ongeval met intoxicatie

shiba
Topic Starter

ongeval met intoxicatie

#1 , 06 sep 2013 15:21

Beste,

Een maand geleden reed ik naar huis en viel ik in slaap aan het stuur.
Ik raakte daarbij 2 geparkeerde auto's.
De politie kwam ter plaatse en ik moest een ademtest uitvoeren.
Ik had iets gaan eten en tijdens het eten een aantal pintjes gedronken.
Ik blies 0.49 mg/l.
Nu kreeg ik onlangs een brief van mijn verzekeringsmaatschappij dat zij van hun verhaalrecht gebruik maken.
Dus zij gaan de schade gemaakt aan de andere voertuigen terugvorderen.
Kan dit zomaar?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 06 sep 2013 15:40

Lees de algemene en bijzondere voorwaarden van uw verzekering eens na. Waarschijnlijk staat dit er wel in. En aangezien u bij het tekenen hiermee akkoord bent gegaan, kan dit.

shiba
Topic Starter

#3 , 06 sep 2013 16:08

Ik lees inderdaad in mijn polis dat ze een saneringsmaatregel kunnen nemen bij een schadegeval in fout met verzwarende omstandigheden dus dronkenschap of zware intoxicatie. Maar wat bedoelen ze dan met zware intoxicatie?

Reclame

ddanck
Contacteer: Website

#4 , 07 sep 2013 00:19

De verzekeraar kan zich inderdaad dit recht voorbehouden.

Om het recht op terugvordering (regresrecht) ook effectief te kunnen uitoefenen, moet zij echter wel aan aantal strikte voorwaarden voldoen.

Eerst en vooral moet de verzekeraar u onmiddellijk op de hoogte brengen van het feit dat zij wilt terugvorderen wat zij zelf betaalde. Doet zij dit niet of niet op tijd, dan vervalt het recht op terugvordering van de verzekeraar. Dit is de brief die u ontving.

Wilt de verzekeraar effectief terugvorderen, dan moet ze bewijzen dat de algemene voorwaarden haar dit toelaten en dat deze voorwaarden ook effectief door u als consument werden aanvaard. De polis dient door u ondertekend te zijn en u moet de polisvoorwaarden hebben aanvaard.

In principe gebeurt regres in de verplichte verzekering (d.i. verzekering voor schade aan anderen, dus niet het eigen voertuig) bovendien enkel in geval van dronkenschap, niet voor loutere intoxicatie. In dat geval moet de verzekeraar opnieuw aantonen dat u in staat van dronkenschap verkeerde.

U zal dus de dagvaarding voor de rechtbank moeten afwachten en nagaan of u effectief wordt vervolgd voor dronkenschap. Indien niet, lijkt regres mij moeilijk haalbaar.

Weet bovendien dat u in de meeste gevallen recht hebt op bijstand van een advocaat naar keuze en dit zowel op strafgebied (boetes, rijverbod,...) als in de zaak tegen uw verzekeringsmaatschappij.

Edit: tikfouten
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

Terug naar “Verkeersongevallen”