Zelfstandige bijberoep: hoeveel hou ik over v 400 omzet/m?

Ferrosche
Topic Starter

Zelfstandige bijberoep: hoeveel hou ik over v 400 omzet/m?

#1 , 30 sep 2010 13:30

Hoi allen

Ik ben onlangs zelfstandige in bijberoep geworden naast mijn hoofdberoep als ambtenaar. Omdat ik vermoed dat mijn inkomen onder de grens €5580 ligt van die activiteit, heb ik een vrijstelling BTW aangevraagd en als sociale bijdrage een minimum gekozen als starter. Ik wil geen boekhouder want te duur in verhouding. (kan zelf wel beetje boekhouding doen als 'econoom')

Stel ik factureer iemand €100 (zonder BTW dus) en die wordt op mijn rekening gestort. Het gaat om een dienst en die kost me zelf in principe 'niets' in 'aankopen'. Ik twijfel daarom nog tussen forfaitaire kost of werkelijke kosten (printcartridges 100%, telefoon 10%, benzine 10%, commissielonen, verzekering,...). Ik moet dus kosten 'zoeken' eigenlijk.

Ik verdien momenteel gemiddeld zo'n €400 omzet (= bijna winst dus) per maand met deze activiteit. Wat moet ik verwachten aan belastingen/bijdragen etc.. Mijn hoofdberoep is lector weddeschaal 502.

Ik zie per maand 400 euro op mijn rekening erbij komen maar ik ben niet zo zot om te dromen dat van zoiets pakweg nog zo'n mooie 60% overblijft. Of zou dat toch nog kunnen?

Alvast bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 30 sep 2010 19:46

Vuistregel:

Veronderstel dat uw bruto jaarwinst 5 000 EUR bedraagt. Trek daar uw sociale bijdragen af en deel het saldo door twee.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Ferrosche
Topic Starter

#3 , 30 sep 2010 21:46

Bedankt voor je vuistregel!

Wel, ik heb eens alles berekend op zo'n Tax Online berekening tool (van vorig aanslagjaar eigenlijk) en ik weet het toch niet goed meer...

Ik heb (geen lening) ongeveer ingevuld:

1250 wedden en lonen: 37000
1286 bedrijfsvoorheffing: 12000
1287 inhouding bijz soc bijdr: 363
1361 pensioensparen: 870
1650 baten: 5000
1656 soc bijdr: 73

(heb daardoor automatisch gekozen voor forfaitaire kost van €1414)

en dan moet ik 'maar' zo'n €250 opleggen. Ik vond dat ok. Of maak ik mij hier een aardige illusie?

Reclame

gebruiker

#4 , 06 okt 2010 15:17

De sociale bijdrage die je vermeldt die zal er met het opgegeven inkomen voor zorgen dat je binnen 3 jaar een herziening van je sociale bijdragen voor 2010 zal krijgen waarbij je extra een 1.000 euro zal mogen bijbetalen (enkel reeds voor 2010).

Van een bruto belastbaar inkomen als zelfstandige in bijberoep (met dergelijke loontrekkende activiteit in hoofdberoep), na aftrek van je beroepskosten alsmede sociale bijdragen, mag je uitgaan dat je daar een 40% (na sociale bijdragen en personenbelasting) zal aan overhouden.

Laat je sociale bijdragen dit jaar reeds aanpassen aan je inkomen dat je zal genieten zodat deze voor dit jaar ook aftrekbaar worden.
Al wat nodig is om het kwaad te laten triomferen, is dat goede mensen niets doen (Edmund Burke)

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”