stopstreep

RichardE
Topic Starter
Berichten: 2

stopstreep

#1 , 18 aug 2014 13:54

bij het wegvallen van de verkeerslichten, tellen normaal de borden van de wegcode, wat als een aannemer nieuwe verkeerslichten heeft geplaatst en het stopbord heeft verwijderd, geld dan de dikke stopstreep nog als rechtmatig en als na een ongeval het bord terug wordt geplaatst
mvg RichardE

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
RoyalFlush
Berichten: 102

#2 , 18 aug 2014 14:17

Naar mijn bescheiden inzicht gelden verkeerslichten boven alles behalve de bevelen van een bevoegde persoon (zoals een politie-agent). Je hebt de situatie niet verduidelijkt, maar mogelijks heeft de aannemer een verwarrende situatie gecreëerd? Of is de tegenpartij gewoon door het rood gereden dan?

giserke
Berichten: 2434

#3 , 18 aug 2014 14:26

Als er geen lichten aanwezig zijn of ze werken niet, en er staan ook geen verkeersborden, dan telt de wettelijke voorrang van rechtsregel.
Werken de lichten wel dan moet je gewoon de verkeerslichten volgen. Die hebben voorrang op verkeersborden.
En zoals vermeld, wanneer er een politieagent staat, heeft die voorrang op alles.

Een stopstreep toont enkel waar je moet stoppen.

Reclame

giserke
Berichten: 2434

#4 , 18 aug 2014 18:26

Een stopstreep heeft op zich niks te maken met de voorrangsregels.
Haaientanden natuurlijk wel. let op, voor voetgangers hebben geen betekenis en zijn enkel voor bestuurders van een voertuig.
Meestal staat bij haaientanden ook een B1 of een B5 verkeersbord.

De weggebruiker is niet verplicht de wegbeheerder aan te spreken. De wegbeheerder moet zorgen dat zijn wegenis in orde is.
Het enige wat de weggebruiker moet doen indien hij een PV van overtreding krijgt is aantonen dat zijn PV onterecht is omdat de verkeersinrichting niet in orde is.

Turaki
Berichten: 6870

#5 , 18 aug 2014 19:02

Uit de wegcode:

76.1. Een stopstreep gevormd door een witte doorlopende streep, haaks op de rand van de rijbaan aangebracht duidt de plaats aan waar de bestuurders moeten stoppen ingevolge een verkeersbord B5 of een verkeerslicht.

Zonder B5 of verkeerslicht (of bij defect verkeerslicht) heeft deze geen betekenis, en geldt de gewone voorrang van rechts. Aangezien er echter op de dwarse weg waarschijnlijk nog wel borden staan die aanduiden dat dit een voorrangsweg is, is de wegbeheerder hier aansprakelijk bij een ongeval.
In eerdere rechtspraak is de aanwezigheid van "haaientanden" al een reden geweest voor de rechtbank om een bestuurder te veroordelen voor een ongeval : de bestuurder had kunnen weten dat er daar voorrang verleend moest worden.
Welk niveau van rechtbank?
Ik ken genoeg situaties waar de B1 is verwijdert zonder de haaientanden te zwarten, en een andere voorrangsregeling is opgelegd. Deze uitspraak lijkt mij eenvoudig aan te vechten in beroep, vergezeld van dergelijke voorbeelden.

Turaki
Berichten: 6870

#6 , 19 aug 2014 08:21

Lichtjes off-topic, maar bovenstaande uitspraak van cassatie lijkt mij voldoende grond om een gelijkaardige uitspraak te verkrijgen betreffende de haaientanden.

giserke
Berichten: 2434

#7 , 19 aug 2014 08:56

Een stopstreep heeft op zich niks te maken met de voorrangsregels.
Haaientanden natuurlijk wel.
Vreemde theorie.
Beide geven net de plaats aan waar men eventueel dan wel verplicht moet stoppen om aan het bijhorende verkeersteken te voldoen ...
Meestal staat bij haaientanden ook een B1 of een B5 verkeersbord.
Man man ...
Bij haaientanden moet een B1 staan. Afbeelding

De weggebruiker is niet verplicht de wegbeheerder aan te spreken. De wegbeheerder moet zorgen dat zijn wegenis in orde is.
De wegbeheerder moet inderdaad zien dat de weg wettelijk in orde is.
Als dat niet is en er ontstaat daardoor schade, dan kan de weggebruiker de wegbeheerder daarop aanspreken ... juridisch hé.

DS RichardE heeft het namelijk over "als na een ongeval ..."
Zie uw eigen groene teks :roll:

RichardE
Topic Starter
Berichten: 2

#8 , 19 aug 2014 19:40

bij haaietanden staat altijd een bord B1, een bord B5 is een internationaal erkend stopbord en daar zou dan de stopstreep riducuul zijn terwijl een stopbord negeren een zware overtreding is en een bord B1 niet die duid enkel aan dat men een baan kruist die voorrang heeft, de wegbeheerder is dus in de fout gegaan door geen controle op de werken uit te oefenen of een aanduiding te voorzien van gewijzigde verkeers regels, trouwens het is ook niet logisch dat de hele straat voorrang heeft en dan dit kruispunt plots niet meer

Turaki
Berichten: 6870

#9 , 19 aug 2014 20:57

bij haaietanden staat altijd een bord B1
Neen, haaientanden staan soms bij een bord B1.
een bord B5 is een internationaal erkend stopbord
Wat internationaal erkend is, doet niet ter zake voor de Belgische wegcode.
daar zou dan de stopstreep riducuul zijn
Waarom is een stopstreep ridicuul? Staat nochtans in de wegcode, en die is alleszins niet om te lachen.
terwijl een stopbord negeren een zware overtreding is en een bord B1 niet
Er is geen onderscheid tussen B1 en B5, beide zijn overtredingen 2e categorie.
de wegbeheerder is dus in de fout gegaan door geen controle op de werken uit te oefenen of een aanduiding te voorzien van gewijzigde verkeers regels
Wie zegt dat dit door de werken is gebeurt? Misschien stond er wel een tijdelijk bord dat aangereden is of gestolen?
trouwens het is ook niet logisch dat de hele straat voorrang heeft en dan dit kruispunt plots niet meer
Ook als u vindt dat een verkeerssituatie niet logisch is, moet u nog steeds de verkeersregels en aanwezige verkeerstekens naleven.



En probeer volgende keer eens leestekens en hoofdletters te gebruiken. De leesbaarheid van uw teksten kan er alleen maar op vooruitgaan.

Turaki
Berichten: 6870

#10 , 20 aug 2014 23:25

Als in een straat een kruispunt voorrang heeft, en het volgende niet, dan MOETEN daar borden B17 geplaatst die de voorrang van rechts opleggen.
Wordt door de meeste weg(wan)beheerders echter systematisch "vergeten", maar is ook een inbreuk ...
Het "vergeten" van van dit bord maakt de voorrang van rechts op het volgende kruispunt niet minder geldig. Niet dat ik hiermee dit wil goedpraten, maar ik betwijfel of een inbreuk op de plaatsingsvoorwaarden voldoende is om niet aansprakelijk gesteld te worden bij een ongeval.

Turaki
Berichten: 6870

#11 , 21 aug 2014 15:53

Het staat er met redenen :
- signaleren van het kruispunt
- de weggebruiker er attent op maken dat de voorrangsregeling gewijzigd is tov de eerdere kruispunten op die weg, en men geen voorrang meer heeft.
Wederom, ik praat het vergeten niet goed, maar het ontbreken van het bord heft de voorrang van rechts niet op.

erwin.H
Berichten: 48

#12 , 07 sep 2014 09:19

Een stopstreep heeft op zich niks te maken met de voorrangsregels.
Haaientanden natuurlijk wel.
Enkel haaientanden zonder bord hebben geen geldigheid.

Wat als het gesneeuwd heeft ? Dan zie je de beschildering niet. In dat geval telt de gewone voorrang van rechts.

Turaki
Berichten: 6870

#13 , 07 sep 2014 10:15

Een stopstreep heeft op zich niks te maken met de voorrangsregels.
Haaientanden natuurlijk wel.
Enkel haaientanden zonder bord hebben geen geldigheid.

Wat als het gesneeuwd heeft ? Dan zie je de beschildering niet. In dat geval telt de gewone voorrang van rechts.
Nogmaals, de markeringen betreffende voorrang (zowel haaientanden als stopstreep) dienen ten allen tijde vergezeld te zijn van een bord (B1 of B5 respectievelijk) of verkeerslichten, anders hebben deze geen betekenis. Sneeuw verandert dus de voorrangsregeling op een kruispunt niet.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#14 , 09 sep 2014 14:27

Waar geen borden staan, is steeds de voorrang van rechts van toepassing.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

erwin.H
Berichten: 48

#15 , 22 sep 2014 16:55

De gewone voorrangsregel mag dan wel van toepassing zijn bij het ontbreken van het bord door de fout van de aannemer.
De persoon op de andere weg,meestal een hoofdweg, heeft wel het bord B1 (geel vierkant) op zijn weg staan.Hij rijdt dus nog altijd op een voorrangsweg !
Dat is dus waarom er stop of voorrangsborden staan op de zijwegen die uitkomen op een voorrangsweg.De persoon op de voorrangsweg weet toch niet dat er een bord ontbreekt uit een zijstraat en zal zeker geen voorrang geven.Hij rijdt immers op een aangeduide voorrangsweg.

De verzekering van de partij op de voorrangsweg zal zeker niet aanvaarden dat iemand die uit een zijstraat komt waar normaal een stopbord of omgekeerde driehoek moet staan zomaar de "gewone voorrangsregel" toepast.

Het zal een kwestie zijn van aan te tonen dat de aannemer borden heeft weggenomen.In zo'n geval altijd de politie bijhalen met PV !

Terug naar “Verkeersongevallen”