domiciel

vidirk1
Topic Starter

domiciel

#1 , 27 jul 2011 20:00

Hallo!Ik ben een gescheiden man met vrij veel schulden. Nu heb ik een pracht van een vrouw leren kennen. Relatie duurt nu toch al 1 jaar. Mijn vriendin en ik zouden graag bij elkaar gaan wonen.Maar met die schulden durf ik niet omdat ik dan vrees dat ze iets van haar kunnen aanslaan.En ze heeft niet van alles nog een aankoopbon of factuur.Nu MIJN VRAAG! Ik kan me daar iets huren waar ze woont en daar mijn adres op stellen. Maar ben ik dan ook effectief verplicht om daar te wonen. Of mag ik gerust iedere dag bij mijn vriendin zijn en daar slapen zowat wonen maar met mijn adres dus ergens anders? Ik heb vast werk dus het is niet om een hogere uitkering of zo te kunnen krijgen he. Is gewoon omdat ik dan mijn schulden kan afbetalen zonder dat zij haar zorgen moet maken . Want als mijn exvrouw haar deel niet meer kan of wil betalen dan komen ze automatisch bij mij aankloppen.Wat kan ik doen? of mag ik doen? zo goedkoop mogelijk dan kan ik meer afbetalen of?????????, Graag eerlijke reactie's gevraagd en bij voorbaat bedankt. We zouden graag bij elkaar wonen maar tegen dat die schulden afbetaald zijn zijn we toch al 8 j verder met de veronderstelling dat mijn ex ook correct af betaald. Mvg Dirk

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vargas

#2 , 27 jul 2011 22:32

Voordat je intrekt bij je vriendin (domicilie) een inboedel beschrijving opstellen met de deurwaarder van alles wat van haar is. Nadien kun je samen gaan wonen en kunnen ze geen beslag leggen op de goederen van je vriendin.
Laatst gewijzigd door Vargas op 27 jul 2011 22:38, 2 keer totaal gewijzigd.

roharro

#3 , 27 jul 2011 22:34

Voordat je bij je vriendin gaat inwonen (domicilie)laat je vriendin een inboedel beschrijving maken van de deurwaarder van alles wat van haar is. Nadien kun je samen gaan wonen en kunnen ze geen beslag leggen op de goederen van je vrouw.
Deze procedure is niet tegenstelbaar tegenover derden. Enkel tussen de twee rechtstreeks betrokken partijen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

jojan

#4 , 28 jul 2011 08:28

Voordat je intrekt bij je vriendin (domicilie) een inboedel beschrijving opstellen met de deurwaarder van alles wat van haar is. Nadien kun je samen gaan wonen en kunnen ze geen beslag leggen op de goederen van je vriendin.
Een gerechtsdeurwaarder kan wel beslag leggen op die goederen. Het is dan aan de eigenaar van de goederen om voor de beslagrechter een procedure tot revindicatie op te starten. (met een kostprijs).

jojan

#5 , 28 jul 2011 08:30

Of mag ik gerust iedere dag bij mijn vriendin zijn en daar slapen zowat wonen maar met mijn adres dus ergens anders?
Wettelijke gezien mag dat niet. U moet uw domicilie plaatsen daar waar u uw hoofdverblijfplaats heeft (m.a.w. waar u effectief het meeste van de tijd woont.)

Bovendien als een schuldeiser en/of gerechtsdeurwaarder ontdekt dat u ergens anders woont dan waar uw domicilie bevindt kan aan de beslagrechter gevraagd worden om op die andere plaats beslag te mogen leggen.
Laatst gewijzigd door jojan op 28 jul 2011 09:38, 1 keer totaal gewijzigd.

JPV

#6 , 28 jul 2011 08:30

Als er niet veel schuldeisers zijn, zou je die lijst voor akkoord kunnen voorleggen aan de schuldeisers. Maar daar zal dan natuurlijk iets moeten tegenover staan... Als je gaat samenwonen, heb je normaal een ruimere afbetalingsmarge, dus is het misschien een optie om de aflossingen van de schulden te verhogen als goeie wil?

vidirk1
Topic Starter

#7 , 28 jul 2011 13:41

Bedankt! Maar begrijp er dus niks meer van. De 1 zegt dat je alles door deurwaarder moet laten vaststellen en de ander zegt dat je dat niet mag doen. Dus als ik een eigen adres heb is het beter dat ik ook niet bij mijn vriendin slaap of meestal ben?

jojan

#8 , 28 jul 2011 14:06

U mag door een gerechtsdeurwaarder laten vast stellen wat u wil. Hij zal u hier een mooie rekening voor presenteren. Alleen het heeft weinig bewijskracht. Het enige wat bewijskracht heeft is aankoopbewijzen + betalingsbewijzen. Anders zou het toch te eenvoudig zijn: ik verwacht gerechtsdeurwaarders omdat ik mijn schulden niet meer kan betalen: ik zet al mijn spullen bij een vriendin, laat daar een andere gerechtsdeurwaarder een vaststelling doen dat de spullen van haar zijn, en ik trek daarna bij haar in, en mijn schuldeisers kunnen me niks maken. Zo werkt het dus echt niet.

zie ook: http://www.eerstehulpbijschulden.be/sch ... n-schulden" onclick="window.open(this.href);return false;

Verder hoeft een gerechtsdeurwaarder die beslag komt leggen GEEN rekening te houden met wat dan ook. Hij mag uitgaan van het vermoeden van eigendom, het is dan zoals ik al zei, aan de eigenaar van de goederen om te gaan weerleggen bij de beslagrechter dat deze goederen niet in beslag genomen kunnen worden. (reken maar op 1000 euro als u zo'n procedure wil voeren). Het enige wat u beschermt tegen gerechtsdeurwaarders is als u in collectieve schuldenregeling gaat. Mensen in collectieve schuldenregeling krijgen in het rijksregister een code waardoor gerechtsdeurwaarders weten dat het een collectieve schuldenregeling betreft.

U doet natuurlijk wat u wil en waar u slaapt en wil wonen, dat is uw prive, maar volgens de wet moet u uw domicilie plaatsen daar waar uw hoofdverblijf plaats zich bevindt (tenzij in bepaalde gevallen ivm studies, werk, ziekte, vakantie, etc).

Als u uw vriendin niet met uw schulden wil confronteren is het veiligste om apart te blijven wonen tot de schulden afbetaald zijn. Maar dat is iets wat u met uw vriendin moeten bespreken. Zoals JPV al aanhaalt is door samen te wonen er misschien meer ruimte om versneld uw schulden af te betalen (iets wat schuldeisers graag horen). Dus dat is ook iets om te overwegen.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#9 , 28 jul 2011 19:22

Schuldbemiddeling dan staat de schuld en de wijze afbetaling vast (of toch zo goed als)

Terug naar “Archief”