, evenals de afrekeningen van water en electriciteitsfirma. Dat betekent dat de huurder een afrekeningsnota kreeg, met drie bijlages. Blijkbaar is dat niet overzichtelijk... In de toekomst zal ik dus enkel de afrekeningsnota opmaken, met de melding dat alle details bij mij beschikbaar zijn en opvraagbaar voor uitleg...
Deliberando saepe perit occasio

mava105
Juridisch actief: Nee

#18 , 15 okt 2010 19:57

@ mava 105

4) De eigenaars/verhuurders vullen documenten in die hen door de opnamefrirma worden opgestuurd, maar zij vullen die documenten in zoals zij willen .
Gebouwen met een gemeenschappelijke verwarming en dus caloriemeters hebben in 99% van de gevallen een syndicus, en het is deze laatste die deze gegevens doorgeeft aan de opnamefirma, en dus NIET DE VERHUURDER. De syndicus heeft er geen enkele belang bij te knoeien met deze gegevens.

Reclame

Terug naar “Huren”