Is zelf ontslag indienen bij psychose wettelijk

Jonathan2
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Is zelf ontslag indienen bij psychose wettelijk

#1 , 17 apr 2025 09:25

Enkele jaren geleden werkte ik voor een firma in Brussel, en door stress is schizofrenie beginnen te ontwikkelen. Ze hebben zelf de ambulance gebeld op het werk. Ik heb dan mijn ontslag ingediend. Nu overweeg ik om terug te keren en ik beschouw me nog altijd als een interne werknemer. Nu vroeg ik me als zelf ontslag indienen wettelijk is bij actieve psychose? Ik was niet helder van geest.

mava105

#2 , 17 apr 2025 09:44

Het is blijkbaar wel al een paar jaren geleden, zoals je zelf schrijft.

Jonathan2
Topic Starter

#3 , 17 apr 2025 09:45

Schizofrenie is natuurlijk chronisch. Heb je een eigen mening als er zelf naar geluisterd zal worden?

Reclame

Jonathan2
Topic Starter

#4 , 17 apr 2025 10:03

En is de essentie niet dat ik incompetent was om te beslissen op die dag?

basejumper

#5 , 17 apr 2025 10:34

Hoe u u zelf beschouwt is niet relevant. Wel dat u ontslag nam en dat dat ontslag juridisch geldig was. Indien u dat wil aanvechten zal u dat voor een rechtbank moeten doen. En zelfs bij een uitspraak in uw voordeel is een bedrijf niet verplicht u terug aan te nemen. Het volstaat dat de wettelijke verbrekingsvergoedingen betaald worden ( indien die al van toepassing zouden zijn) Maar zonder uitspraak rechtbank terug keren is zinloos. U maakt GEEN deel meer uit van die onderneming.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Thomas_AA

#6 , 17 apr 2025 10:56

Komaan, even serieus zijn (pun intended).

U behoudt zichzelf dus het recht toe eender welke contractuele keuze (hier ontslag nemen) van jaren geleden terug te roepen aangezien u toen niet toerekeningsvatbaar was.

Zonder bewijs of rekening te houden met de tegenpartij. En ongetwijfeld ook alleen voor de keuzes waarbij het u goed uitkomt.

Dit gaat niet gebeuren. Juridisch is het onzin. De amateurpsycholoog in mij vermoedt ook een hoge mate van egocentrisch denken.

Franciscus

#7 , 17 apr 2025 11:55

Trouwens die 'staat' van een persoon dient te worden vastgesteld door een bevoegd aangestelde dokter / psychiater .
Hoe gaat u bewijzen dat u dat enkele jaren geleden was.
Lees eens art. 70 en 71 van het Strafwetboek...

Jonathan2
Topic Starter

#8 , 17 apr 2025 14:08

Natuurlijk is er bewijs en verslagen van psychiaters. Ik heb het besproken met een advocaat aan de te telefoon en we zullen zien wat de mogelijkheden zijn, maar bedankt voor jullie meningen.

mava105

#9 , 17 apr 2025 17:17

Een advokaat die geld ruikt

Franciscus

#10 , 17 apr 2025 18:33

Zijn dat door het gerecht aangestelde psychiaters of wetsartsen?
Dus inzake een procedure bij een rechtbank en voor het door u gegeven ontslag?
Was u tijdens die periode dus 'wettelijk' onbekwaam en onder bewind geplaatst??
Of opgenomen via de procedure 'collocatie' in een psychiatrische instelling.
Kon u beschikken over uw gelden zonder dat u onder 'beheer' stond?

lukasi

#11 , 18 apr 2025 08:38

Rare redenering
Jij wil terug aan het werk bij de firma die je zoveel stress heeft bezorgd dat je bent opgenomen voor schizofrenie en nu wil je daar terug aan de slag ???

Rude&Justice

#12 , 22 apr 2025 00:30

Je hebt in principe 5 jaar om de verbrekingsvergoeding op te eisen.
Als je kan bewijzen dat op het moment van het ontslag je in een psychose bevond. Kan dat wel lukken om de de verbrekingsvergoeding te krijgen.

Terugkeren naar die werkgever, kan als de werkgever daarmee instemt.

puttemanp

#13 , 22 apr 2025 08:50

Je hebt in principe 5 jaar om de verbrekingsvergoeding op te eisen.
Als je kan bewijzen dat op het moment van het ontslag je in een psychose bevond. Kan dat wel lukken om de de verbrekingsvergoeding te krijgen.
Nogmaals een verkeerde interpretatie van de wet:

Artikel 15 van de arbeidsovereenkomstenwet bepaalt dat de rechtsvorderingen die uit de arbeidsovereenkomst ontstaan, één jaar na het eindigen van de arbeidsovereenkomst verjaren, ofwel vijf jaar na het feit waaruit de vordering is ontstaan, zonder dat deze termijn één jaar na het eindigen van de arbeidsovereenkomst mag overschrijden.

P.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”