Wij hebben hier een klein probleem, maar om het niet groter te laten worden wil ik graag eens horen of er mensen zijn die hiermee ervaring hebben.
Dochter hebben we momenteel in lange 5/9 regeling. 5 bij ons, 9 bij moeder, vanaf begin volgend jaar wordt het bilocatie. Nu... de moeder probeert het kind met man en macht elke keer vervroegd weer bij haar te krijgen. In het begin hadden we ze alleen in het weekend en kwam ze ze na een halve dag gewoon onverwachts terug halen en ik moest ze dan wel meegeven als de papa er niet was want er was toen nog geen vonnis. Nu is dat er dus wel maar blijft ze dit proberen. Mijn vriend gaf in het begin een aantal keer toe, ook omdat hij geen strikte regeling wilde.
Letterlijk elke week "eist" zij hun dochtertje een dag of enkele dagen vroeger dan in het vonnins geschreven staat, terug. Mijn vriend heeft haar nu voorgesteld om dan dagen te wisselen. Dus wanneer mama de dochter vanaf nu een dag eerder vraagt, moet ze ter compentatie een dag voorstellen dat ze naar ons kan komen.
Dit weigert ze. Dus nu willen we eigenlijk niet meer toegeven. Momenteel lijkt ons dit ook het beste omdat hun dochter echt nog in de wen-periode van deze regeling zit en anders wordt het een soep, maar in de toekomst willen wij eigenlijk wel eens een paar dagen kunnen wisselen.
Hebben er mensen ervaring hiermee ? Hoe ondervonden de kinderen dit ?
Ook nog iets totaal anders ... hun dochtertje mist haar mama heel hard. Ze is het nog niet gewend om zoveel bij haar weg te zijn en kan dus letterlijk geen minuut zwijgen over haar mama (alles is daar ook beter ... ken je dat ?). In het begin lieten we haar dan af en toe naar de mama bellen, maar we hebben gemerkt dat dit juist het omgekeerde effect heeft van wat we gehoopt hadden, het wordt namelijk nog erger als ze haar mama gehoord heeft. Nu gaan we foto's vragen van mama en hopelijk zo het gemis een beetje draaglijker maken voor hun dochtertje. Kent er iemand nog tips om het voor het kind aangenamer te maken ? Ze mag altijd open over mama praten, maar af en toe worden we er gewoonweg gek van.
De mama beweert dat ze niet graag naar ons komt. Dit geloven wij absoluut niet maar we hebben de indruk dat we daar worden zwartgemaakt. We negeren dit nu omdat we het toch niet kunnen tegenhouden maar ik vraag mij af of er andere manieren zijn om hiermee om te gaan ? We hebben ook geen bewijzen, enkel vermoedens.
De mama maakt veel ruzie met haar vriend omwille van papa, krijgen wij te horen van het dochtertje. Daarom (zegt ze zelf) moet ze mama beschermen... ze heeft ook medelijden met mama : "mama mist mij als ik bij jullie ben en ik moet haar helpen"