Verkoop huis mt bewindvoerder/vrederechter: altijd openbaar?

Syl23
Topic Starter

Verkoop huis mt bewindvoerder/vrederechter: altijd openbaar?

#1 , 11 okt 2010 18:25

Hallo,

Wij staan op het punt om een huis te kopen. Het pand wordt uit de hand verkocht. Het betreft een huis waarvan twee van de vier verkopers onder bewind staan van een bewindvoerder/vrederechter (wegens een licht mentale achterstand). De twee partijen die niet onder dit bewind staan, hebben ons bod aanvaard en reeds besproken met de vrederechter (beweren zij), die het bod goedgekeurd heeft. Zij willen de verkoop zo snel mogelijk laten doorgaan. Van onze kant willen wij ook zo snel mogelijk de compromis gaan tekenen.

Nu kreeg ik net te horen dat, indien een (of meerdere) partij(en) van de verkopers onder bewind staan van een bewindvoerder/vrederechter, dat de vrederechter het huis dan openbaar moet te verkopen :shock: . Is dit verplicht??? MOET dit gebeuren als één van de verkopers onder een bewindvoerder/vrederechter staat???? Of is dit geen must, maar wordt het gewoon frequent gedaan? Hopelijk is het geen must, want dan vrees ik dat we ons droomhuis kwijt raken... :(.

Als het verplicht is, krijgt ons vertrouwen in de verkopers ook een serieuze deuk... Waren zij hier niet van op de hoogte? Of wilde ze het huis zomaar snel snel verkopen, zonder enig medeweten van hun familie en de vrederechter...? Ben er niet geheel gerust in :?.

Mocht een openbare verkoop niet verplicht zijn (en verder alles naar wens verloopt), dan willen we graag zo snel mogelijk een compromis tekenen. Ik neem aan dat deze vrederechter hierbij ook aanwezig moet zijn? Indien zijn handtekening ontbreekt, zal de koop niet geldend zijn, vrees ik...?

Immotheker heeft ons trouwens zo'n (standaard) compromis doorgestuurd. Is deze voldoende (mits uiteraard aangepast aan onze situatie)? Of is het beter dat de notaris de compromis opmaakt (waar dan weer kosten aan verbonden zijn)? Er komen in ieder geval genoeg opschortende voorwaarden in :wink:. De akte wordt sowieso door de notaris opgemaakt.

Alvast bedankt voor de info!

Groetjes,
Syl23

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 11 okt 2010 18:39

In principe moet een openbare verkoop gehouden worden (art. 1186 Ger. W.)

Art. 1193bis. In de gevallen bedoeld in de artikelen 1186 tot 1189 kunnen de personen bevoegd om de openbare verkoping van de onroerende goederen te vorderen, naargelang van het geval, bij de vrederechter of bij de rechtbank van eerste aanleg een aanvraag indienen tot machtiging om uit de hand te verkopen. De machtiging wordt verleend indien het belang van de door die artikelen beschermde personen zulks vereist.

De in het eerste lid bedoelde aanvraag wordt ingediend bij een met redenen omkleed verzoekschrift waarbij een door een notaris opgemaakt ontwerp van verkoopakte wordt gevoegd.

mava105
Juridisch actief: Nee

#3 , 11 okt 2010 20:03

Vraag gewoon aan de verkopers een kopie van de goedkeuring voor de verkoop opgesteld door de vrederechter, en dan ben je gerust.

Reclame

Syl23
Topic Starter

#4 , 12 okt 2010 11:26

@mava105:

Prima, bedankt voor het advies!

Groetjes,
Syl23

Syl23
Topic Starter

#5 , 28 jan 2011 11:14

Hallo,

Slecht nieuws... Eén van de vier verkopers is eind oktober 2010 overleden... Zij was één van de erfgenamen met een handicap, dus momenteel zitten we ook nog eens in de erfrechtprocedure (zodat eventuele schuldeisers hun schuld kunnen vorderen)... :-(. Ik vraag me af of de overledene veel schulden had, aangezien ze al een tijdje in een instelling zat. Indien de procedure in oktober onmiddellijk in gang werd gezet, zitten we dus waarschijnlijk nog tot eind februari met onze vingers te draaien. En dan moet de originele procedure ook nog de nodige tijd hebben... :-s.

Kan het overlijden van de gehandicapte erfgenaam een invloed hebben op de verkoopprijs? Wij hebben samen met de verkopers wel een soort 'pre-compromis' getekend (opgesteld door de notaris), met daarin de bepaling van de prijs, (opschortende) voorwaarden, enz. Begin me wel af te vragen of deze pre-compromis wel nut heeft... Ok, in de pre-compromis staat dat de verkopers het huis niet aan iemand anders mogen verkopen terwijl de procedure nog loopt (alsof ze dat uberhaupt al zouden kunnen, als ze het zouden willen, want door de vrederechter kunnen ze toch geen kant uit). En langs onze kant mogen wij niet terugkrabbelen, maar zodra de vrederechter in ons nadeel beslist, is het toch afgelopen. Dus vraag me af of we ons dan ook moeten houden aan de prijs in die pre-compromis...

Maar misschien valt die invloed op de verkoopprijs nog wel mee? Waar ik voor vrees, is dat het overlijden eerder een invloed op de ganse procedure zal hebben. Dat heeft het nu natuurlijk al. We zitten nu al enkele maanden langer te wachten. Maar goed, laat ons maar wat sudderen ;-). Zolang het onze plannen maar niet te veel overhoop gooit...

We willen nog steeds dat de koop doorgaat. Maar hoe minder we ervan horen, des te wanhopiger de situatie lijkt... We willen eigenlijk ook helemaal niet onder de koop uit, we willen dat alles mooi volgens plan verloopt en het huis binnenkort van ons is! Ik denk dat we eind deze maand al eens een belletje gaan doen naar de notaris, om te vragen wat de stand van zaken is. Hopelijk zijn we dan al wat wijzer. Maar ben zo bang voor eventueel slecht nieuws... :-s. Tja, in ieder geval weten we dan al meer. In onzekerheid leven is nog veel erger...

Groetjes,
Syl23

Vaoke

#6 , 31 jan 2011 14:00

U bent dus een kandidaat koper via een compromis?!
Het zou wel eens kunnen dat enkele van de valide verkopers, etcetera.., hier wat te snel door den bocht zijn gegaan?!
Ik denk dan bijv. aan het aanvaarden van de nalatenschap onder het voorrecht van de boedelbeschrijving (opdracht voor een notaris) via de Griffie van de Rechtbank van Eerste Aanleg en de Vrederechter.
Blijkbaar zijn er bij de familie van de verkopers meerdere personen "onder de voogdij" en/of "onder een voorlopige bewindvoering" en als zulks niet wordt medegedeeld aan de lezers op dit forum.. dan kan u moeilijk een correct antwoord verwachten!
Afgezien daarvan weet ik niet of ik het bij het rechte eind heb... maar "een compromis" lijkt mij een vorm van "dading" in hoofde van o.a. de beheerder van de goederen.. en heeft diene beheerder in voorkomend geval dan wel de "machtiging" gevraagd aan de Vrederechter (en gekregen) om zich namens hem of haar (van wie hij/zij de goederen beheert) te verbinden?
Nu weet ik uit eigen ervaring dat in dergelijke gevallen het een en ander behoorlijk wat tijd in beslag kan nemen; in ons geval is dat al ruim 12 maanden!

Terug naar “Kopen”