Spiegel afgereden

WODC
Topic Starter

Spiegel afgereden

#1 , 30 jan 2013 09:45

Beste

Deze ochtend overkwam mij het volgende. Ik rijd door een smalle straat, vlakbij een school, en rijd dus voldoende opzij omdat ik weet dat het hier smal is. Een bestelwagen/vrachtwagen rijdt behoorlijk naar het midden en rijdt mijn spiegel af.
Ik stop, stap uit en loop hem achterna. Andere auto's flikkeren en toeteren tot de andere bestuurder stilstaat. Ik zeg: "U heeft mijn spiegel kapotgereden." Hij vond dat ik niet genoeg opzij reed en dat hij niet op het voetpad kon rijden (er is op dit punt nu eenmaal soms geen andere optie dan op het voetpad te gaan als je moet passeren; mijn optie was een boom; er liep geen voetganger). Hij zei: "Dat is elk zijn deel" en reed verder. Zijn spiegel had niks, de mijne is gewoon volledig kapot.

Ik heb zijn nummerplaat en heb een getuige.

Wat moet ik nu doen? Naar de politie gaan en pv van vluchtmisdrijf laten opstellen? Hoe kan ik aantonen dat ik gewoon aan de kant reed? Eerst mijn verzekeraar inlichten en daar informatie inwinnen? Aangezien het een tweedehands auto is heb ik geen full omnium maar tot daaraan toe.

Bedankt al voor de informatie.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Xastheron

#2 , 30 jan 2013 09:53

Makkelijste was om onmiddellijk de politie te bellen. U kan nu nog altijd naar het politiekantoor gaan en een PV laten opstellen voor aanrijding met vluchtmisdrijf. Hopelijk hebt u contactgegevens van de getuige en wil deze ook een verklaring gaan afleggen.

Turaki

#3 , 30 jan 2013 09:55

Aangifte doen van vluchtmisdrijf, en naam getuige ook doorgeven. Daarna met aangifteformulier naar uw verzekeraar.

Dit is de eerste keer dat ik hoor dat een vrachtwagen niet op het voetpad wil rijden omdat het te smal is...

Reclame

lohabra

#4 , 30 jan 2013 11:47

Ik stop, stap uit en loop hem achterna. Andere auto's flikkeren en toeteren tot de andere bestuurder stilstaat. Ik zeg: "U heeft mijn spiegel kapotgereden." Hij vond dat ik niet genoeg opzij reed en dat hij niet op het voetpad kon rijden (er is op dit punt nu eenmaal soms geen andere optie dan op het voetpad te gaan als je moet passeren; mijn optie was een boom; er liep geen voetganger).

Dat hij niet op het trottoir wilde rijden, daar had hij gelijk in. Dat zou hoe dan ook een overtreding zijn.
Hij zei: "Dat is elk zijn deel" en reed verder. Zijn spiegel had niks, de mijne is gewoon volledig kapot.
Hij had hoe dan ook ter plaatse moeten blijven, en gezamenlijk met u het EAF invullen.
Ik heb zijn nummerplaat en heb een getuige.

Als die aan de politie gaat verklaren dat de tegenpartij is doorgereden nadat hij tegengehouden werd, en er oa ook door anderen op attent gemaakt is dat hij in een aanrijding betrokken was, dan ziet het er voor die kerel barslecht uit. Minstens de aanklacht vluchtmisdrijf heeft hij dan -terecht- aan zijn been. Daarmee is de schade aan uw voertuig uiteraard wel nog niet afgehandeld. Vluchtmisdrijf is 1. Wie in welke mate aansprakelijk zal gesteld worden is 2.
Wat moet ik nu doen? Naar de politie gaan en pv van vluchtmisdrijf laten opstellen?

Ja. Naar de politie gaan en klacht indienen wegens vluchtmisdrijf. Geef de naam en adres door van de getuige. Idealiter is dat iemand die geen kennis noch familie van u is.
Hoe kan ik aantonen dat ik gewoon aan de kant reed?

Dat gaat lastig worden om dat nog zwart op wit te bewijzen. Een verklaring terzake van die getuige is zowat het enige dat mij nu nog te binnen schiet.
Eerst mijn verzekeraar inlichten en daar informatie inwinnen? Aangezien het een tweedehands auto is heb ik geen full omnium maar tot daaraan toe.
Je polis omvat mss toch rechtsbijstand? Dien klacht in bij de politie wegens dat vluchtmisdrijf en maak de naam van de getuige daar bekend. De politie kan dan die getuige nog gaan verhoren. En bezorg je verzekeraar alvast zo snel mogelijk de nodige gegevens.
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

WODC
Topic Starter

#5 , 31 jan 2013 14:45

Bedankt iedereen voor de info.
Ik ben net terug van de politie waar ik aangifte heb gedaan. De nummerplaat komt overeen met mijn beschrijving en is een bedrijfswagen. Ik hoop dus dat de
verzekeraars het verder oplossen.

Terug naar “Verkeersongevallen”