Bepaling huurprijs na aankoop

Visbak
Topic Starter

Bepaling huurprijs na aankoop

#1 , 28 sep 2010 20:16

Hallo,

Een vriendin heeft een bod gedaan op een appartement. Dit bod is door de verkoper goedgekeurd. Binnen enkele dagen wil ze de compromis gaan tekenen.
Alles is verlopen door een immo kantoor.
Nu kwam op het laatste moment het immokantoor ermee af, dat de huidige bewoners er nog niet uit kunnen.
Ze stelden dus voor om de akte te laten beschrijven bij de notaris in januari, met dan nog de kanttekening dat ze er na het beschrijf nog maximum 6 maand in kunnen blijven wonen. Het immokantoor gaf ook mee dat ze (de huidige eigenaars) hiervoor dan 400€ huur per maand zullen betalen.

Hier heb ik eigenlijk mijn bedenkingen bij:
* Persoonlijk vind ik deze huurprijs aan de lage kant. (Het betreft een app van 180.000 €)
* Hoe wordt deze huurprijs normaalgezien eigenlijk vastgelegd?
* Is hiervoor een richtlijn, of een wettelijk vastgelegd barema?
* Is het normaal dat een immokantoor zo iets beslist?

Alvast bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 28 sep 2010 20:19

Wat staat er hieromtrent in de ondertekende compromis?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Visbak
Topic Starter

#3 , 28 sep 2010 20:52

Er is momenteel nog geen compromis. Bedoeling is om die binnen enkele dagen te gaan tekenen bij immokantoor.
Tot hiertoe is er enkel een mondelinge overeenkomst.
Dus beide partijen (verkoper en vriendin) hebben prijs overeengekomen, via het immokantoor.
Het immokantoor vertelde er wel bij dat de verkopers na ondertekening van de akte bij notaris (in januari gepland) er nog max 6 maand in willen blijven wonen.
Het immokantoor heeft de huurprijs ook op 400€ beslist.

Ik vermoed dus dat ze dat in de compromis willen zetten. Dat is juist mijn bedenking!
Persoonlijk vind ik dat voorstel voor de tijdelijke huur veel te laag.
Daarom mijn vraag hoe dit normaalgezien vastgesteld wordt. Zijn er barema's of richtlijnen voor? Is het normaal dat een immokantoor dat zomaar kan beslissen wat die huurprijs zal zijn?

Reclame

roharro

#4 , 28 sep 2010 21:20

Er is momenteel nog geen compromis. Bedoeling is om die binnen enkele dagen te gaan tekenen bij immokantoor.
Tot hiertoe is er enkel een mondelinge overeenkomst.
Dus beide partijen (verkoper en vriendin) hebben prijs overeengekomen, via het immokantoor.
Het immokantoor vertelde er wel bij dat de verkopers na ondertekening van de akte bij notaris (in januari gepland) er nog max 6 maand in willen blijven wonen.
Het immokantoor heeft de huurprijs ook op 400€ beslist.

Ik vermoed dus dat ze dat in de compromis willen zetten. Dat is juist mijn bedenking!
Persoonlijk vind ik dat voorstel voor de tijdelijke huur veel te laag.
Daarom mijn vraag hoe dit normaalgezien vastgesteld wordt. Zijn er barema's of richtlijnen voor? Is het normaal dat een immokantoor dat zomaar kan beslissen wat die huurprijs zal zijn?
U kunt trachten te bedingen dat ze een hogere huur in de compromis zetten. Het is een zaak tussen koper en verkoper. Zij beslissen vrij onder welke voorwaarden ze de compromis al of niet tekenen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Vandebos

#5 , 29 sep 2010 01:31

Oppervlakte appartement, regio, garage/staanplaats?

Hierbijkomend kan je eenvoudigweg eens kijken wat andere vergelijkbare appartementen in de regio opbrengen.

Bijkomend:
Maandelijkse algemene kosten betaald door wie? Welke werken zijn gepland voor dewelke nog geen bedragen zijn opgehaald? Wat is de financiële toestand van de vme?

Terug naar “Kopen”