#1 , 24 aug 2010 15:20
Hallo iedereen, Wij hebben dus problemen met onze huisbazen en wensen heel graag jullie mening.
We weten niet goed wat te doen of wat ons nu te wachten staat. Dus iedere hulp zou welkom zijn.
Dus het probleem met mijn huisbazen…
Het begon allemaal op het moment dat we dat appartement zijn gaan huren eigenlijk. Vanaf het moment van intrek viel het appartement uit elkaar daar er geen enkel onderhoud of vervanging van de toestellen was gedaan in de laatste 15 jaar.
Meteen toen we erin trokken waren alle leidingen verstopt. Daar hebben we ongeveer 2 maand in emmertjes geleefd, geen vaatwasser kunnen gebruiken, geen deftige douche of bad kunnen nemen. Vree ambetant.
Goed, na een maand of twee zijn ze dit eindelijk komen maken.
Dan viel de vaatwasser kapot. Zeker 4-6 maand zonder vaatwasser gezeten. En dan reken ik niet de maanden ervoor mee toen de leidingen verstopt zaten. De reden waarom dit telkens zolang duurde was omdat de huisbazen hun GSM voor hele lange perioden afzetten en we ze dus niet konden bereiken. Toen waren we nog goedwillig en zeiden we dat we niet gaan beginnen met aangetekende brieven enzo.. Dit voor de goede vrede.
Toen is de kookplaat kapot gevallen. De firma die gekomen is heeft daar een betere verbinding tussen gestoken maar zei dat we nooit alle 4 de de kookplaten samen mochten gebruiken. Tot op vandaag (2 jaar later) kunnen we dit dus nog steeds niet.
Toen is de douchekraan kapot gevallen. Het water gutste eruit en toen ik hen belde zeiden ze mij: Ja, we zitten aan de kust en we gaan daarvoor nu toch niet afkomen ze. Vraag aan uw schoonvader (aannemer) om daar een nieuwe kraan onder te steken en we zullen dat dan wel betalen.
Dan viel de verwarming kapot ( een klep die vastzat door het gebrek aan onderhoud van de installatie) Blijkbaar is dit onderhoud nog nooit gebeurd.
Dan de boiler… En toen is ons geduld opgeraakt en zijn de aangetekende brieven gestart. Het is allemaal begonnen met de douchekraan die ze nog steeds niet terugbetaald hebben. Zij zeggen dat het een eenzijdige beslissing was dat we die kraan hebben vervangen en dus dat de kosten voor ons zijn. Wij vervangen geen kraan, tenzij dit nodig is denk ik… We hebben de kraan vervangen door exact dezelfde kraan. Geen luxe kraan ofzo. Gewoon dezelfde kraan… Wij hebben toen naar mijn schoonvader gebeld, op een zondag was dit. Moesten we naar een privé-firma gebeld hebben op een zondag, dan ging het veel meer geld gekost hebben. Wat ze ook beweren is dat de kraan en ook badkamer splinternieuw is. Ik heb gesproken met de vorige eigenaar (die deze badkamer heeft geïnstalleerd) en hij vertelde mij dat die kraan helemaal niet nieuw is en dat ik dat altijd kan controleren met het serienummer dat erop staat. Hij heeft deze kraan aangekocht in een winkel in Aalst. Dus dit kan ik zeker weerleggen.
Dan de boiler. Wij zijn contractueel verplicht om ieder jaar de boiler te laten ontkalken. Zo gezegd, zo gedaan. Bovendien was de waterdruk vreselijk traag. Ik laat een firma komen voor dit onderhoud en ze vertellen mij dat ze dit niet kunnen daar de boiler volledig toegekalkt is en dus moet worden vervangen. Deze firma is ook zo vriendelijk geweest om dit op te schrijven voor mij en te ondertekenen. Dit heb ik aangetekend opgestuurd en gevraagd of ze dit willen vervangen want wij hebben echt geen waterdruk meer en we kunnen dus geen bad meer nemen. Een douche nemen was ook al vreselijk moeilijk. Ik heb de factuur er ook bijgestuurd van deze firma want het is niet aan ons om dit te betalen. Wij betalen voor een onderhoud van het toestel. Niet voor een nazicht die dan stelt dat ze niks kunnen doen. Dus dit geld moesten wij terug krijgen.
Dit is al ongeveer een jaar geleden denk ik en wij hebben dat geld nog niet terug gezien.
Nu krijgen wij van hun advocaat een brief waarin staat dat zij ook met een firma zijn komen kijken naar deze boiler (wij waren niet thuis en hadden de sleutel achtergelaten).
Ze zeggen dat de firma (naam onbekend) ons duidelijk heeft verteld dat er ten eerste, niks mis was met de boiler; en ten tweede dat we de boiler verkeerd gebruiken door veel te veel water te nemen na elkaar. Als een boiler van 150l het gebruik van twee mensen nog niet kan volgen dan is er iets mis met de boiler. Bovendien staat er in ons appartement een ENORM groot bad. Als de boiler de infrastructuur niet kan volgen dan is dat aan hen om dat aan te passen en moeten wij daar achteraf niet het slachtoffer van worden. Ook hebben wij nooit een firma noch de huisbazen gehoord dat we de boiler zogezegd “verkeerd” gebruiken.
Bovendien spreken ze zichzelf tegen want eerst zeggen ze dat er niks mis was met de boiler maar tegelijkertijd gebruiken we de boiler verkeerd??
Toen wij die dag dat ze bij ons thuis zijn geweest thuiskwamen en zagen dat de boiler nooit vervangen is geweest heb ik gebeld naar de huisbazen. Het enige wat ze konden zeggen was dat ze de boiler niet konden vervangen want op het moment van dit bezoek ze de verkeerde soort boiler mee hadden. Wij hebben een boiler op elektriciteit en zij hadden één op gas mee. Ze gingen ons nog terugbellen. Nooit niks van gehoord…
De waterschade:
Wij hebben waterschade veroorzaakt bij onze onderburen door water dat afkomstig was van onze wasmachine. Ik zal de situatie een beetje schetsen: we moeten ons water aflaten in een leiding die in de muur zit. Die leiding is uitwendig verbonden met een Y-vormig PVC-stuk. Wij staken dus onze aflaat in dit PVC stuk dat al gemonteerd zat op het moment van intrek.
De waterschade is ontstaan door het feit dat de lijm die gebruikt werd voor dit PVC-stuk vast te lijmen aan de inwendige leiding, de verkeerde lijm was.
Dit moet met speciale PVC-lijm gebeuren en is blijkbaar niet gebeurd. Op die manier is er water beginnen doorsijpelen naar onze onderburen. Onze verzekeraar is hiervoor langsgekomen, heeft overal foto’s van genomen en heeft daar een verslag van geschreven dat het dus niet aan ons lag maar aan de installatie van deze buis lag maw aan de huisbazen. Welke huurder moet er nu zijn eigen leidingen meebrengen…
In de brief van de advocaat staat dat het onze schuld was omdat we onze slang daar gewoon niet goed in geplaatst hebben.
De brief van de advocaat staat VOL met leugens en wij kunnen iedere leugen weerleggen met harde bewijzen.
Wij hebben ongeveer een 5-tal aangetekende brieven gestuurd naar de huisbaas om te vragen voor of een herstelling van deze zaken of voor een terugbetaling van deze kosten die wij voor hen hebben gemaakt. Op geen enkele van deze brieven hebben wij ook maar iets van reactie gehad. Ook stond er in de laatste twee brieven van mei en juni dat, indien zij dit niet komen herstellen of betalen, wij dit van onze laatste maand huur (augustus verloopt ons contract) zouden aftrekken. Het gaat om een bedrag van 639 euro. Nadat er ook hier helemaal geen reactie kwam, hebben we dit van onze huur afgetrokken. Dus wij hebben 80 euro huur gestort.
Een tweetal weken later krijgen we de brief van de advocaat die stelt dat wij dat geld moeten terug storten en indien we dit niet doen ze de borg gaan vasthouden.
Dit is trouwens contractbreuk want in mijn contract staat dat de waarborg niet mag weerhouden worden voor betaling van de huur of andere kosten.
Dus dit zal het punt worden hé. Zij willen hun geld terug en wij willen onze borg terug. (deze borg zou moeten worden vrijgegeven als de plaatsbeschrijving dit aanraadt)
Wat denk je dat we moeten doen?
Alvast bedankt voor jullie hulp!