Factuur/onkostennota maken, zonder domicilie in Belgie ?

Vargas
Topic Starter

Factuur/onkostennota maken, zonder domicilie in Belgie ?

#1 , 27 jul 2011 15:04

Ik woon in Spanje, werkende voor een firma.
Enkele maanden geleden krijg ik een bijzondere volmacht( Ik mag alles doen, geen uitzonderingen) van een Belgische man in België om in zijn naam op te treden en zijn belangen te behartigen voor een verkoop van een huis in Spanje met alle rompslomp erbij, advocaten contacteren in België & Spanje, zien voor de erfenisrechten, testamenten, illegale bouwovertredingen uitzoeken etc., zeer complex.

Ik ben daar ondertussen al enkele maanden mee bezig,(zonder 1 euro ontvangen te hebben) uittreksels van vonnissen opvragen, enz.

Vorige week bel ik de man op en hij had een brief ontvangen van de bijzit van zijn overleden ( vermoord) zoon, met aanmaningen van betaling van bepaalde bedragen, alsook dat ze(bijzit) akkoord ging met het verkopen van de woning in Spanje.
Dit dossier had hij al aan zijn advocaat gegeven.
Ik vraag hem waarom hij mij niet belt, gezien ik belast ben met die zaak, ja, kan daar niet op antwoorden, ik vraag of ik zijn advocaat kan contacteren en dat kan niet, ik mag geen naam weten niks en zelfs na meerdere oproepen.
Als ik hem zeg dat we toch niet met 2 op die zaak kunnen werken is zijn antwoord, ja ik zal er geen geld meer instoppen. ( betaalde 339, euro voor de volmacht) Ik zei dat hij mijn onkosten wel moet betalen is zijn antwoord neen, ik betaal niks meer.

Mijn vraag is nu, kan ik hier in België ( mijn domicilie in Spanje) aan die man een onkostennota of…(?) zenden waarbij hij moet betalen?
Als ik een factuur maak vanuit Spanje en hij betaalt niet dan moet ik naar de Rechtbank voor een proces, executoriale titel enz. en dat brengt niks op, hopeloos.
Kan ik een nota maken hier in België, wanneer hij niet betaalt dat ik juridisch recht in mijn schoenen sta…..Ik heb geen idee…
Ik wil vermijden van bij niet betaling te moeten afhangen van de Spaanse Rechtbank.
Bij niet betaling wil ik dat de Belgische Rechtbanken bevoegd zijn.
Hopelijk ben ik duidelijk genoeg.
Laatst gewijzigd door Vargas op 28 jul 2011 10:25, 6 keer totaal gewijzigd.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
jojan

#2 , 27 jul 2011 15:25

Van onkostennota's enzo ken ik niet veel maar als hij niet betalen wil, moet u hoedanook uit eindelijk toch naar de rechtbank.

Vargas
Topic Starter

#3 , 27 jul 2011 15:28

Daar gaat er niet om. Hoe moet ik hier iets rechtsgeldig opmaken in Belgie, een waardeloos document kan iedereen opmaken, waarbij de Rechtbank dan zegt, ongeldig, dat moet ik niet hebben.
Mijn vraag is hoe doet ge zoiets rechtsgeldig, als je dan naar de Rechtbank moet , heb je verhaal.

Reclame

jojan

#4 , 27 jul 2011 16:13

Het is niet omdat u een onkostennota opmaakt dat u verhaal hebt bij de rechtbank. U zal moeten bewijzen dat tegenpartij u hier om gevraagd heeft. Heeft een (schriftelijk) contract met tegenpartij? (of emails ofzo?). Bezit u de Belgische Nationaliteit? Waar betaalt u belastingen? (een occasionele activiteit uitoefenen moet aangegeven worden als u in belgie belastingen betaalt).

Vargas
Topic Starter

#5 , 27 jul 2011 16:22

De volmacht maakt duidelijk dat de man mij opdrachten gaf, beschreven tot in detail op de volmacht.Ik bezit de Belgische nationaliteit. Ik betaal belastingen in Spanje.

jojan

#6 , 27 jul 2011 17:00

Volgens mij (maar ik zeg het ik ben hier zeker geen expert in) kan u best beginnen met hem een onkostennota te sturen (een faktuur mag u als partikulier niet opmaken). In de onkostennota vermeldt u gedetailleerd al uw kosten. Betaalt tegenpartij niet. Stuurt u dit nog eens aangetekend op. Daarna kan u (afhankelijk van het bedrag) eventueel kijken of het de moeite loont de zaak aanhangig te maken. Ga ook eens na of u dit in Spanje deze occasionele activiteit moet aangeven in de belastingen.

Vargas
Topic Starter

#7 , 27 jul 2011 17:20

Is in mijn geval een onkostennota rechtsgeldig ?( geen domicilie in Belgie) ik mag en kan niet handelen op goed geluk. Voor belastingen en al geen probleem, ik betaal wat en waar ik moet betalen.
Als ik een onkostennota mag opmaken vanuit Spanje en bij niet betaling naar de rechtbank kan stappen in Belgie, de rechtbank bevoegd is dan is dit ok. Maar...?

j.demoor

#8 , 28 jul 2011 10:39

“Art.624.Met uitzondering van de gevallen waarin de wet uitdrukkelijk bepaalt welke rechter bevoegd is om kennis te nemen van de vordering, kan deze naar keuze van de eiser worden gebracht: 1° voor de rechter van de woonplaats van de verweerder...”(Gerechtelijk Wetboek)

‘krijg ik een bijzondere volmacht...van een Belgische man in België’

Dit houdt in dat de rechter van diens woonplaats bevoegd is voor uw vordering,ook al betreft ze uw prestaties in het buitenland.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Vargas
Topic Starter

#9 , 28 jul 2011 14:58

Ik geraak er niet via wetboek, overige akten..
Ok, met de Rechter, maar ik mag dan vanuit mijn Spaans adres een onkostennota maken naar de Belgische man, bij niet betaling stap ik naar de Belgische rechtbank waar de schuldenaar woont en de Rechtbank is bevoegd om de zaak te behandelen ?

jojan

#10 , 28 jul 2011 15:21

Dat is wat het artikel 624 van het Gerechtelijk Wetboek zegt.

Vargas
Topic Starter

#11 , 28 jul 2011 17:39

Zojuist nogmaals proberen te spreken met de man, maar wil niet betalen. Artikel 624 is duidelijk, maar nota of factuur ? De man is 90 jaar in blakende gezondheid maar wil niet betalen. lang verhaal, zal dat hier nu niet uiteen zetten. Ik hoor aan zijn stem, al wat er in de brievenbus komt vliegt de vuilbak in. Wat doe ik nu best, het bedrag is 1800, - euro, via deurwaarder een dagvaarding of ?

jojan

#12 , 28 jul 2011 17:44

nota! als partikulier mag u geen facturen uitschrijven

Vargas
Topic Starter

#13 , 28 jul 2011 17:59

Ik werk op zelfstandige basis in Spanje, maar ik had liever geen factuur gemaakt, alleen een onkostennota.
Ik vrees dat ik met een Spaanse factuur toch niet terecht kan bij een Belgische Rechtbank.

jojan

#14 , 28 jul 2011 18:15

Als uw werk in Spanje niets te maken heeft met deze zaak zou ik het bij een onkostennota houden. Het is iets anders als het wel uw zelfstandig werk betreft denk ik.

Vargas
Topic Starter

#15 , 28 jul 2011 18:19

Klopt. Nu nog de vraag, hoe efficiënt aan te pakken ?

Terug naar “Archief”