frauduleuze verkoper 2dehands site komt afspraak niet na

pertinax
Topic Starter

frauduleuze verkoper 2dehands site komt afspraak niet na

#1 , 11 aug 2011 21:16

Graag advies wat mijn mogelijkheden zijn.

Ik koop particulier via een 2dehands site een item voor 300 EUR van een verkoper in Wallonië.

We komen expliciet overeen dat hij het item aangetekend zal opsturen, ik betaal de aangetekende verzending nog eens extra.

Ik zet expliciet nog eens in mijn betaling als bijschrift: "incl envoi recommandé"

Nu zegt hij dat hij niet wist wat een "envoi recommandé" was en dat hij het item heeft opgestuurd met gewone post.

Natuurlijk heb ik mijn item niet ontvangen. En de verkoper weigert mij terug te betalen bedreigt me nu via mail...maar ik ben wel 306eur kwijt

Wat kan ik doen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mapleleiah

#2 , 12 aug 2011 11:02

Spaar alvast alle mails op die jullie uitgewisseld hebben. Stuur vervolgens een aangetekende brief. Dat is het begin van alles ... als dat niet helpt, kunt u verderdenken aan vrederechter e.d. ... al zal de afstand veel bemoeilijken.

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

pertinax
Topic Starter

#3 , 12 aug 2011 14:27

Dank voor uw antwoord.

Kan die ingebrekestelling in het nederlands en welke vrederechter is eventueel bevoegd?

mvg

Reclame

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#4 , 12 aug 2011 15:36

Op welke manier is er betaald? Ik vermoed (vrees) via overschrijving, maar moest het toch via PayPal (of creditcard, maar dat zal wel niet) geweest zijn, kan je via die weg je geld terugeisen. In het andere geval... zie antwoord mapleleiah.

Je kan ook aangifte gaan doen bij de politie als je denkt opgelicht te zijn, maar die zullen pas in gang schieten als er meerdere klachten zijn...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

pertinax
Topic Starter

#5 , 12 aug 2011 16:45

Er is betaald via overschrijving.

Ik wil de waalse verkoper ingebreke stellen, mag dit met een nederlandstalige brief?

Gebruiker21

#6 , 16 aug 2011 09:28

Er is betaald via overschrijving.

Ik wil de waalse verkoper ingebreke stellen, mag dit met een nederlandstalige brief?
U kan klacht indienden bij de bank van de verkoper. Indien u daarin stelt dat u vermoed opgelicht te zijn, is het mogelijk dat de bank hier verder mee gaat en eventueel de rekening van de verkoper blokkeert. Veel banken doen dit echter pas als er meerdere van dergelijke meldingen zijn (maar misschien heeft de verkoper ook meerdere mensen opgelicht).

In ieder geval het proberen waard, denk ik...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

mava105

#7 , 16 aug 2011 15:57

Verwittig ook de site. Bij meerdere inbreuken wordt de verkoper dan geblokkeerd en kan geen items meer te koop aanbieden.
Ook klacht neerleggen bij bPost, alhoewel ik denk dat het de verzender is die moet klagen.

Gebruiker21

#8 , 16 aug 2011 16:46

Verwittig ook de site. Bij meerdere inbreuken wordt de verkoper dan geblokkeerd en kan geen items meer te koop aanbieden.
Heeft weinig effect. Er zijn genoeg oplichters die onder de éne nickname /email adres geband worden en daarna gewoon opnieuw beginnen met een nieuwe nick / email. Zelfs bans op IP adres heeft weinig zin aangezien IP adressen bij de meeste providers niet vast zijn.
Ook klacht neerleggen bij bPost, alhoewel ik denk dat het de verzender is die moet klagen.
Dit is inderdaad zo...

mapleleiah

#9 , 17 aug 2011 01:05

Schrijf de brief zowel in NL als in FR ... dan moet hij achteraf niet beweren dat hij het niet begrepen heeft ... het is nu effe niet de moment om op uw Vlaamse strepen te staan ... denk aan uw doel: ik wil mijn geld terug!

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

Turaki

#10 , 17 aug 2011 07:42

Dit is inderdaad zo...
Het is perfect mogelijk om als ontvanger ook klacht neer te leggen, onlangs nog gedaan.

Gebruiker21

#11 , 17 aug 2011 10:46

Het is perfect mogelijk om als ontvanger ook klacht neer te leggen, onlangs nog gedaan.
Lang leven het consequente beleid bij de Post, dan. Een week of drie terug ben ik ook gaan klagen dat een pakketje niet toegekomen was, en het antwoord was: "Sorry, mijnheer, maar dan moet de verzender een klacht indienen."

Afin, ja, er loopt wel meer mis bij de post...

Turaki

#12 , 17 aug 2011 11:08

Lang leven het consequente beleid bij de Post, dan. Een week of drie terug ben ik ook gaan klagen dat een pakketje niet toegekomen was, en het antwoord was: "Sorry, mijnheer, maar dan moet de verzender een klacht indienen."

Afin, ja, er loopt wel meer mis bij de post...
Bij klacht indienen via internet (http://www.bpost.be/site/nl/residential ... em/01.html) is te kiezen uit afzender, bestemmeling, of derde (zelfs andere betrokkenen kunnen dit dus). Meteen ook een bevestigingsmail dat dit gaat onderzocht worden, en later via mail antwoord van het resultaat (vaak niks, wegens niet aangetekend).

Terug naar “Archief”