erfrecht

jupiter
Topic Starter

erfrecht

#1 , 06 okt 2010 08:54

ondergetekende is ongehuwd en kinderloos en heeft als naaste familie een broeder, een vader en een stiefmoeder (eigen moeder overleden).
Ik wil dat na mijn overlijden mijn nalatenschap zou gaan naar mijn vader of, indien hij ondertussen overleden is, mijn stiefmoeder maar niet (of zo weinig mogelijk) naar mijn broeder met wie ik in onmin leef.
Wat doe ik ?

Jupiter

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lightning

#2 , 06 okt 2010 09:16

U zal er via testament voor moeten zorgen dat uw broer geen aanspraak maakt op uw nalatenschap.
In het geval uw vader u zou overleven heeft hij altijd recht op 1/4 van uw nalatenschap. De overige 3/4 kan u vrij nalaten aan wie u wenst.
Indien uw vader moest overleden zijn voor u kan u de volledige nalatenschap overlaten aan een persoon naar keuze.

jupiter
Topic Starter

#3 , 06 okt 2010 10:25

duidelijk ! Toch nog een bijkomende vraag : stel mijn vader overlijdt voor mij en ik wil alles nalaten aan mijn stiefmoeder : betaalt zij dan geen erfrechten als een "vreemde" ? Zo ja : hoe kan dat vermeden worden ?

Reclame

Creatief

#4 , 06 okt 2010 10:27

Ik zou u eerder voorstellen: "leef het op! en geniet van het leven!". Als ongehuwde en mits je kinderloos bent, hoef je niet te sparen voor je broer, waarmee je in onmin leeft.
Het kan altijd gebeuren dat je vader je overleeft. Je vader zal vermoedelijk ook wel op leeftijd zijn dat hij geen behoefte meer heeft aan nog meer geld.

Lightning

#5 , 06 okt 2010 10:34

Stiefmoeder is inderdaad een "vreemde" voor de fiscus.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”