Hallo,
Ik huur sinds september van vorig jaar een appartement in Gent samen met mijn vriendin. Het huurcontract staat op mijn naam omdat ik al werk en mijn vriendin nog studeert, en de huisbaas wou blijkbaar niet aan studenten verhuren. In het contract staat dat de woning als mijn hoofdverblijfplaats moet gelden, maar ik heb mij daar nog steeds niet gedomicilieerd. Ik wist ook niet dat dat nodig was, tot ik vorige week een brief in de bus kreeg van de stad Gent waarin staat dat ik de 600 EUR belasting op mijn tweede verblijf (=mijn woning in Gent) nog niet betaald heb, en ik daarom een boete van 150 EUR extra moet betalen. Da's dus 750 EUR die ik ineens moet ophoesten.
Ik was mij er totaal niet van bewust dat mijn appartement als 2de verblijf zou gelden omdat ik nog steeds bij mijn ouders gedomicilieerd ben, en heb ook nooit een waarschuwing of andere informatie gekregen over die belastingen. Is dat wel normaal? Ik zou toch verwachten dat ze minstens een briefje sturen om te zeggen dat ik die belastingen moet betalen. Nu krijg ik al meteen een boete omdat ik ze niet betaald heb...
Maar goed, verder stond er in die brief: "Aan de hand van de gegevens waarover wij momenteel beschikken, menen wij dat u in aanmerking komt voor deze belasting. Wij stellen echter vast dat u geen aangifte heeft ingediend. De belasting is verschuldigd door de persoon die de woongelegenheid gebruikt op 1 januari van het belastingsjaar, voor zover hij voor deze woongelegenheid niet in de bevolkingsregisters van de Stad Gent is ingeschreven of hiertoe nog geen aanvraag tot inschrijven heeft ingedientd."
Dat lijkt vrij duidelijk maar in het regelement op de tweede verblijven van de stad gent ( http://www.gent.be/docs/Departement%20S ... lijven.pdf" onclick="window.open(this.href);return false; ) staat in artikel 5 dat woningen waarin een beroepsactiviteit wordt uitgeoefend vrijgesteld worden van belastingen. Nu wil het toeval dat ik sinds eind augustus zelfstandig in bijberoep werk, (eigenlijk werk ik wel al langer, maar ik heb pas in augustus mijn btw-nummer aangevraagd zodat ik een factuur kon maken voor al mijn werk in de voorgaande maanden) en mijn woning in gent staat bij de BTW ingeschreven als het adres van mijn onderneming. Zou ik dit kunnen gebruiken om bezwaar in te dienen tegen de belastingen? En zoja: hoe doe ik dat dan best?
Groeten,
Jules