Incestueuze verhoudingen

Mariette

Re: Incestueuze verhoudingen

#31 , 13 okt 2010 19:57

enne leuk weetje: islamitische vrouwen kunnen trouwen met niet-islamitische mannen: van christelijke, protestantse en joodse afkomst: de mensen van "het boek".
Een slim islamitisch meisje dat wil trouwen met een atheist: wel die vertelt gewoon dat ie katholiek is :D
eylis ,

islamitische MANNEN mogen trouwen met de vrouwen van het boek. Niet andersom. De reden is duidelijk: in de islamitische religie is de man de voogd over de vrouw (4.34) en hij is dus de baas. Als een moslima huwt met een niet-moslim is de niet-moslim de baas en dàt kan niet.
Het gaat zelfs zover dat indien men wettelijk wil huwen voor de Marokkaanse wet, de belgische niet-moslim man zich moet bekeren.
om je stelling genuanceerd te staven moet je enkele belangrijke feiten natrekken...
- de statistieken van magrebijnse kozijnshuwelijken anno 2010 versus autochtone kozijnshuwelijken in de belgische gemeenten...
- statistieken van congenitale afwijkingen bij magrebijnse baby's, geboren in Belgie na 2000.
Ik plaats nogmaals de link naar het artikel van professor Matthias Storme. Misschien dat U het artikel toch eens volledig moet lezen.
Bij Marokkanen in ons land komen inteeltige huwelijken ook redelijk veel voor, al zijn daarover naar Belgische gewoonte geen nauwkeurige cijfers binnen bereik van het publiek. Het lijdt weinig twijfel dat dit in gelijkaardige verhouding tot een hogere belasting van onze gezondheidszorg leidt. We dragen er financieel allemaal een beetje mee de gevolgen van, dus zou de politiek er aandacht aan mogen besteden.
http://vlaamseconservatieven.blogspot.c ... elijk.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Speelt U nu de grote verwonderde? of meent U écht dat het aantal consanguine huwelijken bij oude katholieke belgen even hoog ligt als bij Marokkaanse immigranten?

JPV
Juridisch actief: Ja

#32 , 13 okt 2010 20:05

Ik denk dat ik nogal eufimistisch spreek als ik zeg dat het niet zo neutraal overkomt als je met Mathias Storme afkomt in dit debat. Meneer die vond dat het "bijna een morele plicht was om op het Vlaams Blok te stemmen" na een stemming over een racismewet.

(los van het feit dat hij wel degelijk zinnige zaken kan zeggen over zijn kernopdracht aan de universiteit, is hij dus, duidelijk niet neutraal te noemen.

Mariette

#33 , 13 okt 2010 20:28

JPV : ik kan me nog suf googelen om cijfers over de kwalijke gevolgen van consanguine huwelijken, maar als jullie dan afgaan op het feit dat de schrijver van het artikel zelf ooit eens iets heeft gezegd dat niet in uw kraam past.... trouw met uw nicht dan hé en zorg vooral dat uw kinderen en kleinkinderen ook allemaal met nichten en kozijns huwen. Blijft het lekker in de familie.

Storme haalt nochtans Ann Cryer aan, een LABOUR parlementslid. Dit zou voor jullie blijkbaar voldoende moeten zijn toch? Stel dat die Cryer conservative was geweest, dan waren haar cijfers ook niet correct.
http://en.wikipedia.org/wiki/Ann_Cryer" onclick="window.open(this.href);return false;

Je kan ook zelf eens googelen. Niet in het Nederlands, want hier mag dat niet geweten worden, in Engeland mogen ze hun pakistaanse andersvaliden gaan verzorgen. Recent de reportage niet gezien? in één gezin waren vier van de zeven kinderen totaal geestelijk en lichamelijk "anders". Blijkbaar heeft U daar geen enkel probleem mee, want Storme zei na het arrest van het VB dat men de morele plicht had om VB te stemmen.

Nou ja: Tijdschrift voor kindergeneeskunde
Let nu op wie de auteurs zijn. Misschien stemden ze wel op Geert Wilders nietwaar?

Reclame

JPV
Juridisch actief: Ja

#34 , 13 okt 2010 21:01

je mag zoveel insinueren wat je wil, ik zeg enkel dat het niet is omdat iemand professor is, dat hij in alle domeinen als expert kan optreden. Zeker niet als iemand een uitgesproken politieke mening heeft over een bepaald onderwerp.

Mariette

#35 , 13 okt 2010 21:09

je mag zoveel insinueren wat je wil, ik zeg enkel dat het niet is omdat iemand professor is, dat hij in alle domeinen als expert kan optreden. Zeker niet als iemand een uitgesproken politieke mening heeft over een bepaald onderwerp.
ik insinueer toch niks: JIJ insinueert.

Ik zeg niet dat iemand als professor Storme sowieso als expert in consanguine huwelijken en hun medische gevolgen optreedt: hij CITEERT(!) iemand die zich bezighield met de medische gevolgen van die praktijken.
U heeft duidelijk het artikel niet gelezen want het gaat ook over de juridische en sociale gevolgen van zulke huwelijken en me dunkt is professor Storme weldegelijk op de hoogte van die dingen.
Blijkbaar mag iemand die een verkeerde opmerking maakte die niet in uw gedachtengoed past zelfs geen personen citeren ivm een onderwerp dat totaal niks met een politieke overtuiging te maken heeft?

Ik geef informatie. Wat U ermee doet is uw zaak.
Ter info: ook de joodse gemeenschap doet volop aan consanguine huwelijken. Wat nu?

Negeer het voor mijn part en raad de mensen vooral aan met hun kozijns en nichten te huwen. Dan kan je kruippakjes kopen met drie armen en één beentje.
Laatst gewijzigd door Mariette op 13 okt 2010 21:30, 2 keer totaal gewijzigd.

Vandebos

#36 , 13 okt 2010 21:21

Gelieve de discussie rustig en beschaafd te houden zonder op de man te spelen. Anders kan deze verder gezet worden op http://www.politics.be" onclick="window.open(this.href);return false;.

Jullie keuze...

eylis

#37 , 14 okt 2010 09:37

Beste Mariette,

Als bevoorrechte wereldburger in contact met wereldburgers van verscheidene culturen en nationaliteiten (dit zowel door mijn professionele activiteiten én familiale en privé-belangstellingssfeer) heb ik de eer te mogen vertoeven in de schoot van het gemeenschapsleven van die culturen. en dat in uiteenlopende bevolkingslagen (dus kind aan huis zoals ze zeggen :)

En ik heb het genoegen je mede te delen (vanuit mijn ervaringen, maar het wordt door deze mensen ook formeel bevestigd)
dat de Islam verschillende stijlen kent: (zoals wij bij de Katholieken en de joden dat ook hebben: van ultra-orthodoxen over hedendaags/modern tot gelegenheidsbelevers: die vergelijking begrijp je vast wel 8_)

In de context van een 3dubbele emancipatie (vrouw-opleiding-religie) huwen Magrebijnse meisjes al heel vaak (vooral in Belgische en magrebijnse steden) met de mannen van hun keuze. En ook met niet-islamitische mannen, zelfs zonder "bekering". Met de eenvoudige melding dat hun verloofde katholiek is. Familie en imams uit deze "gegoede kringen" hanteren dus precies die moderne -aan de tijd aangepaste geloofsbeleving. En deze 3dubbel geemancipeerde bevolkingslaag groeit met de dag: ga maar eens op bezoek aan de ULB en de ULC in Brussel en Louvai-La Neuve....of de universiteit van TETOUAN....Het loopt vol met VROUWEN :shock:

Bepaalde (lees de meeste) Saoudische staten en Islamitische landen met gewapende conflicten hanteren uiteraard een uiterst ultraconservatieve interpretatie van de Koran, die ingegeven is door machtsbeheersing.
En daar wordt in de media natuurlijk voortdurend en veelvuldig over bericht nietwaar :mrgreen:
Waar we niet bij stilstaan is dat in die landen met gewapende conflicten niet de rust en voldoende voorziening in de basisbehoeften bestaat om de stap naar volksontwikkeling (lees opleiding en emancipatie) te kunnen laten ontwikkelen.

In meer en meer Magrebijnse landen - waar de economie zich begint te onwikkelen (en waar we zo graag op vakantie gaan, niet?) waait een verfrissende democratische wind door de theologie.
In mijn directe omgeving heb ik momenteel weet van 7 jonge Magrebijnse vrouwen die een relatie hebben of gehuwd zijn met niet-islamitische mannen. Zonder tegenwerpingen van famillie of Imam.

De sleutel tot deze successen?
Opleiding... De meisjes zijn slim en zorgen dat ze hoogopgeleid zijn. Denk er eens goed over na...
Kennis is...ja precies... :D

Mariette

#38 , 14 okt 2010 10:11

Beste, ik begrijp best wat U hier wil bedoelen. Ik verwees enkel naar de islamitische regels zoals voorzien in de koran. Niet naar de geplogenheden in het elitaire gedeelte van de Marokkaanse maatschappij.
Een katholiek moet elke zondag naar de mis.
Dit betekent niet dat alle katholieken elke zondag naar de mis gaan, maar dat wil wèl zeggen dat elke katholiek volgens de katholieke leer elke zondag naar de mis zou moeten gaan.

Volgens de islamitische leer mogen nichten en kozijns gerust met elkaar huwen, zoogbroers en zoogzussen echter niet. Dat deze praktijk standaard voorkomt in rurale gebieden is mede een gevolg van het feit dat men op die manier het familiebezit bij elkaar kan houden en de weide- of akkergronden niet in stukken moet verdelen.

Evenzeer volgens diezelfde koran mogen moslima's niét met niet-moslims huwen. Dit wil niet zeggen dat er geen enkel marokkaans meisje met een niet-moslim man zal huwen, maar dan volgt ze gewoonweg niét de islamitische regelgeving.
Sla die twee dingen dus niet door elkaar.

De Marokkaanse wet voorziet zelfs dat de niet-moslim man zich moet bekeren wil hij in Marokko met een moslima huwen. Er is wel recent een wijziging van die Muttawa geweest dus ga ik er geen punt van maken dat dit nog steeds wettelijke verplichting is, in ieder geval was het voor die wijziging van kracht en werden er zelfs op de Marokkaanse ambassade in Brussel de nodige documenten daarvoor voorzien en online gezet.

Het gaat hem in deze ook niet over de hoogopgeleide Marokkaanse personen waar U het zo graag over heeft, maar over de niet-opgeleide migranten uit rurale gebieden die massaal naar West Europa trekken. Het zijn niét de hoogopgeleide half of niet praktizerende moslims waar U het steeds over heeft (in Istanbul huwen ze ook amper met hun nichten en kozijns) die massaal naar hier trekken, maar hun niet opgeleide landgenoten uit het Rif of Anatolië. En me dunkt gaat dit draadje over de consanguine huwelijken en niet over de verschillende islamitische rechtsscholen of niet-praktizerende interpretaties van die religie/ideologie (naargelang de interpretatie).

eylis

#39 , 14 okt 2010 10:25

dus moraal van het verhaal....
Mensen die de kans krijgen of némen zich te informeren, zich te ontwikkelen en MEER te weten, ontwikkelen ook een genuanceerde visie op cultuur en religie
en hebben begrip voor de Andere mens,
Ook dus voor diegenen die deel uitmaken van die lagere bevolkingslagen (gepriveerd van kennis en opleiding).
En dan kunnen we twee dingen doen:
- ze steeds blijven verwijten dat ze dom zijn (en dat overal heel hard roepen...dat doen de meesten, niet?)
- of helpen bijdragen aan hun opleiding en informatie.
Zoals waar dit forum voor dient: mensen helpen met advies en informatie om uit hun probleemsituaties te geraken :-)

Terug naar “Praat café”