Afrekening gezamelijke kosten

jbwel
Topic Starter

Afrekening gezamelijke kosten

#1 , 12 okt 2010 11:05

in de huurovereenkomst staat er dat er forfetair 40 eur per maand dient overgeschreven te worden voor gemeenschappelijke kosten en verbruik van water,telefoon, enz...

Ik huur nu reeds drie jaar en heb nog nooit een gedetailleerde afrekening gekregen van deze kosten.
Het staat nochtans expliciet in de overeenkomst dat dit wel het geval zou moeten zijn.

Ik heb nu mijn opzeg gedaan en heb al van ex-medehuurders gehoord dat er nu een gepeperde rekening volgt.

Kan dit zomaar? Kunnen ze mijn waarborg zomaar inhouden?

PS. er is enkel een gezamenlijke watermeter

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lanox
Juridisch actief: Nee

#2 , 12 okt 2010 11:29

Forfait houdt in dat de werkelijke kosten niet berekend worden maar dat U maandelijks een vast bedrag betaalt.
Provisie houdt in dat U maandelijks een vast bedrag betaalt dat gebruikt wordt als voorschot op de werkelijke kosten. Een afrekening volgt na opmeten van de werkelijke kosten.

Betaalt U een maandelijks forfait of een provisie?

jbwel
Topic Starter

#3 , 12 okt 2010 11:37

Maandelijks een provisie neem ik aan want er staat : "bij ontvangst van die rekening betaald de verhuurder of huurder het verschil tussen de betaalde voorschotten en werkelijke kosten"

Reclame

Vandebos

#4 , 12 okt 2010 11:51

De verhuurder is in zijn recht een afrekening te maken. De huurder heeft het recht inzage te krijgen in alle facturen die dienden om deze afrekening op te stellen.

jbwel
Topic Starter

#5 , 12 okt 2010 14:06

Kan de verhuurder hiervoor de waarborg gebruiken?

Vandebos

#6 , 12 okt 2010 14:35

Neen, niet zonder vonnis van vrederechter. De waarborg mag enkel gebruikt worden voor waardederving pand door schuld huurder.

JohnD

#7 , 12 okt 2010 15:18

Maandelijks een provisie neem ik aan want er staat : "bij ontvangst van die rekening betaald de verhuurder of huurder het verschil tussen de betaalde voorschotten en werkelijke kosten"
BW art 1728ter geeft u het recht inzage te vragen ter plaatse. U kan zich vooraleer ook maar een halve € cent uit te betalen hierop beroepen. De eigenaar is wel niet verplicht u een kopij te geven. Vraag per AS aan de eigenaar de toepassing van dat BW artikel en een afspraak waar en wanneer u inzage kan hebben. U hebt blijkbaar nog geen afrekening gehad. Door dit schrijven nu reeds a/d eigenaar te sturen, zal hij wel 2x nadenken vooraleer te knoeien. Hij weet immers dat u van plan "kan" zijn om originele fakturen op te vragen. U kan het ook wat geheimzinniger en toch vriendelijker doen door hem per gewoon schrijven erop te wijzen dat u bij de eindafrekening zich zal beroepen op BW 1728ter. Zonder verdere uitleg. Hij zal het moeten gaan opzoeken en ineens weten dat u geen "gewone huurder" bent. Een van uitstervend type dat niet met zich laat sollen.

BW Art. 1728ter § 1. Behalve wanneer uitdrukkelijk overeengekomen is dat de aan de huurder opgelegde kosten en lasten in vaste bedragen worden bepaald, moeten ze met werkelijke uitgaven overeenkomen.
Deze kosten en lasten moeten in een afzonderlijke rekening worden opgegeven.
De stukken die van deze uitgaven doen blijken, moeten worden overgelegd.
In het geval van een onroerend goed bestaande uit meerdere appartementen, waarvan het beheer wordt waargenomen door éénzelfde persoon, wordt aan de verplichting voldaan zodra de verhuurder aan de huurder een opgave van de kosten en de lasten doet toekomen en aan de huurder of aan zijn bijzondere gemachtigde de mogelijkheid is geboden de stukken in te zien ten huize van de natuurlijke persoon of op de zetel van de rechtspersoon die het beheer waarneemt
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Vandebos

#8 , 12 okt 2010 16:05

Ik zou toch maar oppassen met dat "uitstervend ras". Als verhuurder krijg ik steeds meer, soms terechte, vragen van huurders aangaande dit of dat. Het is trouwens ook veel eenvoudiger om zich tegenwoordig te informeren. Voor het vermelde art. 1728ter moest je vroeger in 99% van de gevallen nog langs een advocaat of bibliotheek trekken om het te kunnen opzoeken, hetgeen nu zelfs met wat moeite kan verricht van op je GSM. Aan mondigheid hebben we zeker ook niet ingeboet...

JohnD

#9 , 12 okt 2010 19:20

Ik zou toch maar oppassen met dat "uitstervend ras". Als verhuurder krijg ik steeds meer, soms terechte, vragen van huurders aangaande dit of dat. Het is trouwens ook veel eenvoudiger om zich tegenwoordig te informeren. Voor het vermelde art. 1728ter moest je vroeger in 99% van de gevallen nog langs een advocaat of bibliotheek trekken om het te kunnen opzoeken, hetgeen nu zelfs met wat moeite kan verricht van op je GSM. Aan mondigheid hebben we zeker ook niet ingeboet...
De huurders die ik persoonlijk ken zijn alles behalve mondig, en laten zich doen door verhuurders/eigenaars/immokantoren. In feite en sorry dat ik het zo moet zeggen verdienen ze niet beter. Misschien wel juist wat die informatie betreft, maar ze moeten er dan ook iets mee doen, ik bedoel op hun rechten staan. Gelukkig maar voor de verhuurders dat er zo'n slappelingen zijn. Weten dat je bedrogen word is een zaak, er wat aan doen is iets anders. In het echte leven zijn er ook mensen die er bijna om vragen om bedot te worden, en als ze het dan te weten zijn gekomen, gewoon bij de pakken blijven zitten. De huurders die ik ken zijn van het laatste soort. Je zou er in de praktijk nog van verschieten hoe weinig mensen iets doen met de informatie die zij op het forum krijgen.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

baldwyn

#10 , 12 okt 2010 21:54

De huurders die ik persoonlijk ken zijn alles behalve mondig, en laten zich doen door verhuurders/eigenaars/immokantoren. In feite en sorry dat ik het zo moet zeggen verdienen ze niet beter. Misschien wel juist wat die informatie betreft, maar ze moeten er dan ook iets mee doen, ik bedoel op hun rechten staan. Gelukkig maar voor de verhuurders dat er zo'n slappelingen zijn. Weten dat je bedrogen word is een zaak, er wat aan doen is iets anders. In het echte leven zijn er ook mensen die er bijna om vragen om bedot te worden, en als ze het dan te weten zijn gekomen, gewoon bij de pakken blijven zitten. De huurders die ik ken zijn van het laatste soort. Je zou er in de praktijk nog van verschieten hoe weinig mensen iets doen met de informatie die zij op het forum krijgen.
Je moet ook wel begrijpen dat huurders vaak, overigens ook vaak terecht, zich bedenken dat de verhuurders die dingen doen met het gevoel dat ze ermee weg raken en hun goed geinformeerd hebben.

Bekijk in mijn geval: Stedenbouw vraagt mij contact op te nemen met wijkagent (die eerder al verhuurder verdedigde) en kreeg al 3 keer geen gehoor en weigert terug te bellen. Dus dat soort vriendjespolitiek zit diep geworteld en bezorgt mensen angst. Mijn verhuurder zei ook al 'maak me problemen en het komt je duur te staan'.

JohnD

#11 , 13 okt 2010 06:14

Bekijk in mijn geval: Stedenbouw vraagt mij contact op te nemen met wijkagent (die eerder al verhuurder verdedigde) en kreeg al 3 keer geen gehoor en weigert terug te bellen. Dus dat soort vriendjespolitiek zit diep geworteld en bezorgt mensen angst. Mijn verhuurder zei ook al 'maak me problemen en het komt je duur te staan'.
Ja spijtig, maar hoe het er aan toe gaat in het Brusselse gewest weet ik niet zo goed. In elk geval het moeten inschakelen of het aanraden van een wijkagent in te schakelen vraagt om problemen, ik vind het erg dat het er in Brussel zo moet aan toe gaan. Maar wat die verhuurder zegt, nou die kan al bij wijze van spreken, moest hij zoiets tegen mij zeggen, zijn eigen graf beginnen delven.

baldwyn

#12 , 13 okt 2010 08:18

Ja spijtig, maar hoe het er aan toe gaat in het Brusselse gewest weet ik niet zo goed. In elk geval het moeten inschakelen of het aanraden van een wijkagent in te schakelen vraagt om problemen, ik vind het erg dat het er in Brussel zo moet aan toe gaan. Maar wat die verhuurder zegt, nou die kan al bij wijze van spreken, moest hij zoiets tegen mij zeggen, zijn eigen graf beginnen delven.
Ik woon in een van de kleinste, rijkste Brusselse gemeentes waar de verhuurder meerdere panden heeft en het een Franstalig (lees: Front national) bastion is, zelfs de affiche van de gemeentediensten zijn enkel in FR. Je staat hier voor alles in het nadeel als Nederlandstalige, ik heb een paspoort laten aanmaken voor mijn buitenlandse reizen en ze weigerden 1 in Nederlands, dus voor de statistieken ben ik nu een Franstalige.

En die wijkagent had mij aangespoort alles zijn beloop te laten, nu urbanisme tussenkwam en op zijn vingers tikte door de vele gebreken lijkt hij te weigeren terug te bellen of op te nemen. Weet niet wat ik daarvan moet maken.

Terug naar “Huren”