ereloon advocaat

julie001
Topic Starter

ereloon advocaat

#1 , 10 okt 2010 14:52

korte situatieschets: 2 partijen erven gelden en woning. 1 der partijen woont zonder "recht" in de desbetreffende woning. Beide partijen hebben advocaat. Om uit onverdeeldheid te geraken geven we de opdracht aan onze advocaat om uithuiszetting te regelen. Vrederechter beveelt dit ook en vonnis wordt uitgevoerd. Ondertussen weigert de 1ne persoon (die uithuisgezet is) te tekenen voor de verdeling van de erfenis.

Ondertussen hebben we het factuur van onze advocaat gekregen en die is om van achterover te vallen. Er worden incassotarieven gebruikt. Wij gingen ervan uit dat er een basisbedrag zou worden aangerekend, met alle extra kosten die worden gemaakt (briefwisseling, uurloon,..). Heeft de advocaat niet de plicht om vooraf te melden wat de kost is als dit zo extreem hoog is?

Indien de incassotarieven mogen aangerekend worden, op welk bedrag mag dit dan? Enkel op het bedrag dat verkregen is bij openbare verkoop desbetreffend huis? Nu wordt het gehele bedrag genomen waarop de percentages worden berekend, dus ook de gelden die aanwezig zijn.

Mag de advocaat het factuur van ereloon aan notaris doorgeven ter betaling zonder onze goedkeuring? Wij zouden uiteraard betalen wat verplicht is, maar pas als wij zelf onze gelden hebben gekregen. Aangezien wij dit momenteel financieel niet kunnen, kunnen er dan weer extra kosten worden aangerekend?

zeer hartelijk dank voor een antwoord!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 10 okt 2010 15:48

Ik zie niet in wat de vrij eenvoudige procedure van uithuiszetting met "incassotarieven" te maken heeft.
Die procedure heeft ook niets te maken met de verkoop van het huis.
Welke opdracht(en) hebt u eigenlijk aan die advocaat gegeven? Volgens mijn buikgevoel veel meer dan een procedure van uithuiszetting.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

julie001
Topic Starter

#3 , 10 okt 2010 19:19

Wij verschoten ook enorm van het ereloon. We hebben een uitgebreide factuurfactuur gevraagd en daar staan naast de "gewone" kosten :percentages, eerste schijf 15%, enz. We hebben dit opgezocht op internet en dit blijken incassopercentages te zijn.

Wij hebben opdracht gegeven betrokkene uit het pand te laten zetten zodat het pand kon worden verkocht. Dit is mondeling overeengekomen. De verdeling gebeurt door de notaris, dit is nog niet gebeurt ondertussen omdat 1 partij weigert te tekenen.

In welk geval mag er wel incasso worden aangerekend?

dank alvast voor uw reactie

Reclame

Creatief

#4 , 10 okt 2010 20:38

Bedoel je de notaris, die aangesteld werd door het gerecht?
Bij een adocaat heb je meestal de keuze:
- ofwel betaal je uurloon (130 tot 150 €/ per uur), exlclusief administratieve kosten, aanstellen gerechtsdeurwaarder, proceskosten, ...
- ofwel betaal je x % op een bepaald bedrag, waarvan het bedrag kan oplopen tot 15 %. Eens je boven een bepaald bedrag zit, daalt het percentage dan weer.

Wanneer de zaak voor de rechtbank komt en je wint deze, dan kan je aaspraak maken op een rechtplegingsvergoeding. Hiermee kan je dan voor een stuk de advocaat betalen.

Wat noem jij veel? Kan je het bedrag kenbaar maken?

julie001
Topic Starter

#5 , 11 okt 2010 06:14

Ja, de notaris werd aangesteld door gerecht.

Factuur van ongeveer 15.000 euro.

Mag deze factuur door advocaat aangeboden worden aan desbetreffende notaris voor betaling, want dan is het sowieso te laat natuurlijk.

roharro

#6 , 11 okt 2010 12:07

"Om uit onverdeeldheid te geraken geven we de opdracht aan onze advocaat om uithuiszetting te regelen. Vrederechter beveelt dit ook en vonnis wordt uitgevoerd."
15 000 EUR voor een uithuiszetting????? Onmogelijk!!!!

Creatief

#7 , 11 okt 2010 14:40

Ik vind dit een doodnormaal bedrag wat je hebt moeten betalen aan de advocaat. Ik had eerder verwacht rond de 20.000 € als je uit onverdeeldheid wil geraken via de rechtbank.
Wanneer is je zaak van start gegaan bij de rechtbank en de advocaat? Wanneer is de rechtzaak geeïndigd. Ik vermoed dat er ook een openbare verkoop door zal gaan van de woning.

15.000 € viir een huiszetting te bevelen vind ik ook persoonlijk iets te veel van het goede. Hier heb je eigenlijk enkel maar de vrederechter voor nodig. Ik denk dat je die 15.000 € verwart met andere zaken.

julie001
Topic Starter

#8 , 11 okt 2010 18:18

Blijkbaar zijn de meningen dus verdeeld. Onze opdracht was uithuiszetting om dan uit onverdeeldheid te geraken via notaris. Hiervoor is door de rechtbank ook een notaris aangewezen die alles moest regelen, niet vrij te kiezen in principe.

Kan er iemand zeggen wanneer wel de incassotarieven mogen worden aangerekend? In dit geval dus wel volgens creatief.

Voor een leek is dit echt moeilijk uit te zoeken.

hartelijk dank voor jullie reaktie

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#9 , 11 okt 2010 18:42

Zonder het dossier volledig te zien lijkt het mij moeilijk om een idee te hebben over wat de advocaat gedaan heeft en op welk ereloon hij recht heeft.

U kan taxatie aanvragen bij de orde van advocaten.

roharro

#10 , 11 okt 2010 19:54

In het verleden heb ik ook enkele uithuiszettingen van huurders gehad. Wel al enkele jaren geleden. De kosten beliepen telkens tussen de 1OOO en de 1500 EUR. De laatste keer kostte het me bijna niets, toen heb ik de procedure voor het vredegerecht zelf behandeld, zonder advocaat.

Creatief

#11 , 11 okt 2010 22:40

Julie, indien je twijfelt aan het ereloon van de advocaat, dan mag je bij hemzelf een gedetailleerde afdruk vragen van zijn kosten (telefoons, postzegels, gesprekskosten, raadplegen van zijn rechtsbilbliotheek, afschrijving van zijn materieel), alsook zijn werkuren, erelonen, kosten van uitsturen van gerechtsbrieven, aanstellen gerechtsdeurwaarder, ... en noem maar op. Je advocaat werkt met een zeer knappe software, die ALLES automatisch bijhoudt, zowel de tijd als de kosten, de kosten 10 € per blad, het vervoer (aantal km), ...

In verband met de incassotarieven, daar heb ik me helemaal niet over uitgesproken. Dit hebben wij "nog" niet aan de hand.

Onze zaak start weldra. Momenteel hebben we 3000 € provisie moeten betalen aan de advocaat. De advocaat schatte zijn onkosten op 20.000 €. Gelukkig zijn we met meerdere om die te betalen. De gerechtskosten worden meestal afzonderlijk afgerekend en worden van de nalatenschap afgehaald.

Onze gerechtelijke notarissen worden een dezer dagen aangduid. Het ritje, dat de advocaat moet maken + uurloon naar de rechtbank om het akkoord te ondertekenen van de aanstelling van die gerechtelijke notarissen kost precies 232 €, vermoedelijk een kost buiten de provisie. De provisie hebben we al moeten betalen voor het geleverde werk + uisturen van gerechtsbrieven en gerechtsdeurwaarder.

Vraag gewoon om een gedetailleerde afrekening! Hij telt je daar ongeveer 40 cent per blad voor aan. Je bent dan ook zeker van je onkosten.

j.demoor

#12 , 12 okt 2010 11:50

'Het mandaat ad litem betreft uitsluitend de procedurehandelingen. Daarbuiten is de advocaat niet langer de mandataris van zijn cliënt.',(Luik 29 juni 1990,R.R.D. 1991,63).

Onderzoek of ‘geven we de opdracht aan onze advocaat om uithuiszetting te regelen.’ zich daartoe beperkte. Uw advocaat kan zijn mandaat niet eigenmachtig uitbreiden. Indien hij zich op enige uitbreiding beroept dan dient hij ze ook te bewijzen.

“Art.446ter.De advocaten begroten hun ereloon met de bescheidenheid die van hun functie moet worden verwacht. Een beding daaromtrent dat uitsluitend verbonden is aan de uitslag van het geschil, is verboden. Ingeval het ereloon niet met een billijke gematigdheid is vastgesteld, wordt het door de raad van de Orde verminderd, met inachtneming onder meer van de belangrijkheid van de zaak en van de aard van het werk, onder voorbehoud van de teruggave die hij beveelt, indien daartoe grond bestaat, dit alles onverminderd het recht van de partij om zich tot het gerecht te wenden indien de zaak niet aan een scheidsgerecht is onderworpen...”(Gerechtelijk Wetboek).

‘Daarover Guy Michel,gewezen stafhouder van de Leuvense balie...Advocaten hebben daarentegen altijd de neiging gehad zich op te werpen als verdedigers van weduwen en wezen,als ridders van het recht,als hogepriesters van Vrouwe Justitia,die helaas terloops ook bereid waren een ereloon te aanvaarden. Misschien is het dan ook niet slecht wanneer we gewoon onze plaats innemen tussen de andere stervelingen en hen een levensnoodzakelijk product aanbieden tegen een maatschappelijk aanvaardbare prijs.’(HUYSE,L.,SABBE,H.,De mensen van het recht,Leuven Halewijck 1997,92).

‘Op de advocaat rust de contractuele verplichting om zijn cliënt in te lichten over de te verwachten erelonen en kosten naargelang de evolutie van de zaak. De cliënt kan onder omstandigheden een beroep doen op de vertrouwensleer om een vermindering van het ereloon na te streven.’(Antwerpen 30 maart 1998,R.W. 1998-99,369,met verwijzing naar Wet 03 april 1997 betreffende de oneerlijke bedingen in overeenkomsten gesloten tussen titularissen van vrije beroepen en hun cliënten)

De notaris kan geen delen van de koopsom/erfenis af- of achterhouden ten gunste van derden,ook al zijn het andere ‘mensen van het recht’,zonder wetsbepaling,vonnis of toestemming van de partijen.

PS zie voortaan ook http://www.advocaat.be/Page.aspx?genericid=54" onclick="window.open(this.href);return false;
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”