auto in gracht door uitwijken tegenligger

Gardinske
Topic Starter

auto in gracht door uitwijken tegenligger

#1 , 27 aug 2011 22:00

Beste,

Toen ik in een binnenweg een auto moest kruisen is mijn auto van de baan gegaan (boord is zeker 15 a 20 cm diep), hierdoor ben ik vervolgens de controle over mijn voertuig verloren heb en in de gracht gegaan ben.
Mijn auto is total loss...
Kan ik hiervoor iemand aansprakelijk stellen zoals vb de wegbeheerder?
of klacht tegen onbekenden wegens moeten uitwijken door te tegenligger?

MVG

Michiel

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 28 aug 2011 10:46

Ik vrees dat alles voor uw rekening zal zijn, indien geen omniumverzekering. Indien er een tegenligger komt op een te smalle weg, blijf je best stilstaan. Je kan de wegbeheerder niet verplichten om overal wegen genre ring rond Brussel maken.

Lightning

#3 , 28 aug 2011 16:35

Artikel 15. Kruisen
15.1. Het kruisen geschiedt rechts.

15.2. De bestuurder moet, bij het kruisen een voldoende zijdelingse afstand laten en, zo nodig, naar rechts uitwijken.
De bestuurder, waarvan het doorrijden belemmerd wordt door een hindernis of door de aanwezigheid van andere weggebruikers, moet vertragen en, zo nodig, stoppen om de tegemoetkomende weggebruikers doorgang te verlenen.

15.3. Wanneer het kruisen wegens de breedte van de rijbaan niet gemakkelijk kan uitgevoerd worden, mag de bestuurder de gelijkgrondse berm volgen, op voorwaarde dat hij de weggebruikers die zich daar bevinden, niet in gevaar brengt.

15.4. Het kruisen van spoorvoertuigen die de rijbaan volgen, mag links geschieden, wanneer het rechts niet kan wegens de engte van de doorgang of de aanwezigheid van een stilstaand of geparkeerd voertuig of enige andere vaste hindernis en op voorwaarde dat de tegemoetkomende weggebruikers niet gehinderd of in gevaar gebracht worden.
Indien u de controle over het stuur verloor hebt u onvoldoende vertraagd en niet zo nodig gestopt om de tegenligger te laten passeren.

Reclame

Gardinske
Topic Starter

#4 , 28 aug 2011 23:45

dacht ik al zoiets...

toch bedankt om te reageren...

Terug naar “Verkeersongevallen”