verantwoordelijkheid in deze situatie?

Franciscus
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Re: verantwoordelijkheid in deze situatie?

#1 , 15 mei 2015 17:54

Met het filmpje naar de politie gaan lijkt me een goed idee.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken

#2 , 16 mei 2015 12:06

Begrijp niet wat je daar wil mee bereiken. Je ziet die truck staan en toch rij je om het die moeilijk te maken.
Jij voert een maneuver uit (links afslaan), waardoor je moet wachten tot de rijbaan vrij is. Die truck is daar links gereden om op een veilige manier door zijn lengte rechts te kunnen afslaan.
Als je op dergelijke manier rijd zal je nog dikwijls schrikken.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

sloeberken

#3 , 16 mei 2015 15:09

Even aandachtig u film bekijken dan.

Reclame

mava105
Juridisch actief: Nee

#4 , 16 mei 2015 16:11

Je verwacht je daar ook niet aan dat een voertuig daar ruim over een doorgetrokken witte lijn zal gaan.
.
Nog eens naar de film gekeken. Die truck was al aan zijn manoeuvre begonnen, toen jij nog moest beginnen afslaan naar links

sloeberken

#5 , 16 mei 2015 17:49

Denken, niet verwachten en niet gezien zijn dikwijls de oorzaak van ongevallen.

sloeberken

#6 , 16 mei 2015 19:55

Denk dat je in een grote stad heel wat meer in oog moet houden dan hier. U was het meest in de fout, en sorry als u een andere mening hebt.

s212

#7 , 16 mei 2015 21:35

de vrachtwagen mag de volle witte middenlijn overschrijden als het technisch niet anders kan door de afmetingen van het voertuig . Ik weet niet wat je wil bereiken maar moest het tot een aanrijding gekomen zijn zou je geen poot hebben om op te staan. Jij moest daar ff gewacht hebben tot de rijbaan vrij was...... je zegt zelf dat je vrachtwagen niet zag komen

Turaki

#8 , 16 mei 2015 22:40

de vrachtwagen mag de volle witte middenlijn overschrijden als het technisch niet anders kan door de afmetingen van het voertuig .
Waar staat dit in de wet? Tenzij het gaat over uitzonderlijk vervoer, maar dan moet hij hier een vergunning voor hebben.

sloeberken

#9 , 16 mei 2015 23:20

de vrachtwagen mag de volle witte middenlijn overschrijden als het technisch niet anders kan door de afmetingen van het voertuig .
Waar staat dit in de wet? Tenzij het gaat over uitzonderlijk vervoer, maar dan moet hij hier een vergunning voor hebben.
Dan moet hij met de achterwielen over voetpad rijden.

Turaki

#10 , 16 mei 2015 23:26

Dan moet hij met de achterwielen over voetpad rijden.
Ook een overtreding, en ook hier mag niet volgens de wet. Wederom tenzij mits een vergunning uitzonderlijk vervoer.

sloeberken

#11 , 17 mei 2015 08:54

Ook een overtreding, en ook hier mag niet volgens de wet. Wederom tenzij mits een vergunning uitzonderlijk vervoer.
Als u dit toepast moet er ook begeleiding bij zijn.

Als we voor trucks en bussen de wegcode voor 100% gaan toepassen, dan gaan er in Belgie veel stil staan.
Er bestaat ook zoiets als uitzonderlijke situaties.
Dus als er een foutparkeerder staat aan een doorlopende witte lijn, wat nogal eens gebeurd, mag niemand meer doorrijden.
Laatst gewijzigd door sloeberken op 17 mei 2015 08:59, 1 keer totaal gewijzigd.

lohabra

#12 , 17 mei 2015 09:19

Ik denk eerder aan een fout van de wegbeheerder dat zo'n vrachtwagen daar legaal kan komen, en dat was dan ook de reden dat ik het filmpje naar de wijkagent heb gestuurd om deze situatie in de toekomst te vermijden door vrachtwagens te ontmoedigen daar te komen.
Er bestaat nog een véél simpelere manier om dit soort onnodige situaties te voorkomen: gezond verstand gebruiken alvorens u linksaf slaat .... (zie verder)

Hier staan blijkbaar weinigen er bij stil dat ik het wel ben die een ongeval heb vermeden door bij confrontatie direct naar rechts uit te wijken.
Nope ....

U staat er blijkbaar zélf niet bij stil, dat u een ongeval nog véél gemakkelijker (en vooral: op een véél veiligere manier) had kunnen vermijden. Zoals Inazuma reeds stelde: beter, én vroeger kijken waar u heen rijdt. Die vrachtwagen is toch méér dan groot genoeg dat u hem ziet naderen, niet ? Gewoon ff wachten, de vrachtwagen kan die weg uitrijden zonder dat hij in de problemen komt. En u hoeft op uw beurt niet uit te wijken naar het trottoir.

Zo simpel kan 't leven zijn. Maar ja, een beetje geduld is natuurlijk teveel gevraagd. Neen, liever zichzelf én die vrachtwagen volstrekt onnodig in de problemen brengen. Dergelijke rijstijl getuigt van een totaal gebrek aan elementaire kijktechniek en verkeersinzicht.
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Turaki

#13 , 17 mei 2015 09:51

Als u dit toepast moet er ook begeleiding bij zijn.
Niet alle uitzonderlijk vervoer moet onder begeleiding.
Als we voor trucks en bussen de wegcode voor 100% gaan toepassen, dan gaan er in Belgie veel stil staan.
Er bestaat ook zoiets als uitzonderlijke situaties.
Dus als er een foutparkeerder staat aan een doorlopende witte lijn, wat nogal eens gebeurd, mag niemand meer doorrijden.
Ik heb geen pleidooi gehouden om alles meteen te beboeten. Ik heb enkel gewezen op de wetgeving hieromtrent. En eerlijk? Soms mag er wel wat strenger opgetreden worden.

Turaki

#14 , 17 mei 2015 09:52

en dat was dan ook de reden dat ik het filmpje naar de wijkagent heb gestuurd om deze situatie in de toekomst te vermijden door vrachtwagens te ontmoedigen daar te komen.
Misschien beter naar het gemeentebestuur, met de vraag om daar een verbod voor vrachtwagens in te stellen.

sloeberken

#15 , 17 mei 2015 11:29

en dat was dan ook de reden dat ik het filmpje naar de wijkagent heb gestuurd om deze situatie in de toekomst te vermijden door vrachtwagens te ontmoedigen daar te komen.
Misschien beter naar het gemeentebestuur, met de vraag om daar een verbod voor vrachtwagens in te stellen.

Ik ben zo naief geweest te denken dat de wijkagent daarvoor de nodige stappen zou zetten. Niet dus.
Bedrijf hoort blijkbaar tot zijn vriendenkring...
Is niet omdat jij denkt dat iets moet veranderen, dat iedereen zo denkt. De naïviteit ligt bij u, niet bij de wijkagent zijn vriendenkring.
Op de weg zijn vele weggebruikers, iedere met zijn rechten en plichten en soms met zijn beperkingen, als goede weggebruiker moeten we daar rekening mee houden.

Terug naar “Verkeersongevallen”