Borgstelling Rusthuis

FRDW
Topic Starter

Borgstelling Rusthuis

#1 , 21 aug 2010 12:59

Mijn grootmoeder wordt binnenkort opgenomen in een rusthuis. Het betreft een rusthuis dat eigendom is van het OCMW.
Het pensioen van mijn grootmoeder is ruim toereikend om de maandelijkse kosten te betalen.
Niettemin wordt mijn moeder een borgstellingsdocument voorgelegd. Daar staan 2 dingen in
1) mijn moeder moet onvoorwaardelijk persoonlijk borg staan
2) zij neemt er akte van dat het OCMW in toepassing van art 101 van de wet op de OCMW een hypothecaire inschrijving zal nemen op het huis van mijn grootmoeder.
Wij zijn niet akkoord met die tweede clausule omdat het pensioen de kosten dekt en er bovendien een borgstelling van mijn moeder is. die tweede clausule komt er eigenlijk op neer dat wij verplicht zijn het huis "weg te geven" om toelating tot opname te bekomen.
De vragen zijn:
1) kan het rusthuis ons dwingen om de tweede clausule te aanvaarden?
2) indien wij weigeren de tweede clausule te tekenen, heeft het rusthuis het recht om de opname te weigeren? (De papieren zijn al opgemaakt, hoewel niet getekend, en er is al een datum voor de opname afgesproken)

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 21 aug 2010 22:02

Mijn grootmoeder wordt binnenkort opgenomen in een rusthuis. Het betreft een rusthuis dat eigendom is van het OCMW.
Het pensioen van mijn grootmoeder is ruim toereikend om de maandelijkse kosten te betalen.
Niettemin wordt mijn moeder een borgstellingsdocument voorgelegd. Daar staan 2 dingen in
1) mijn moeder moet onvoorwaardelijk persoonlijk borg staan
2) zij neemt er akte van dat het OCMW in toepassing van art 101 van de wet op de OCMW een hypothecaire inschrijving zal nemen op het huis van mijn grootmoeder.
Wij zijn niet akkoord met die tweede clausule omdat het pensioen de kosten dekt en er bovendien een borgstelling van mijn moeder is. die tweede clausule komt er eigenlijk op neer dat wij verplicht zijn het huis "weg te geven" om toelating tot opname te bekomen.
De vragen zijn:
1) kan het rusthuis ons dwingen om de tweede clausule te aanvaarden?
2) indien wij weigeren de tweede clausule te tekenen, heeft het rusthuis het recht om de opname te weigeren? (De papieren zijn al opgemaakt, hoewel niet getekend, en er is al een datum voor de opname afgesproken)
Als de persoon die in het rusthuis verblijft genoeg inkomsten heeft om de rekening te betalen gaan deze maatregelen
compleet over de schreef, aangezien er geen beroep wordt gedaan op steun van het OCMW.
Zelfs de borstelling lijkt me reeds en stap te ver.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

mava105
Juridisch actief: Nee

#3 , 22 aug 2010 10:37

Toen mijn schoonmoeder destijds werd opgenomen in het OCMW rusthuis hier in Leuven moest mijn vrouw wel een document ondertekenen dat zij zou instaan voor de kosten die het pensioen van haar moeder overschreden. Schoonmoeder had nog een huis in eigendom, dat we dan verhuurden. We moesten wel akkoord zijn dat het OCMW er beslag kon op leggen moesten we niet aan onze verplichtingen voldoen.
Dat is echter niet nodig geweest.

Reclame

j.demoor

#4 , 23 aug 2010 09:19

“Art.101.De terugbetaling van de kosten van maatschappelijke dienstverlening kan gewaarborgd worden door een wettelijke hypotheek op al de voor hypotheek vatbare goederen die aan de begunstigde van de dienstverlening toebehoren of van zijn nalatenschap afhangen...Behalve wanneer de raad voor maatschappelijk welzijn beslist dat geen inschrijving van de wettelijke hypotheek dient te geschieden, wordt die inschrijving door de ontvanger van het centrum gevorderd voor het door hem te bepalen bedrag...”(8 JULI 1976. - Organieke wet betreffende de openbare centra voor maatschappelijk welzijn).

‘De terugbetaling van de kosten van maatschappelijke dienstverlening kan gewaarborgd worden door een wettelijke hypotheek’ is niet afhankelijk van de grootte van het pensioen van de rusthuisbewoner.

‘Behalve wanneer de raad voor maatschappelijk welzijn beslist dat geen inschrijving van de wettelijke hypotheek dient te geschieden’ biedt u de mogelijkheid die niet-inschrijving te vragen aan die raad voor maatschappelijk welzijn.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

wanton

#5 , 23 aug 2010 13:31

Indien de inkomsten van betrokkene ,door pensioen , huren , intresten en derg. voldoende zijn om de onkosten van het rusthuis te betalen kan met het OCMW gewoonlijk overeengekomen worden dat er geen hypotheek wordt gelegd.
Wanneer de inkomsten niet meer voldoen en het OCMW moet tussen komen , kunnen zij wel nog altijd een hypotheek nemen. Dit kan , afhankelijk van de situatie , door de kinderen dan weer opgevangen worden wanneer deze allen samen vrijwillig alle kosten betalen. Op die manier behoudt men zelf de controle over die woning.
Het is pas wanneer er geen eigen tegoeden , onder welke vorm ook , meer zijn en er geen vrijwillige verarming door vb. schenkingen is geweest , dat het OCMW de kosten ten laste neemt. Maar dan begint ook de procedure van de terugvordering bij de kinderen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

malaika013

#6 , 25 sep 2010 12:04

mijn moeder zit in een rusthuis door toedoen van mijn zus ik heb mijn zus en moeder al meer dan 10 jaar niet meer gezien door omstandigheden ik moet nu maandelijks een redelijk groot bedrag betalen aan het ocmw , mijn zus niets !!!!!!!!!nu blijkt dat er een nieuwe wet in voegen is , dat dit niet meer verplicht is kan u mij daar wat meer over laten weten aub , zodat ik stappen kan ondernemen Ik ben voor mijn moeder altijd een last geweest( ongewenst kind) en heb dit ook meegedragen in mijn leven en nog , u begrijpt dat ik dus niet graag wil betalen maar ik moet .Mijn zus is zelfstandige,ze heeft een kinderkribbe en haar 2 dochters werken daar ook , haar man is ook zelfstandige en ze zouden te weinig verdienen om te moeten betalen ????????????Kan u me aub helpen

malaika013 :(

brandy

#7 , 03 okt 2012 08:04

halo , mijn vriend z'n moeder is opgenomen in het rusthuis, hij heeft een borgstelling moeten tekenen en is enigste kind. hij is in invaliditeit en werkt progressief bij. onze inkomsten zijn niet groot en toch moeten wij alles betalen.zijn ma heeft niks zelfs geen spaarboekje en zo dus moeten wij alles bijleggen voor het rusthuis van het ocmw. kan dat en moet dat niet gerekend worden op onze inkomsten? kan hij die borgstelling verbreken?

roharro

#8 , 03 okt 2012 11:24

Ik heb ook een persoonlijke ongelimiteerde borgstelling moeten tekenen bij de opname van een ouder. Anders geen toegang tot rusthuis.
Nochtans ben ik zelf gepensioneerde...
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Terug naar “Andere”