Verloren poes

Yjaco
Topic Starter

Verloren poes

#1 , 03 feb 2010 11:12

Hallo,
Ik zit met volgende situatie : ongeveer anderhalve maand geleden vonden wij tijdens een late wandeling een verloren gelopen poesje (ong 6 maand oud), zonder bandje of ander teken van identificatie. Omdat het die nacht superkoud was (temperatuur tot -10) kregen we het niet over ons hart om het beestje aan zn lot over te laten.
Daaropvolgend hebben we zowat alles gedaan wat we konden om de rechtmatige eigenaar terug te vinden : ong 100 flyers verspreid, ook bij bakker en frituur en zelfs aangebeld bij een aantal huizen in de buurt van de vindplaats, maar dit alles zonder succes.
Een dikke maand later had het poesje dan ook een plekje in ons huis en in ons hart veroverd. We besloten het te adopteren en zijn ermee naar de dierenarts gegaan voor sterilisatie en ander medische zorgen, ten bedrage van 150€
Nu afgelopen weekend is dan toch de eigenares opgedaagt die het beestje opeiste en toestemde om de gemaakte kosten terug te betalen. We hebben in vertrouwen (en met pijn in het hart) het beestje meegegeven. Nu echter weigert de eigenares elke vorm van compensatie.
Wat kunnen wij doen? Graag jullie advies aub. Alvast bedankt, Yves

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
artemis

#2 , 03 feb 2010 12:51

hallo Yves,

Hier komen mijn haren van overeind :evil:

Je bent niet alleen de dierenartskosten kwijt, waarschijnlijk heb je al spijt de poes meegegeven te hebben, want een dergelijke attitude zegt veel over de 'eigenares' in kwestie.

Had ze een verklaring waarom het zolang geduurd heeft vooraleer ze de poes kwam terughalen?

Verder weet ik eerlijk gezegd niet wat je nog kan doen, behalve haar de kostennota van de dierenarts voor te leggen....

bartvdv

#3 , 03 feb 2010 13:35

Mijn haren komen hier ook van recht. Maar dan om andere redenen.

Een kat is een vrij dier en gaat wel een keer 'op wandel' en kan voor langere tijd wegblijven. Was het poesje wel weggelopen? Op welke afstand van de vindplaats van het poesje woont diegene die beweert de eigenaar te zijn?

Onze kat moeten we regelmatig een nieuw halsbandje aandoen omdat hij het gewoon verliest. En flyers met 'weggelopen dieren', daar loop ik gewoon voorbij en lees ik dus niet (ik ben niet zo'n dierenvriend. De kat is van mijn vriendin).

Ik vind dat je voorzichtig moet zijn met het in huis halen van weggelopen dieren. En tja, de eigenaar heeft ook niet gevraagd om haar kat te laten steriliseren, gelukkig gaat het hier niet om een prijsbeest waarmee gekweekt zou worden.

De vrouw had natuurlijk nooit moeten zeggen dat ze de medische kosten zou terugbetalen.

En ik zou aan de eigenares eerst gevraagd hebben of ze op een of andere manier kon bewijzen dat het hier om haar kat gaat.

Reclame

Yjaco
Topic Starter

#4 , 03 feb 2010 16:03

@artemis : idd heel veel spijt want de 'eigenares' blijkt een zeer arme dame te zijn die een huisje heeft van het ocmw die ook nog eens haar financiën beheren. Verder heb ik begrepen dat ze nog andere katten heeft en ook 2 grote honden die zowat dag en nacht opgesloten zitten daar ze op een vrij druk kruispunt woont en geen tuin heeft. Voor dierenarts etc... heeft ze volgens mij geen middelen zodat ik heel veel medelijden heb met al die beesten, om maar te zwijgen van de omstandigheden ...

@Bart : het is niet mn gewoonte om vreemde dieren mee te nemen, het poesje is ons gevolgd, uitgehongerd en bijna bevroren. Het was het weeknd voor Kerst toen het zo hard vroor 's nachts. Het was ook niet de bedoeling om haar te houden maar als er na anderhalve maand niemand zich meldt, tja wat doe je dan, het was bovendien een superlief beestje...

Ik ga volgende week met de juridische dienst van het ocmw praten ...

Bedankt voor jullie reaktie, Yves

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 03 feb 2010 16:39

normaal kan je (moet je) verloren katten opgeven aan de politie - deze zetten die tenminste in Antwerpen op een site van gevonden en verloren dieren. Die site is bij elke dierenarts gekend
In nogal wat gevallen kan een kat of hond bij de vinder blijven - deze mag bij aantreffen van de eigenaar de gedane kosten terugvragen. Op deze wijze had u ook een spoor van bewijzen gehad.
U kan de dame aangetekend in gebreke stellen -copy naar OCMW dan maar ik vrees ervoor.

mapleleiah

#6 , 04 feb 2010 22:32

normaal kan je (moet je) verloren katten opgeven aan de politie - deze zetten die tenminste in Antwerpen op een site van gevonden en verloren dieren. Die site is bij elke dierenarts gekend
In nogal wat gevallen kan een kat of hond bij de vinder blijven - deze mag bij aantreffen van de eigenaar de gedane kosten terugvragen. Op deze wijze had u ook een spoor van bewijzen gehad.
U kan de dame aangetekend in gebreke stellen -copy naar OCMW dan maar ik vrees ervoor.
Vele door de officiële instanties gevonden katten krijgen gewoon een spuitje ... Ik zou een gevonden katje nooit overdragen aan de instanties. Ik zou hetzelfde gedaan hebben als de OP ... echter ik zou die kat niet meegegeven hebben zonder ONMIDDELLIJKE terugbetaling van de kosten.

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

Franciscus

#7 , 05 feb 2010 13:36

Wel dan doet u het niet correct en is de kans dat de eigenaar zijn dier terugkrijgt zo goed als nihil. De website is trouwens een prive initiatief en door partikulieren gevonden katten en soms ook honden blijven gewoon bij hen tot de eigenaar opduikt.
En ja -- waar moet een dierenasiel mee blijven - u laat het net uitschijnen of de overheid foute dingen doet. Het tegendeel is waar

artemis

#8 , 05 feb 2010 18:39

Onze kat moeten we regelmatig een nieuw halsbandje aandoen omdat hij het gewoon verliest.
Verhangen aan een halsbandje is een groter risico. Een chip is wat dat betreft een beter oplossing, al kan een particulier het niet lezen.
En flyers met 'weggelopen dieren', daar loop ik gewoon voorbij en lees ik dus niet (ik ben niet zo'n dierenvriend. De kat is van mijn vriendin).
Zou je ook voorbijlopen aan flyers als je je eigen kat kwijt was? Jij misschien niet, maar je vriendin dan?
En tja, de eigenaar heeft ook niet gevraagd om haar kat te laten steriliseren, gelukkig gaat het hier niet om een prijsbeest waarmee gekweekt zou worden.
Na 'een dikke maand' is de kans statistisch heel klein dat de eigenaar nog zou opduiken...
Yves heeft gedaan wat logisch was en het beste was voor het poesje en de hele kattenpopulatie. Het poesje had de ideale leeftijd voor sterilisatie en bovendien is het nu volop kattentijd, zodat ze als ze nog vrij kan rondlopen al snel zwanger was geworden van een nestje dat weer niemand wil.
'Prijsbeesten', raskatten bedoel je, lopen zelden los op straat; ze zijn te duur. Bovendien geldt voor de meesten een fokverbod of gaan ze reeds gecastreerd naar de klant (vroegcastratie tussen 8 en 16 weken is in opmars).
normaal kan je (moet je) verloren katten opgeven aan de politie - deze zetten die tenminste in Antwerpen op een site van gevonden en verloren dieren.
Klopt maar de theorie is wel wat anders dan de praktijk. Je bedoelt waarschijnlijk de site van de CAD http://users.telenet.be/coordinatie.die ... index.html
Maareuhh, er is geen reden om aan te nemen dat het hier over Antwerpen gaat en weinig andere regio's hebben een dergelijke site.

Dit is de 'wet betreffende de bescherming en het welzijn der dieren':
http://www.gaia.be/ned/downloads/wetgev ... dieren.pdf

Het is in pdf dus ik kan er niet uit quoten.
Artikel 9 is wat dit betreft relevant.

Hoe dan ook heeft Yves actief gezocht naar de eigenaar in zijn omgeving, iets wat ikzelf ook gedaan zou hebben.
Wel dan doet u het niet correct en is de kans dat de eigenaar zijn dier terugkrijgt zo goed als nihil.
Met dat laatste ben ik het niet eens. Denk je echt dat dat dametje met veel te veel huisdieren waar ze niet genoeg ruimte en financiele middelen voor heeft op een dergelijk site (als die al voor haar regio al bestaat) zou gaan zoeken terwijl ze alle andere actieve en in haar omgeving zichtbare opspooracties negeerde? Want dan ga ik morgen een lotje kopen.

Ik ben het eens met mapleleiah om asielen in dergelijk geval te vermijden, vanuit diervriendelijk standpunt althans. En niet iedereen weet dat je een gevonden dier zelf in bewaring zou mogen houden.
Het is jammer maar vele Belgische asielen hebben een barslechte reputatie (inclusief dat van Antwerpen). Er zijn er die gedwongen zijn moeten sluiten...

Yves, blijkbaar woon je ergens waar de tam tam zijn gang gaat... Al eens aan gedacht dat het dametje haar poesje misschien is komen halen nadat ze had gehoord dat het geholpen was? 8)

Franciscus

#9 , 05 feb 2010 18:49

Ik bedoelde natuurlijk in het algemeen - en voor zover ik weet met een katvriendelijke buren de gevonden poezen werden idd in dat systeem gezet en bleven bij buren. Tot een eigenaar opdaagde. Minus een zijn/waren al onze poezen ' vondelingen' wel ingevoerd maar nooit opgehaald. En twee werden wel gelocaliseerd en teruggegeven.

artemis

#10 , 06 feb 2010 10:31

Minus een zijn/waren al onze poezen ' vondelingen' wel ingevoerd maar nooit opgehaald. En twee werden wel gelocaliseerd en teruggegeven.
Join the club :wink:
10 punten en een bank vooruit.

JohnD

#11 , 16 feb 2010 01:08

Vele door de officiële instanties gevonden katten krijgen gewoon een spuitje ... Ik zou een gevonden katje nooit overdragen aan de instanties. Ik zou hetzelfde gedaan hebben als de OP ... echter ik zou die kat niet meegegeven hebben zonder ONMIDDELLIJKE terugbetaling van de kosten.
Jou antwoord is de enige juiste wijze van handelen. Met een aantal punten van Franciscus en artemis ben ik het ook helemaal eens. Trouwens hoe kan die dame ooit bewijzen dat het haar kat was. Het is overduidelijk dat het mens in het geheel geen verstand heeft om met dieren op een verantwoorde wijze om te gaan. Kat was niet gesteriliseerd of gecastreerd en dat is dan ook waarschijnlijk de reden waarom ze weggelopen is. Dat beest zal trouwens niet "onderhouden" kunnen worden als het ziek word. Ik raad de poster dan ook aan om het diertje gewoonweg terug te adopteren als ze het nog eens zien. Dat zou dan wel duidelijk in het voordeel van de kat zijn en niet conform de wet. In dit geval zou ik dus gewoon mijn laars vegen aan de wet in het belang van het dier. Ik heb in de loop der jaren al vele poezen geadopteerd en/of voor een andere thuis gezorgd. Afgeven aan asiel is idd. voor 90% het doodvonnis van de kat.

En voor
Verhangen aan een halsbandje is een groter risico. Een chip is wat dat betreft een beter oplossing, al kan een particulier het niet lezen.
De twee en halsbandjes doe ik al eeuwen aan bij mijn katten en ik pas daar de 1 vinger (kinderpink) regel toe en zeker niet meer.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Terug naar “Andere”