Aanrijding in het buitenland met huurwagen

stijnP
Topic Starter

Aanrijding in het buitenland met huurwagen

#1 , 02 okt 2010 22:18

Hallo,

ik heb het volgende voor. Paar maanden geleden ben ik naar de VS geweest en heb daar voor 1 dag een auto gehuurd. Bij de huur van het voertuig heb ik een bepaald bedrag meer moeten betalen omdat ik jonger ben dan 25 en heb ik ook maar voor de zekerheid de optie "extended protection" genomen waarvoor ik 13 dollar meer betaalde.

Nu, het laatste halfuur dat ik die auto nog in mijn bezit had, had ik hem ergens geparkeerd. 15 minuten later ging ik terug naar mijn wagen en zag dat er een bluts zat in de motorkap! Er had dus iemand tegen mijn geparkeerde wagen gebotst!

Ik die auto dan terug gebracht naar het verhuurbedrijf en dit gemeld natuurlijk. Toen zeiden ze tegen me dat ik me geen zorgen moest maken omdat het gedekt was en dat zulke dingen wel vaker voorkomen in de stad waar ik was geweest want het is immers een grootstad en die dingen gebeuren daar nu eenmaal. Vandaar dus dat ik ook die extended protection had genomen om "gedekt" te zijn.

Alles goed en wel, een maand later, toen ik terug thuis was, tot en met nu hebben ze me al 3 brieven opgestuurd. Niet aangetekend weliswaar met de melding dat ik 436 dollar moet betalen voor de schade aan de auto. En in elke brief staat dat ik dat bedrag moet betalen binnen de 10 dagen van de verzendingsdata van de brieven maar die brieven komen altijd veel te laat aan... Hier heb ik bijvoorbeeld een brief van 10 juli die pas aankwam op 23 juli dus dan ben ik altijd sowieso te laat met mijn betaling... In de laatste brief staat ook dat ze een advocaat gaan inzetten voor deze zaak omdat ik dus nog altijd niet betaald heb. Ik ben dan ook niet van plan te betalen want ten eerste ik heb die extended protection voor iets betaald. Ten tweede het is sowieso mijn fout niet want ik stond geparkeerd ( ok dat moet ik kunnen bewijzen en dat kan ik niet ) en ten derde hun brieven zijn niet aangetekend dus heb ik ze eigenlijk ook nooit ontvangen...

Wat moet ik doen en hoe gaat dit verder?

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 02 okt 2010 22:21

Stond er in de voorwaarden van verhuur/verzekering iets vermeld over een vrijstelling ingeval van schade?
Ik zou me in eerste instantie baseren op die voorwaarden.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

stijnP
Topic Starter

#3 , 02 okt 2010 22:25

Extended Protection (EP) is an optional insurance protection offered at company owned locations. If EP is selected and paid for, Alamo provides you (renter) and authorized drivers with third party liability protection in an amount equal to the minimum financial responsibility limits applicable to the vehicle (the Primary Protection). EP also provides third party liability protection, through an excess liability policy, with limits of the difference between the Primary Protection and a combined single limit of $1 million per accident for bodily injury, death and/or property damage to others arising out of the use or operation of the Alamo rental vehicle by you (renter) or an authorized driver, subject to the terms and conditions of the policy. EP also provides Uninsured and Underinsured Motorist (collectively UM/UIM) for bodily injury and property damage, for the difference between the statutory minimum underlying limits and $100,000 (or state mandated UM/UIM limits, whichever is greater) to you (renter) and any family member related by blood, marriage or adoption, who while occupying the Alamo rental car sustained bodily injury or death caused by a negligent uninsured/underinsured motorist EP does not include any additional UM/UIM coverage above $100,000 (unless mandated by law). Note: Any UM/UIM benefits paid are included in the $1 million combined single limit EP coverage and in no way increases the combined single limit referenced above.

Dit is Extended Protection.

Reclame

Lightning

#4 , 02 okt 2010 22:32

Als ik het allemaal goed begrepen heb houdt die "Extended Protection" enkel in dat er hogere bovengrenzen van toepassing zijn op de uit te keren bedragen in geval van schade?
Wat zeggen de voorwaarden over vrijstelling (franchise) in geval van een schadegeval.

roharro

#5 , 02 okt 2010 22:42

Het gaat hier over "third party liability protection". Dat is ongeveer hetzelfde als onze verzekering burgerlijke aansprakelijkheid.
Het betreft dus geen (uitbreiding) van verzekering "eigen schade".
Kijk in de basisverzekering van de huurwagen of er verzekering eigen schade voorzien was (vermoedelijk wel) en wat de franchise is.
Afgaand op het bedrag dat u wordt aangerekend denk ik dat het inderdaad het franchise bedrag is (de vrijstelling) dat u zelf moet betalen aangezien er geen "third party" gekend is en waardoor het een geval van eigen schade is geworden.

stijnP
Topic Starter

#6 , 02 okt 2010 23:01

Afgaand op het bedrag dat u wordt aangerekend denk ik dat het inderdaad het franchise bedrag is (de vrijstelling) dat u zelf moet betalen aangezien er geen "third party" gekend is en waardoor het een geval van eigen schade is geworden.

stijnP
Topic Starter

#7 , 02 okt 2010 23:03

Op de factuur staat wel niets van franchise... Er staat op de we de onderdelen moet vergoeden. De motorkap,, grill,, wax etc.

roharro

#8 , 02 okt 2010 23:13

Op de factuur staat wel niets van franchise... Er staat op de we de onderdelen moet vergoeden. De motorkap,, grill,, wax etc.
Onwaarschijnlijk dat die herstelling in totaal slechts 436 dollar zou kosten. Dat is slechts 316 EUR.
Heb je nog een kopie van het huurcontract. Daar moeten de verzekeringsvoorwaarden normaal gezien in vermeld staan.

stijnP
Topic Starter

#9 , 03 okt 2010 12:17

Ja dat is het net... ik heb alleen nog maar de mail maar geen papieren meer =s
Stel dat ik dat bedrag niet betaal, wat zou het ergste zijn wat er kan gebeuren?
Ik bedoel, die brieven zijn helemaal niet aangetekend dus voor hetzelfde geld heb ik zo nooit ontvangen...

roharro

#10 , 03 okt 2010 22:38

Ja dat is het net... ik heb alleen nog maar de mail maar geen papieren meer =s
Stel dat ik dat bedrag niet betaal, wat zou het ergste zijn wat er kan gebeuren?
Ik bedoel, die brieven zijn helemaal niet aangetekend dus voor hetzelfde geld heb ik zo nooit ontvangen...
Dat kan zijn maar het is evengoed mogelijk dat er morgen een deurwaarder aan uw deur staat met een dagvaarding.

stijnP
Topic Starter

#11 , 05 okt 2010 10:11

Ja inderdaad maar stel dat die deurwaarder voor mijn deur staat, dan kan die mij toch helemaal niks maken? Ik zeg dan gewoon dat ik geen enkele brief gezien heb en dat ik van niks weet... Dan staat die man daar met zijn mond vol tanden toch?

Lori

#12 , 05 okt 2010 10:42

Het is zeer af te raden om een huurwagen in Amerika zelf te huren tenzij men op de hoogte is welke verzekeringen je zeker moet nemen .
Dit omdat Amerikanen met hun eigen autoverzekering alle verzekeringen dekt ook bij autohuur en daarom niet alle verzekeringen hoeven te nemen als zij een huurwagen wensen te nemen .
In jouw geval had je je moeten verzekeren voor CDW (Collision Damage waiver ,voor schade aan en diefstal van de huurwagen ,zonder eigen risico )wordt bij Avis ook LDW genoemd .
Ik weet niet waar je ergens bent geweest maar in volgende staten geldt eigen risico ...In New York geldt een eigen risico van $100, in Illinois van $200, in Alaska $500).
Het komt erop neer dat je best een huurwagen steeds in Europa vastlegd omdat dan wel alle verzekeringen in begrepen zijn die jouw de volledige dekking geven .
Indien je wel die CDW had lopen ,kan je beste eens contact opnemen met het hoofdbureau van het betreffende huurkantoor .

roharro

#13 , 05 okt 2010 18:08

Ja inderdaad maar stel dat die deurwaarder voor mijn deur staat, dan kan die mij toch helemaal niks maken? Ik zeg dan gewoon dat ik geen enkele brief gezien heb en dat ik van niks weet... Dan staat die man daar met zijn mond vol tanden toch?
Brief of niet speelt geen enkele rol als u voor de rechtbank wordt gedagvaard. De deurwaarder kan een dagvaarding brengen zonder enige brief vooraf.

stijnP
Topic Starter

#14 , 06 okt 2010 09:06

Ja ok, stel ik word gedagvaard,, wat dan? Zij hebben geen bewijs dat ik die brieven heb ontvangen en ik doe alsof ik van niks weet,, dan ben ik toch zogezegd helemaal niet op de hoogte van de situatie.

Lightning

#15 , 06 okt 2010 09:26

Als u gedagvaard wordt doen die aanmaningsbrieven niet meer ter zake.
De schuldeiser gaat dan rechtstreeks aan de rechter de betaling van het bedrag + intresten + ... van u eisen. Vermoedelijk zal dat voor ik weet niet welke rechtbank in Amerika zijn. Ik gok dat u daar niet zelf zal verschijnen, evenmin uw advocaat, waarna u bij verstek veroordeeld wordt tot het betalen van bedrag X. (Zo zou het hier in België gaan. Iemand een idee hoe zo'n procedure in Amerika verloopt? gedagvaard worden, verstek, veroordeling?)

Terug naar “Verkeersongevallen”