handgift? bankgift? andere manier

roristke
Topic Starter

handgift? bankgift? andere manier

#1 , 21 sep 2010 22:01

wij willen onze dochter graag de spaarcentjes die wij voor haar gespaard hebben geven nu ze binnenkort 21 jaar wordt. alleen weten we niet goed op welke manier we dit best doen. momenteel heeft ze een vriend waar we niet zo gelukkig mee zijn (geen werk hebben (op zich niet zo erg, kan de beste overkomen) maar geen werk willen zoeken (en dat is erger) en draait zij op voor alle kosten van het samenwonen)
bestaat er een manier waarop we haar het geld kunnen geven en dat dat haar eigendom blijft ook al is er een samenlevingscontract?
we hoorde links en rechts vallen dat we dit dan met een handgift of met een bankgift (weet niet wat het verschil is tussen de 2) moesten doen maar klopt dit wel en hoe pakken we dat aan?
mvg

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Creatief

#2 , 21 sep 2010 22:31

Mogelijkheid: notariële schenking en er voorwaarden aan te koppelen! Hier betaal je 3 % rechten op. De notariïele schenking wordt dan ook niet meer in rekening gebracht bij mogelijk overlijden van de ouders binnen de 3 jaar.

Handgift = cash geld
Bankgift = schenking via overschrijving. Je moet dan ook een aangetekende brief verzenden naar de dochter, die zijzelf aangetekend moet beantwoorden en waarin ze haar dank betuigt en de schenking al dan niet aanvaardt. Sterven de ouders binnen de termijn van 3 jaar, dan moet je dochter hierop successierechten betalen.

roharro

#3 , 21 sep 2010 22:42

Mogelijkheid: notariële schenking en er voorwaarden aan te koppelen! Hier betaal je 3 % rechten op. De notariïele schenking wordt dan ook niet meer in rekening gebracht bij mogelijk overlijden van de ouders binnen de 3 jaar.

Handgift = cash geld
Bankgift = schenking via overschrijving. Je moet dan ook een aangetekende brief verzenden naar de dochter, die zijzelf aangetekend moet beantwoorden en waarin ze haar dank betuigt en de schenking al dan niet aanvaardt. Sterven de ouders binnen de termijn van 3 jaar, dan moet je dochter hierop successierechten betalen.
Je kan de bankgift ook laten registreren aan 3 percent. Dan vervallen ook mogelijke successierechten. Je bespaart dan notariskosten (ereloon+aktekosten) maar je kan geen speciale voorwaarden aan de schenking koppelen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

roristke
Topic Starter

#4 , 22 sep 2010 22:21

dank voor de reacties!

blijft het geld bij een bankgift ten allen tijde eigendom van onze dochter indien ze ooit uit elkaar gaan? bij een handgift lijkt me dat moeilijker aangezien dat contant geld is blijkbaar?

zijn er bepaalde termijnen die in acht genomen moeten worden of kan ik, bij wijze van spreken op maandag een aangetekende brief sturen, op dinsdag wordt die ontvangen door mijn dochter die bedankt via een aangetekende brief die ik dan weer op woensdag ontvang waardoor het geld kan overgeschreven worden op donderdag, of duurt het allemaal wat langer?

we zoeken vooral een manier waardoor het geld, als ze ooit uit elkaar gaan, terug naar haar komt.

kunnen er bepaalde voorwaarden gesteld worden aan een bankgift, vb dat de som geld moet dienen voor aankoop van een onroerend goed?

dank voor alle nuttige info

roharro

#5 , 22 sep 2010 22:27

Zolang het geld op een rekening op haar naam blijft staan blijft het duidelijk haar geld.
Ze zijn niet gehuwd, er kan dus geen sprake zijn van gemeenschappelijke spaargelden, zolang die niet op een gemeenschappelijk rekening worden geplaatst.

roristke
Topic Starter

#6 , 22 sep 2010 22:45

begrijp ik het goed dat, als hij haar zover krijgt om het geld op een gezamenlijke rekening te zetten, het geld ook van hem is als ze uit elkaar gaan? mogelijkheden om voorwaarden te stellen voor bankgift?

of toch best info opvragen bij notaris?

dank voor reactie

roharro

#7 , 22 sep 2010 22:52

Als het geld op een gezamenlijke rekening staat kan hij het ook afhalen en uitgeven.
Daarna zal het aan uw dochter zijn om te bewijzen dat het geld van haar was en dat het een bestemming heeft gekregen die ze zelf niet wilde. Het is meestal niet evident om dat voor een rechter te bewijzen. Daarom: geld op eigen rekening laten staan in dit geval.

wanton

#8 , 22 sep 2010 23:13

Die rompsplomp met aangetekende brieven is uit de mode. Zorg voor een gedateerde en ondertekende brief waarin je zegt dat je een bepaalde schenking hebt gedaan op haar rekening bij wijze van gift. Op de overschrijving zet je geen mededeling. Op een kopie van die brief tekent de begunstigde als aanvaarding. Samen met de rekeninguittreksels en de overschrijvingsdokumenten heeft de dochter genoeg bewijs in handen om steeds haar geld te 'behouden'. Ook om terug te krijgen bij een eventueel einde van de relatie. Een registratie van de schenking ( en betaling van 3 %) is op zich al een afdoend bewijs voor de dochter.
Met bewijs van een aangetekende zending heb je enkel bewijs dat er iets verstuurd is , kan ook een verjaardagskaart geweest zijn of , wat ik ooit heb gezien , een lege omslag.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Creatief

#9 , 22 sep 2010 23:56

Wanton, we versturen die brieven zonder omslag. We nieten of plakken het A4-velletje aan enkele kanten gewoon dicht.
Ook onze dochters hebben de originele brief ondertekend en bedankt eronder geschreven. Ze hebben van de brief een kopie genomen.
In de aangetekende brief hebben we melding gemaakt dat de overgeschreven bedragen tot hun "eigen vermogen" behoorden.

Ik heb wel nog kasbons aan toonder in de safe zitten, maar ik denk dat het safer is naar de toekomst toe, notariële schenkingen te doen (gekoppeld aan voorwaarden).

Creatief

#10 , 22 sep 2010 23:59

dank voor de reacties!

blijft het geld bij een bankgift ten allen tijde eigendom van onze dochter indien ze ooit uit elkaar gaan? bij een handgift lijkt me dat moeilijker aangezien dat contant geld is blijkbaar?

zijn er bepaalde termijnen die in acht genomen moeten worden of kan ik, bij wijze van spreken op maandag een aangetekende brief sturen, op dinsdag wordt die ontvangen door mijn dochter die bedankt via een aangetekende brief die ik dan weer op woensdag ontvang waardoor het geld kan overgeschreven worden op donderdag, of duurt het allemaal wat langer?

we zoeken vooral een manier waardoor het geld, als ze ooit uit elkaar gaan, terug naar haar komt.

kunnen er bepaalde voorwaarden gesteld worden aan een bankgift, vb dat de som geld moet dienen voor aankoop van een onroerend goed?

dank voor alle nuttige info
We deden het anders:
We schreven geld over en de dag erna verzonden we een aangetekende brief met de melding dat we op dag x geld hadden overgeschreven. Bij ontvangst en aanvaarding van de schenking moesten de kinderen hun antwoord geven.

roharro

#11 , 23 sep 2010 00:23

Opmerking: De dochter van de vraagsteller is niet gehuwd. Er is dus enkel een eigen vermogen. Vermelden dat het een schenking is "aan het eigen vermogen" lijkt me nutteloos en dus overbodig.

roristke
Topic Starter

#12 , 25 sep 2010 15:02

dank voor alle reacties, we zijn flink wat wijzer geworden

groetjes

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”