Aangereden door auto op 't zebrabad

Yvan01
Topic Starter

Aangereden door auto op 't zebrabad

#1 , 28 jan 2012 11:29

Beste

Op 18 januari 2012 ben ik op het zebrapad aangereden geweest door een auto. Ik bevond me al 2 stappen op het zebrapad.

Ik werd 2 meter verder gezwierd en had enkele verwondingen aan mijn hand en schouder. De politie is gekomen om een PV op te stellen en ziekenwagen om mij naar het ziekenhuis te vervoeren.

De politie had dus een PV opgesteld op basis van wat de autobestuurder heeft gezegd. (Ik werd naar het ziekenhuis gebracht.)
Toen ik in het ziekenhuis was, is de politie bij mij gekomen om te vragen hoe het ongeval is gebeurd. Nadat ik mijn versie heb verteld, heeft de politieman enkele notities genomen, mij een nummer gegeven waar ik naartoe moet bellen om het PV-nummer te kennen en is er terug vandoor gegaan. Ik heb dus niets moeten ondertekenen. Maandag bel ik om het PV-nummer te weten.

Vandaag krijg ik een brief met de kosten van de ziekenwagen, € 60,00.

Ik ben van mening dat ik absoluut niet in fout was wat de oorzaak van het ongeluk betreft. Ik ben dus niet bereid om die kosten te betalen en ik denk dat de factuur van het ziekenhuis ook op mij zal afkomen...

Ik heb geen familiale verzekering.

Vragen: Wat moet ik in vredesnaam doen? Wat moet ik met het PV-nummer doen? Moet ik de factuur/facturen betalen? Indien niet, hoe moet ik ervoor zorgen dat de autobestuurder deze moet(en) betalen? Ik ben student (met enkel een theoretisch rijbewijs :) ) en weet niet veel die procedure af.

Alvast bedankt voor een antwoord!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Drone

#2 , 28 jan 2012 12:33

hebt ge geen verzekering voor de wagen? misschien daar eens horen of ge langs daar beroep kunt doen op rechtsbijstand.

als er geen enkele type van verzekering u kan helpen vrees ik dat ge een advocaat zult moeten raadplegen om alle kosten terug te vorderen.

zolang er geen uitspraak is dient u zelf de facturen te betalen.

als het te veel is, kunt u altijd aan het ziekenhuis vragen om dat in delen te doen.

mava105
Juridisch actief: Nee

#3 , 28 jan 2012 12:51

Fout, fout, fout!!!

Reclame

Turaki

#4 , 28 jan 2012 12:56

U kan de kosten terugvorderen bij de bestuurder, maar zal ze in eerste instantie zelf moeten voorschieten.
Een goede familiale zou dit kunnen voorschieten, dus best ook eens achter gaan kijken, kost niet zo veel.

Yvan01
Topic Starter

#5 , 28 jan 2012 14:05

Fout, fout, fout!!!

Ik geef mezelf in geen geval enige schuld, laat dat duidelijk zijn. Als zelfstandig student ga je nog niet denken aan een 'familiale' verzekering. Er zijn andere kosten die noodzakelijker en verplicht zijn.

Het geeft ook geen antwoord op mijn vragen. Maar ik apprecieer je inbreng :)

Yvan01
Topic Starter

#6 , 28 jan 2012 14:12

U kan de kosten terugvorderen bij de bestuurder, maar zal ze in eerste instantie zelf moeten voorschieten.
Een goede familiale zou dit kunnen voorschieten, dus best ook eens achter gaan kijken, kost niet zo veel.
Bedankt voor uw antwoord. 'k Hoop echter dat de autobestuurder van goede wil is. Hij zal het wel gewoon zijn om de facturen te betalen. Hij zei tegen doodleuk tegen me, toen ik langs de weg in shocktoestand was, dat het niet de eerste keer is dat hij iemand omver rijdt... :roll:

Ik zal meer informatie vragen om zo'n verzekering af te sluiten. 'k Had geen flauw benul dat men daarvoor een familiale verzekering moest hebben.

Turaki

#7 , 28 jan 2012 15:18

Het is eigenlijk de verzekering van de bestuurder die uw facturen dient terug te betalen, dus u kan best met hen ook rechtstreeks contact op nemen.
Familiale is niet verplicht, maar zou in dit geval het terugvorderen voor hun rekening nemen, en zelfs mogelijks deze eerst voorschieten.

artemis

#8 , 28 jan 2012 16:31

Moet men dan geen rechtsbijstand bij zijn Familiale hebben? (Is niet altijd standaard inbegrepen)

Mijn moeder was gevallen op de tram met een fractuur als gevolg. De rechtsbijstand van haar Familiale heeft het volledig voor haar opgenomen tegen De Lijn en dat ging echt heel ver. Geen enkele onkost, zelfs niet de taxi's om nadien naar ziekenhuis, artsen en controleartsen te rijden zijn onvergoed gebleven.

Franciscus

#9 , 28 jan 2012 17:23

U zal nog gehoord worden door de politie.
U kan zelf naar de politie stappen en een verklaring afleggen.
Een familiale verzekering dekt u in tegen alle niet contractuele fouten. indien ook met rechtsbijstandsverzekering kan je de rechtsbijstand gebruiken om een advocaat aan te stellen.
Een verzekering 'Verkeer' dekt u in als weggebruiker ( op eender welke wijze). Zowel als veroorzaker als als slachtoffer.
Een brandverzekering dekt u in tegen schade die u op uw kot zou veroorzaken tegenover derde en mogelijk ook uw eigen goederen.
Een vb U bent nu aangereden en uit het onderzoek blijkt dat u in fout bent. Uw knieën zijn kapot en u hebt z'n 12 tal ingrepen nodig om terug te kunnen lopen.
Wie gaat dat betalen denkt u.
U gaat als student met een (vergeten) schroevendraaier in een dure lederen zetel zitten. Resultaat scheur in leder. Zijn 6 zetels en kleur is niet meer te verkrijgen...
U wipt op een raamdorpel en stoot tegen het (melk)glas. Resultaat enkele m2 donderen naar beneden. Wie gaat dat raam betalen kostprijs enkele 100-den €...
--
U zegt zelfstandig ...u woont niet meer bij familie ( gedomicilieerd)? Want in dat geval dekt uw familiale polis wel.
Laatst gewijzigd door Franciscus op 30 jan 2012 19:01, 1 keer totaal gewijzigd.

WP002

#10 , 28 jan 2012 19:17

U zegt zelfstandig ...u woont niet meer bij familie ( gedomicilieerd)? Want in dat geval dekt uw familiale polis wel.
Meer nog, als u op kot zit maar nog thuis bent gedomicilieerd dan geldt volgens mij de familiale bij uitbreding nog steeds.

Lightning

#11 , 28 jan 2012 19:25

Ik voorzie reeds 2 jaar in mijn eigen onderhoud en ben tevens student (voltijds dagonderwijs/hogeschool). Ik heb dus een eigen adres en ontvang mijn kinderbijslag zelf.

Yvan01
Topic Starter

#12 , 29 jan 2012 20:34

Het is eigenlijk de verzekering van de bestuurder die uw facturen dient terug te betalen, dus u kan best met hen ook rechtstreeks contact op nemen.
Familiale is niet verplicht, maar zou in dit geval het terugvorderen voor hun rekening nemen, en zelfs mogelijks deze eerst voorschieten.
Staat de adresgegevens van beide partijen op een proces-verbaal? Ik zal maandag (of dinsdag) naar de politie bellen om het nummer te weten. Ik zal ze ook om meer informatie vragen wat ik moet doen.

Yvan01
Topic Starter

#13 , 29 jan 2012 20:36

U zal nog gehoord worden door de politie.
U kan zelf naar de politie stappen en een verklaring afleggen.
Een familiale verzekering dekt u in tegen alle niet contractuele fouten. indien ook met rechtsbijstandsverzekering kan je de rechtsbijstand gebruiken om een advocaat aan te stellen.
Een verzekering 'Verkeer' dekt u in als weggebruiker ( op eender welke wijze). Zowel als veroorzaker als als slachtoffer.
Een brandverzekering dekt u in tegen schade die u op uw kot zou veroorzaken tegenover derde en mogelijk ook uw eigen goederen.
Een vb U bent nu aangereden en uit het onderzoek blijkt dat u in fout bent. Uw knieën zijn kapot en u hebt z'n 12 tal ingrepen nodig om terug te kunnen lopen.
Wie gaat dat betalen denkt u.
U gaat als student met een (vergeten) schroevendraaier in een dure lederen zetel zitten. Resultaat scheur in leder. Zijn 6 zetels en kleur is niet meer te verkrijgen...
U wipt op een raamdorpel en stoot tegen het (melk)glas. resultaat enkele m2 donderen naar beneden. Wie haat dat raam betalen kostprijs enkele 100-den €...
--
Ik zal dus sowieso nog een verklaring afleggen bij de politie? Ik had namelijk al in het ziekenhuis aan de politie verteld hoe het ongeluk is gebeurd.

Als student zijn al die verzekeringen niet betaalbaar. Maar ik begrijp dat ze heel nuttig zijn.

Ik woon inderdaad zelfstandig en heb een eigen domiciliëring.

mava105

#14 , 30 jan 2012 10:14

[Als student zijn al die verzekeringen niet betaalbaar. Maar ik begrijp dat ze heel nuttig zijn.

Ik woon inderdaad zelfstandig en heb een eigen domiciliëring.
Een familiale verzekering kost niet zo veel. je woont zelfstandig en dan is een dergelijke verzekering zeker aangewezen. Heb je wel een brandverzekering? (mogelijks een verplichting in het huurkontrakt)

Yvan01
Topic Starter

#15 , 31 jan 2012 16:46

Neen, ik heb ook geen brandverzekering. Ik heb een mondelinge huurovereenkomst en ben van plan om dat zo te behouden. :)

Update:

Ik heb gebeld naar de politie om mijn proces-verbaalnummer te weten en heb deze ook gekregen, samen met het adres van de tegenpartij. Ik heb vervolgens naar zijn verzekeringsmaatschappij gebeld en een onvriendelijke mijnheer heeft gezegd dat ze mij terug gingen contacteren... Nu weet ik niet of ik de factuur van de ziekenwagen al moet betalen of niet :s

Terug naar “Verkeersongevallen”