Verkeersongeval, tegenpartij in fout, maar versleten banden.

MadameP
Topic Starter

Verkeersongeval, tegenpartij in fout, maar versleten banden.

#1 , 09 nov 2012 21:20

Murphy is tegenwoordig dol op ons... Na een zaak bij de jeugdrechtbank via de schoonmoeder, kregen we vandaag een dagvaarding van de politierechtbank.

Mijn vriend had in de zomer van 2011 een verkeersongeval waarbij zijn auto en de auto van de tegenpartij perte totale was.
Het ongeval gebeurde op een kruispunt waar mijn vriend rechtdoor reed en zijn tegenligger links wou afslaan.
Tegenpartij gaf direct toe dat hij in fout was. Hij vertelde dit ook aan de politie.
Mijn vriend werd uiteraard ook ondervraagd... Het was half 6 's ochtends en hij was volledig over zijn toeren door het ongeval. Toen de politie vroeg hoe snel hij reed, wist hij het ook niet meer. De agent moest iets noteren, zei hij en mijn vriend zei 90 omdat hij dacht dat je daar 90 mocht rijden. Hij zei deze snelheid omdat dat de maximum snelheid was op de weg en hij zich aan de snelheidslimiet houdt. De maximum snelheid was echter 70 en waarschijnlijk reed hij dus ook 70. Ander punt was dat zijn banden versleten waren.

Zaak werd afgehandeld door de verzekeringen en tegenpartij gaf toe dat hij in de fout was.
Vandaag (bijna anderhalf jaar later) kregen we een dagvaarding van de tegenpartij.
Ze eisen dat mijn vriend al hun kosten betaalt, inclusief de gerechtskosten.
We zijn eigenlijk helemaal verbouwereerd hierdoor.
Uiteraard hebben we al onze advocaat gecontacteerd en volgende week hebben we een afspraak.

Ik wou toch eerst even hier checken. Kennen jullie precedenten van dergelijke zaak? En wat is de kans dat de tegenpartij in het gelijk wordt gesteld? Kan dit zomaar nadat die toegaf in de fout te zijn?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Konerak

#2 , 26 nov 2012 22:37

Gewoon aan je rechtsbijstand overlaten. Als de tegenpartij toegeeft in fout te zijn, heeft zijn verzekeraar een groot probleem (sterker nog: de verzekeraar kan dan de tegenpartij in gebreke stellen omdat die zijn mogelijkheid tot verhaal ontnam). De tegenpartij riskeert dus op te draaien voor alle kosten en heeft veel te verliezen, misschien vandaar dat hij alsnog voor een proces opteert. Dat is ook de reden waarom je bv. nooit mag zeggen dat je de tegenpartij "niet gezien" hebt ofzo - kan zich in proces tegen je keren. Alleen de feiten.

Nalatigheid qua onderhoud kan enkel worden meegeteld als er een oorzakelijk verband is tussen het ongeval en de nalatigheid. Bv als je remmen niet werkten en je daardoor niet kon stoppen. Als je banden versleten zijn maar je remafstand niet langer was dan gemiddeld, normaalgezien geen probleem.

NOOIT teveel toegeven op aanrijdingsformulieren of processen verbaal. Nooit toegeven dat je in fout bent. Nooit zeggen dat je sneller reed dan de limiet. Zeg gewoon dat je niet meer exact weet hoe snel je reed, maar dat je nooit te snel rijdt en je zeker bent dat je niet te snel reed. Herhaal dat telkenmale ze om een getal vragen...

Je advocaat zal zijn werk wel doen, maar contacteer toch ook je verzekeraar om eens te vragen naar wat juist gedekt is qua gerechtsbijstand. Better safe than sorry.

Reclame

Terug naar “Verkeersongevallen”