erfrecht

elise*
Topic Starter

erfrecht

#1 , 12 okt 2010 23:03

Hallo,

Mijn moeder met 3 kinderen uit een eerste huwelijk is getrouwd met mijn stiefvader die ook 1 kind heeft uit zijn eerste huwelijk.
Mijn moeder is 21 jaar en 3 maand geleden overleden. Mijn stiefvader is 1 jaar en 5 maand geleden overleden.
Wij dienen nu over te gaan tot verdeling van de nalatenschap en de dochter van mijn stiefvader eist dat de begrafeniskosten en notariskosten van de begraving van mijn moeder van 21 jaar geleden aan haar terugbetaald worden.

Mijn moeder en haar vader waren gehuwd.
Het gaat hier over kosten gemaakt 21 jaar geleden,
en dit terwijl de 3 kinderen op het ogenblik van het overlijden van hun moeder minderjarig waren.

Is dit wettelijk dat mijn stiefvaders' dochter dit terugeist ondanks deze argumenten?

Mvg
Elise

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 12 okt 2010 23:19

Neen dat is een belachelijke eis.

Trouwens, wat hebben jullie nu nog te verdelen? Toen uw moeder overleed hebben haar 3 kinderen van haar geërfd in blote eigendom. Door het overlijden van haar echtgenoot die het vruchtgebruik erfde zijn jullie daar nu automatisch volle eigenaar van geworden (jullie= drie kinderen van moeder).

Van jullie stiefvader erven jullie niets. Zijn enige erfgenaam is zijn eigen dochter. Zij is bijgevolg ook de enige die nu een successieaangifte moet doen en erfenisrechten moet betalen.

Wie wat bezat op ogenblik van overlijden van jullie moeder hangt af van de huwelijkse voorwaarden (huwelijkscontract?) waaronder ze gehuwd waren.

Dit alles in de veronderstelling dat er geen testamenten waren.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

elise*
Topic Starter

#3 , 12 okt 2010 23:53

Er was wel degelijke een testament waarin vermeld stond dat mijn moeder na haar overlijden :
" Ingeval ze op de dag van haar overlijden kinderen zou nalaten dan legateert ze aan haar echtgenoot het grootste deel in volle eigendom en vruchtgebruik waarover de wet haar toelaat te beschikken"
Het gaat hier om een huis die trouwens op haar naam staat.

Op dit huis stond er een lening waarvan +- 1/6 was afbetaald. Van de rest van het bedrag van de openstaande lening werd iets meer dan de helft bedrag afbetaald met geld van de schuldsaldoverzekering van mijn moeder.

De stiefdochter eist nu terug : - de helft terug van het reeds afbetaalde deel.
- plus het deel dat nog overbleef na afbetaling van de schuldsaldoverzekering
- de begrafenis- en notariskosten van 21 jaar geleden

En dit alles terwijl zij wel 1/4 van het huis zal krijgen !!!

3 maanden voor mijn moeders' dood is een andere eigendom van haar trouwens verkocht geweest. Kan dit eventueel nog in rekenschap gebracht worden?
Ik weet op dit ogenblik nog niet of er een huwelijkscontract was.

Reclame

roharro

#4 , 13 okt 2010 00:05

3 maanden voor mijn moeders' dood is een andere eigendom van haar trouwens verkocht geweest. Kan dit eventueel nog in rekenschap gebracht worden?

Van die opbrengst hebben jullie destijds 3/4 geërfd in blote eigendom. Waar is dat geld naartoe gegaan?
Men kan logischerwijze dan ook veronderstellen dat de begrafeniskosten met een deel van dit eigen geld werden betaald.

Om de rest uit te puzzelen is het nodig de inhoud van het huwelijkscontract volledig te kennen.

elise*
Topic Starter

#5 , 13 okt 2010 00:14

goeie vraag, bedankt voor de tip
;)

Nog 1 vraagje, aangezien de dochter van de stiefvader 1/4 van het huis krijgt , dient zij dan ook niet 1/4 van die lening te betalen?

Elise

roharro

#6 , 13 okt 2010 12:14

goeie vraag, bedankt voor de tip
;)

Nog 1 vraagje, aangezien de dochter van de stiefvader 1/4 van het huis krijgt , dient zij dan ook niet 1/4 van die lening te betalen?

Elise
Ja dat dient proportioneel verrekend te worden.

wanton

#7 , 13 okt 2010 21:08

Wanneer jullie bij het overlijden van uw moeder nog minderjarig waren , is er zeker en vast een notaris , in opdracht van de vrederechter , tussenbeide gekomen. Dit alles om de rechten van die 'onmondige' kinderen te beschermen. Wanneer drie maanden voor het overlijden een OG is verkocht , is die verkoopprijs altijd begrepen in de nalatenschap. Daarvan moest voor ieder kind diens deel geblokkeerd worden. Wat is toen gebeurd, waar is dat geld? Bij het overlijden van stiefvader is dat geld in volle eigendom van de kinderen. Vraag daaromtrent rekenschap aan uw stiefzus én de (toenmalige) notaris.
Uw moeder kon door testament 1/4 aan haar echtgenoot geven , een huwelijkscontract kan daar niets aan veranderen. Jullie behouden uw rechten to. stiefvader. Moeder kon vb. geen algehele gemeenschap aangaan of een beding 'langst leeft ,al heeft'.
Wanneer er nog schuld loopt op een onroerend goed , mag verwacht worden dat alle eigenaars , in verhouding tot hun aandeel , bijdragen in de afbetaling.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

roharro

#8 , 13 okt 2010 21:34

Ik dacht aan mogelijke invloed van het huwelijkscontract in het geval van een van volledige scheiding van goederen. Indien de echtgenote tijdens het huwelijk niet of nauwelijks inkomsten zou hebben gehad en de lening van haar huis -tijdens het huwelijk- verder werd afbetaald met de inkomsten van de echtgenoot zou er mogelijkerwijze een vermogensverschuiving hebben plaatsgevonden tussen de echtgenoten.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”