Alimentatie bij leercontract.

flaneleke
Topic Starter

Alimentatie bij leercontract.

#1 , 24 sep 2010 12:38

Graag had ik even volgende situatie uitgelegd: mijn partner betaalt maandelijks onderhoudsgeld voor zijn kind die enkele jaren geleden definitief naar het buitenland is verhuisd. Sinds september volgt zijn zoon leercontract waarvan hij per maand 3 weken moet werken en 1 week naar school moet gaan. Mijn vraag: hij zou zo'n 300 euro per maand verdienen: vorige keer zei hij dat hij van dit geld nu zijn kleren moet betalen van zijn moeder. Wij veronderstellen toch van nog steeds alimentatie te betalen tot zijn opleiding beïndigd is of is er ingeval van leercontract een andere toepassing? Kunnen wij aan de moeder eisen dat dit geld (alimentatie)dient voor zijn kleding en onderhoud en dat hij dit niet zelf hoeft te betalen? Ons voorstel zou zijn dat indien hij zijn kleren zelf moet betalen van zijn inkomen dat wij de alimentatie op een geblokkeerde rek.storten tot hij meerderjarig is of indien zij er niet mee akkoord gaat dat we eisen dat hij een gedeelte van zijn inkomen op maandelijks op een spaarrekening plaatst. Hoe kunnen we dit best aanpakken?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Rebel-with-a-cause

#2 , 24 sep 2010 12:43

Graag had ik even volgende situatie uitgelegd: mijn partner betaalt maandelijks onderhoudsgeld voor zijn kind die enkele jaren geleden definitief naar het buitenland is verhuisd. Sinds september volgt zijn zoon leercontract waarvan hij per maand 3 weken moet werken en 1 week naar school moet gaan. Mijn vraag: hij zou zo'n 300 euro per maand verdienen: vorige keer zei hij dat hij van dit geld nu zijn kleren moet betalen van zijn moeder. Wij veronderstellen toch van nog steeds alimentatie te betalen tot zijn opleiding beïndigd is of is er ingeval van leercontract een andere toepassing? Kunnen wij aan de moeder eisen dat dit geld (alimentatie)dient voor zijn kleding en onderhoud en dat hij dit niet zelf hoeft te betalen? Ons voorstel zou zijn dat indien hij zijn kleren zelf moet betalen van zijn inkomen dat wij de alimentatie op een geblokkeerde rek.storten tot hij meerderjarig is of indien zij er niet mee akkoord gaat dat we eisen dat hij een gedeelte van zijn inkomen op maandelijks op een spaarrekening plaatst. Hoe kunnen we dit best aanpakken?
Men dient inderdaad alimentatie te betalen tot de opleiding voltooid is, zelfs indien het kind intussen meerderjarig is geworden.

Welke leeftijd heeft het kind?
Als dit dicht bij de meerderjarig aanleunt, kan je overwegen om de alimentatie nu al rechtstreeks op en rekening van de jongere te storten zodat die er zelf het genot van heeft.

flaneleke
Topic Starter

#3 , 24 sep 2010 14:30

Leeftijd is 16 jaar. We willen inderdaad het geld op een geblokkeerde spaarrekening storten als hij dan toch zijn kleren zelf moet kopen, zodat hij toch een spaarcent heeft als hij alleen- of samenwonen, maar we vragen ons af wat indien de moeder hier niet met akkoord gaat? Maken we een goede kans om dit via rechtbank te bekomen?

Reclame

Rebel-with-a-cause

#4 , 25 sep 2010 23:46

Maken we een goede kans om dit via rechtbank te bekomen?
Je kan dit ook zonder eerst voor de rechtbank te passeren proberen. Dan ligt de bal in het andere kamp, en voordat dit eventueel zou voorkomen zijn jullie al een tijdje verder. (Zo heb ik het toch gedaan :wink: )

flaneleke
Topic Starter

#5 , 27 sep 2010 11:08

Ik vrees dat we de vraag niet aan haar moeten stellen, ze is momenteel terug alleenstaande. In het verleden ook al enkele zaken gevraagd maar telkens nee. Voor haar is deze alimentatie een extra inkomen voor haar, want zoals blijkt moet de zoon nu zelf zijn kleren, telefoonkosten ... betalen.
Mijn vraag is of indien we dit aan rechtbank voorleggen, of we een goede kans maken om dit te bekomen, dwz. eventueel deel alimentatie op rekening zoon en ander gedeelte op geblokkeerde spaarrekening?

Bijtje

#6 , 27 sep 2010 20:44

De alimentatie dient voor het onderhoud van het kind, welke kosten precies, staat meestal nergens vermeld en dus kan de moeder zelf beslissen waarvoor ze de alimentatie gebruikt. Hij verdient 300 euro en koopt hiervan kleren. Van de alimentatie koopt de moeder waarschijnlijk andere zaken voor hem en betaalt ze de schoolkosten enzovoort ... als u niet akoord bent met deze regel dat hij zijn eigen kleren moet kopen, kunt u dit wel zeggen tegen de moeder, maar de alimentatie zou ik pas op de rekening van de jongere storten als hij meerderjarig is ... anders kan ik nu evengoed voor mijn stiefdochter van 3 een eigen rekening openen en haar alimentatie daarop storten en dan ze later weer afhalen ... en zo'n spaarrekening ... als er geld genoeg is om te sparen, waarom moeten jullie dan alimentatie betalen ?

flaneleke
Topic Starter

#7 , 28 sep 2010 14:13

De alimentatie dient voor het onderhoud van het kind, welke kosten precies, staat meestal nergens vermeld en dus kan de moeder zelf beslissen waarvoor ze de alimentatie gebruikt. Hij verdient 300 euro en koopt hiervan kleren. Van de alimentatie koopt de moeder waarschijnlijk andere zaken voor hem en betaalt ze de schoolkosten enzovoort ... als u niet akoord bent met deze regel dat hij zijn eigen kleren moet kopen, kunt u dit wel zeggen tegen de moeder, maar de alimentatie zou ik pas op de rekening van de jongere storten als hij meerderjarig is ... anders kan ik nu evengoed voor mijn stiefdochter van 3 een eigen rekening openen en haar alimentatie daarop storten en dan ze later weer afhalen ... en zo'n spaarrekening ... als er geld genoeg is om te sparen, waarom moeten jullie dan alimentatie betalen ?

Wel, dat is net het probleem, er wordt niet voor hem gespaard, zijn kleren waren vroeger/nu de minimum, ofwel te klein ofwel afdragers van familie. We betalen een mooi bedrag aan alimentatie maar alles wat hij wil (vb. benzine voor brommer of oplaadkaart gsm, moet hij zelf betalen. Onze bedoeling is dat als hij van zijn "inkomen" zijn kleding enz... moet betalen, dat er niet veel meer overschiet voor hem om te sparen, hij begint ook al weg te gaan. Als je dan weet dat zijn moeder terug alleenstaande is en niet voltijds werkt, hoef ik er zeker geen tekening bij te maken naar wie de alimentatie gaat? Wij willen dus dit bedrag op een "geblokkeerde" rekening zetten tot zijn meerderjarigheid. Het is zeker niet de bedoeling dat we het geld er later weer afhalen zoals u schrijft.

Bijtje

#8 , 28 sep 2010 16:43

Ik beweer ook niet dat u het geld zal afhalen, waarschijnlijk is dit ook niet in alle gevallen mogelijk, maar ... volgens mij kan de alimentatie pas op zo'n rekening als hij meerderjarig is tenzij de moeder akkoord is ... dat vermoed ik tenminste. Omdat de alimentatie dient voor de maandelijkse kosten die het kind met zich meebrengt en dus niet om te sparen. Er kan van gespaard worden indien de alimentatie-krijgende ouder dit doet. Zo zit het volgens mij in elkaar (ik kan fout zijn). Waar ik wel zeker van ben is dat u niet kunt beslissen wat de moeder met de alimentatie betaalt...

Terug naar “Echtscheiding”