notaris erfenis

martalan
Topic Starter

notaris erfenis

#1 , 04 okt 2010 12:19

Hoe lang kan het duren voor een notaris mij contacteert ivm een erfenis na een overlijden?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 04 okt 2010 13:03

Waarom denkt u dat een notaris u gaat contacteren? Heeft iemand een opdracht gegegeven aan een notaris?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Vaoke

#3 , 04 okt 2010 21:02

Binnen de vijf maanden na het opverlijden van de erflater, t.t.z. uiterlijk tegen de einddatum voor het indienen van de nalatenschap; tenminste als u deel uitmaakt van de erfgenamen!

Reclame

Creatief

#4 , 04 okt 2010 22:37

Binnen de vijf maanden na het opverlijden van de erflater, t.t.z. uiterlijk tegen de einddatum voor het indienen van de nalatenschap; tenminste als u deel uitmaakt van de erfgenamen!
Voake, je moet er wel rekening mee houden dat alle erfgenamen de aangifte van de SSR tijdig moeten tekenen. Dus trek van die 5 maanden toch nog een paar dagen af of een paar weken af.

wanton

#5 , 05 okt 2010 00:02

De notaris moet op de hoogte gesteld zijn van het overlijden van de erflater. Indien hij een testament heeft , kan hij beginnen. Anders moet één van de erfgenamen of familieleden hem vragen de erfenis re regelen. Dan moet betrokkene(martalan) erfgenaam zijn , anders wordt hij niet uitgenodigd. Als steller niet verwittigd wordt , kan het zijn dat geen enkele notaris opdracht heeft tot deze nalatenschap of dat hij geen erfgenaam is.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

martalan
Topic Starter

#6 , 05 okt 2010 09:33

OK, bedankt voor de info.
Ik ben de stiefdochter van de overledene. Hij is getrouwd geweest met mijn moeder na de dood van mijn vader. Ik weet niet of er een testament gemaakt is. Indien niet, dan kan ik toch het deel van mijn moeder opeisen die 25 jaar geleden gestorven is? Mss een beetje ingewikkeld ?

Lightning

#7 , 05 okt 2010 09:37

Het deel van uw moeder hebt u normaal 25 jaar geleden gekregen bij haar overlijden.
Als uw stiefvader geen testament had erft u nu niets meer.
U krijgt nu eventueel wel het vruchtgebruik op naakte eigendom die reeds in uw bezit was erbij.

martalan
Topic Starter

#8 , 05 okt 2010 10:00

Dus als ik het goed begrijp,,,als mijn moeder overleden is was ik naakte eigenaar van het deel van mijn moeder. Ik heb dus niks in handen gekregen. Maar nu bij het overlijden van mijn stiefpa wordt ik toch volle eigenaar en kan ik dit deel opeisen? Word ik automatisch verwittigd door zijn notaris of moet ik contact opnemen?

Lightning

#9 , 05 okt 2010 10:13

Zonder te weten wat er ooit in de nalatenschap heeft gezeten van uw overleden ouders is het moeilijk te zeggen wat u wel en niet kan opeisen.
Als het over onroerende goederen (huis, bouwgrond) gaat dan is dat reeds lang geleden geregistreerd en kan u bij een notaris altijd opvragen van welke eigendommen (of delen ervan) u momenteel volle eigenaar (geworden) bent.
Als er ooit roerende goederen aan u vererfd zijn geweest staan die mogelijk bij een bank op een geblokkeerde rekening op uw naam. Het vruchtgebruik hierop vervalt en de gelden zijn dan volledig ter uwer beschikking.
Als uw stiefvader u iets heeft nagelaten via testament zal u dat horen van de notaris die de erfenis verdeeld, anders hoort u niets.

wanton

#10 , 05 okt 2010 13:42

Zonder testament bent U geen erfgenaam. Als het huis waar uw stiefvader nu in woonde , eigendom was van uw moeder én uw stiefvader , heb jij bij de dood van moeder de blote eigendom van haar deel geërfd. Dat wordt nu , door het overlijden van stiefvader , volle eigendom , wel voor een deel van het huis. U moet geen aangifte van nalatenschap doen , de uitvoerende notaris zal u ook niet verwittigen. Eén en ander doet mij veronderstellen dat er geen roerende goederen (geld) voor u zullen zijn. Die hadden bij de dood van moeder moeten toegekend zijn.
Om te weten of u nu (gedeeltelijk) eigenaar bent van die woning , richt U zich best tot het Kantoor van Registratie en Domeinen waar die gemeente bij hoort.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

martalan
Topic Starter

#11 , 05 okt 2010 15:31

ja, er waren bij het overlijden van mijn moeder, 2 huizen waarvan ik voor een deel dan blote eigenaar van werd. En wat moet ik nu doen om te weten waar ik recht op heb? Contact opnemen met de notaris of het kantoor van registratie en domeinen. Want ik heb ook nog een halfzus, geboren tijdens het huwelijk van mijn moeder en stiefvader. Maar met die halfzus heb ik geen contact meer. Vandaar mijn vragen.

Lightning

#12 , 05 okt 2010 15:34

2 huizen.
En waren die huizen reeds eigendom van uw vader en moeder?

Lightning

#13 , 05 okt 2010 15:53

Het volgende in de veronderstelling dat alle huwelijken zonder contract waren, de eigendommen 50/50 gemeenschappelijk en er geen testamenten waren.

Voor een huis gemeenschappelijk eigendom van uw vader en moeder ben u 50% naakte eigenaar geworden bij de dood van uw vader. De rest (helft moeder + vruchtgebruik) bleven toen eigendom van uw moeder. Bij een nieuw huwelijk is uw moeders deel eigen vermogen gebleven. Bij haar overlijden (25 jaar geleden) hebt u ook haar deel geerfd en bent u 100% volle eigenaar geworden van dat huis.

Voor een huis gemeenschappelijk verworven door uw stiefvader en moeder zijn uw stiefzus en u elk 25% naakte eigenaar geworden bij het overlijden van uw moeder (25 jaar geleden). De rest (helft stiefvader + vruchtgebruik) bleven toen eigendom van uw stiefvader. Nu met het overlijden van uw stiefvader erft uw stiefzus dat deel en worden jullie volle eigenaar in onverdeeldheid (u voor 25%).

martalan
Topic Starter

#14 , 05 okt 2010 16:03

De 2 huizen waren eigendom van mijn moeder en stiefvader. Ik dacht dat ik van mijn stiefvader niet kon erven (indien geen testament) en dacht dus dat ik 25% recht had van de 2 huizen. Nu stond er in dat ene huis een volle inboedel met antiquiteiten. Mijn stiefzus heeft daar echter alleen de sleutel van en kan dus alles leeghalen zonder mijn medeweten?

Lightning

#15 , 05 okt 2010 16:09

In dat geval bent u nu inderaad 25% volle eigenaar van beide huizen.
U mag ook 25% van de inboedel opeisen die er was op het moment van uw moeders overlijden (25 jaar geleden).

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”