Wij staan op het punt om een huis te kopen. Het pand wordt uit de hand verkocht. Het betreft een huis waarvan twee van de vier verkopers onder bewind staan van een bewindvoerder/vrederechter (wegens een licht mentale achterstand). De twee partijen die niet onder dit bewind staan, hebben ons bod aanvaard en reeds besproken met de vrederechter (beweren zij), die het bod goedgekeurd heeft. Zij willen de verkoop zo snel mogelijk laten doorgaan. Van onze kant willen wij ook zo snel mogelijk de compromis gaan tekenen.
Nu kreeg ik net te horen dat, indien een (of meerdere) partij(en) van de verkopers onder bewind staan van een bewindvoerder/vrederechter, dat de vrederechter het huis dan openbaar moet te verkopen

Als het verplicht is, krijgt ons vertrouwen in de verkopers ook een serieuze deuk... Waren zij hier niet van op de hoogte? Of wilde ze het huis zomaar snel snel verkopen, zonder enig medeweten van hun familie en de vrederechter...? Ben er niet geheel gerust in

Mocht een openbare verkoop niet verplicht zijn (en verder alles naar wens verloopt), dan willen we graag zo snel mogelijk een compromis tekenen. Ik neem aan dat deze vrederechter hierbij ook aanwezig moet zijn? Indien zijn handtekening ontbreekt, zal de koop niet geldend zijn, vrees ik...?
Immotheker heeft ons trouwens zo'n (standaard) compromis doorgestuurd. Is deze voldoende (mits uiteraard aangepast aan onze situatie)? Of is het beter dat de notaris de compromis opmaakt (waar dan weer kosten aan verbonden zijn)? Er komen in ieder geval genoeg opschortende voorwaarden in

Alvast bedankt voor de info!
Groetjes,
Syl23