alimentatieverhoging - procedurekosten

Artur
Topic Starter

alimentatieverhoging - procedurekosten

#1 , 16 nov 2006 18:41

we zitten nu even in een vervelende situatie..
om alles in't kort te vertellen: mijn echtgenote heeft twee zonen uit eerste huwelijk. ze zijn ondertussen al 19 en 20 jaar oud en de oudste werkt sinds augustus.. ex van mijn vrouw betaalt 108euro (geindexeerd) per maand voor studerende "kind". persoonlijk vinden we het redelijk weinig (we hebben ook nog dochter samen) voor een student aangezien dat de vader (ex van mijn vrouw dus) meer verdient (hij is steeds alleen) dan we samen... onlangs zijn we naar de advokaat gestapt om de alimentatiebedrag te verhogen, maar volgens de advokaat zouden de kosten boven 600euro liggen plus dan nog zijn ereloon... als we zelfs 100eur/maand meer zouden krijgen (met veel geluk) dan hebben we steeds niet veel aan... dat kan toch niet? ofwel? of kunnen we gewoon niets aan doen?
graag iemand zijn reactie i gelijkardige situatie.. dank u.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bemiddelaar

#2 , 16 nov 2006 19:03

Misschien kan jouw partner zelf met haar ex gaan onderhandelen over de kosten m.b.t. het nog studerende kind en dit al of niet onder begeleiding van een bemiddelaar in familiezaken.

Artur
Topic Starter

#3 , 16 nov 2006 19:19

mijn vrouw wilt niet met hem zelfs praten (vroeger gedaan, misgelopen, iets persoonlijk) het is een moeilijke persoon die denkt dat hij meer is dan de andere... in elk geval, punt is dat hij al de jaren overtuigd was dat hij veel te veel betaalde.. nu nog denk ik.. we waren tijdje aan't onderhandelen via de advokaten (om niet naar de rechtbank te moeten stappen) maar sindskort heeft hij een nieuwe advokaat ingeschakeld en die heeft hem aangeraden om niets toe te geven... dus staan we kansloos...
toch bedankt voor uw reactie

Reclame

Artur
Topic Starter

#4 , 16 nov 2006 20:52

mijn conclusie is: als je veel geld hebt, dan moet je niets vrezen, ze kunnen u toch niets doen.. dus wie met minder moet doen moet het gewoon aanvarden...
zijn hier nog mensen die 36000 euro per jaar verdienen en MAAR 100euro voor hun 20 jarige studerende zoon betalen?
we moeten het doen met 24000 (samen!) dus er is niet veel over om nog gerchtskosten te betalen... triestig is dat!

Madeleine

#5 , 17 nov 2006 09:52

Artur,

Ik zit in een gelijkaardige situatie. Ik ben alleenstaande moeder met twee zonen, waarvan er ??ntje hogere studies begonnen is. Mijn ex is zelfstandig ondernemer, gehuwd met een vrouw die ook haar eigen inkomen heeft. En mijn ex betaalt ook slechts €120/kind.
Ik heb geprobeerd hem aan het verstand te brengen dat een student veel geld kost, met zwart op witte bewijzen (treinabonnement, boeken, inschrijvingsgeld, etc..). Hij wil van geen verhoging weten en heeft nu zelfs alle contact met zijn kinderen verbroken. Via een gerechtsprocedure is het onmogelijk om een aanpassing van het onderhoudsgeld te vragen omwille van een clausule die 12 jr geleden in de EOT werd gezet, namelijk dat aanpassing slechts mogelijk is bij nieuwe en onvoorziene omstandigheden. Dat de kinderen inmiddels 12jr ouder zijn geworden is geen argument. De vader heeft ook geen omgangsplicht, maar een omgangsrecht, m.a.w. hij heeft juridisch het recht om zijn kinderen in de steek te laten. Ik heb ze dus de volle 100% van de tijd bij mij en hij is ervan af met zijn schamele €240/maand.
Op gerechtigheid via justitie moet je niet rekenen. Degene die het meest geld kan spenderen aan advocaten is de winnende partij. Ikzelf heb er ook de financi?le middelen niet voor en ik heb mij bij de situatie neergelegd. Mijn ex heeft zijn kinderen in de steek gelaten maar wat de gevolgen zullen zijn in de toekomst is niet in centen uit te drukken. Als hij oud en hulpbehoevend wordt, zal hij in ieder geval ni?t bij hen moeten aankloppen. Ik troost mij met de gedachte dat aan die financieel moeilijke jaren binnenkort een einde komt en dat de sterke band die ik met mijn zonen heb er ?ltijd zal zijn.

nanou

#6 , 17 nov 2006 11:36

De medaille heeft ook een keerzijde.
Mijn man betaalt ook "maar" 115? per kind + de helft van de medische onkosten, sportkampen enz. En ook hier regelmatig de werwijten dat hij maar een habbekrats betaald, dat de kinderen veel duurder zijn, dat hij een onwaardig vader is. Maar dat 1 kind 2 paarden heeft :shock:, gestald wel te verstaan, het andere kind priv?les tennis en dat ze 5 keer p/j op vakantie gaan daar hoor je nooit niets van.
Op een gegeven moment heeft mijn man gezegd van ok?, ik zal het treinabbo wel betalen (419?), bezorg me maar een overschrijving van de nmbs. Maar nee, dat wilde mama niet, hij moest dat geld maar op haar rekening storten.
Veel mensen willen dat hun kinderen alles hebben en meemaken maar willen er zelf niet voor opdraaien, daar zijn de ex-partners goed voor.

Neem onze 115 ? + 115 ? van haar+ het kindergeld dan kom je aan 480 ? 500? per maand.
Ok?, geen hoogvlieger met schoolgaande kinderen (ik heb er ook 1 op unief en 1 op hogere school) maar toch ook niet niets zoals men doet overkomen.

Magali

Artur
Topic Starter

#7 , 17 nov 2006 14:36

Magali,

daar heb je wel gelijk in, maar volgens uw verhaal heeft de ex van uw man blijkbaar redelijke inkomsten als ze dat allemaal kan betalen.. en dan nog bij uwe man geld komen vragen, dat vindt ik ook niet juist..
maar, zoals bv. in ons geval wat inkomsten betreft.. dat we beide werkende veel minder hebben om te leven (met nu nog maar 2 kinderen) en met kindergeld en met zijn 100euro dan hij alleen!.. moest hij vanzelf nog af en toe iets willen geven aan de jongens (niet aan ons want dat hebben we ook al dikwijls voorgesteld) maar nee, want hij komt zelf niet toe, zegt hij...
al bij al valt het bij ons nog mee, maar er zullen veel mensen zijn die nog minder inkomsten hebben of die alleen zijn met hun kinderen.. ik begrijp niet dat ze dan niet kunnen doen om de alimentatie te verhogen, zonder dat ze eerst hun centjes moeten afgeven aan de advokaat of rechtbank...

nanou

#8 , 19 nov 2006 18:27

maar volgens uw verhaal heeft de ex van uw man blijkbaar redelijke inkomsten als ze dat allemaal kan betalen

Dat lijkt alleen maar zo.... ze heeft wel een redelijk inkomen maar als je zo een riante levensstijl hebt komen de meeste mensen niet toe, ook zij niet En dan gaat ze vertellen aan de kinderen dat ze weinig geld heeft omdat papa niet genoeg betaald. Begin dan maar eens aan 2 kinderen van 11 en 13 uit te leggen dat de levensstandaard van mama niet haalbaar is en dat ze daar zelf voor kiest....

Magali

Artur
Topic Starter

#9 , 19 nov 2006 20:50

dat is wel waar...
en dat doet me even denken aan een programma dat ik op tv gezien heb (nu al enkele jaren geleden denk ik).. dat was toen op telefacts of jambers of zoiets..
het ging dus over vrouwen die na hun scheiding, zeg maar in een goede richting zijn gegaan, financieel dan, maar toch hun ex die minder (of veel minder) goed deed zo veel alimentatie gevraagd hebben dat die mannen gewoon de helft of meer van hun inkomen moesten afgeven aan alimentatie en zelf in een krot moesten gaan wonen en in armoede gaan leven terwijl hun vrouwen met kinderen in half paradijs leefden...
wat ik hiermee wil zeggen is: hoe is dat mogelijk? dat de rechters zoiets kunnen beslissen.. daarom vertrouw ik het totaal niet! en tegelijk kan ik moeilijk geloven dat in Belgie in 21ste eeuw zoiets kan en dus ook zoals bij ons... als je weinig hebt krijg je niets gedaan en als je veel geld hebt kunnen ze u niets doen..
en denken dat het motto klinkt: ALLES IN BELANG VAN HET KIND!
grappig (of triestig...)

Terug naar “Echtscheiding”