Fietser in tegenovergestelde richting

roharro
Juridisch actief: Ja

Re: Fietser in tegenovergestelde richting

#16 , 18 jan 2011 22:18

Ik ken minstens één situatie waar men verplicht is op het fietspad + voetpad te staan om in zijn garage te rijden.
Het is een rotonde met slechts één rijvak gelegen op een zeer drukke hoofdweg. Rond de rotonde staan zeker 12 huizen met garages. De wagen op de rijbaan laten staan is geen optie: niet alleen wegens het drukke verkeer, maar ook omdat men op een rotonde zijn auto niet zo maar mag verlaten.
De enige mogelijkheid daar is de wagen haaks op fietspad+voetpad te plaatsen. En zo doet men dat daar ook dagelijks!!!
Ook zijn de autobussen en grotere vrachtwagens verplicht om deels over het fietspad te rijden.

ps: De huizen waren er eerst, de rotonde met belachelijk smalle rijbaan kwam achteraf! Oorsponkelijk hadden al die huizen een comfortabele privé oprit, maar die zijn "opgeslokt" door de aanleg van de rotonde (die geacht wordt meer veiligheid te brengen)......
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sniper

#17 , 18 jan 2011 23:46

men mag ook zomaar geen voertuigen achterlaten ( of laten stilstaan ) op de openbare weg ( voertuig in panne telt niet mee ) . . .
leg uit?
beter een slechte dag op zee,
dan een goede dag op het werk

Drone

#18 , 19 jan 2011 16:04

men mag ook zomaar geen voertuigen achterlaten ( of laten stilstaan ) op de openbare weg ( voertuig in panne telt niet mee ) . . .
leg uit?

8.5. De bestuurder mag het voertuig dat hij bestuurt of de dieren die hij geleidt of bewaakt niet verlaten zonder de nodige voorzorgen te hebben genomen om enig ongeval of enig misbruik door derden te voorkomen.

Artikel 24: Stilstaan- en parkeerverbod

Het is verboden een voertuig te laten stilstaan of te laten parkeren op elke plaats waar het duidelijk een gevaar zou kunnen betekenen voor de andere weggebruikers of waar het hun onnodig zou kunnen hinderen.

ik ga af op de info die de topic starter geeft.

Hij spreekt van een drukke autoweg
Gezien ik op een drukke autoweg woon . . .
waar het mij niet echt slim lijkt te zijn om zomaar even stil te staan om de poort te openen.

Hinderd hij het fietsverkeer door vlak voor zijn gargage te gaan staan en hierdoor dwars op het fietspad komt te staan? misschien wel, maar gelet op de weersomstandigheden en de moment van de dag
( bij valavond en regenweer)
zou men toch niet direkt verwachten dat er nog fietsers rondrijden.

komt er bij, dat als de verklaring van werner1976 juist zou zijn, de fietser zijn snelheid/rijgedrag ( verkeerde richting fietsen ) niet heeft aangepast aan de weersomstandigheden
net op dat moment word ik aangereden door de fietser / Met hoge snelheid welliswaar want hij werd over mijn wagen geslingerd
was werner1976 in fout? twijfelachtig. Hij nam blijkbaar alle mogelijkheden om een ongeval in zijn ogen te vermijden.

+ hij stond stil
+ was een te voorziene hindernis ( grote voertuig, kleur voertuig, lichten die branden, etc . . . )

- auto op de baan laten staan met mogelijks een ongeval tot gevolg
- auto voor de garage zetten, waarbij deze dwars het voetpad en fietspad kruist met mogelijks een ongeval tot gevolg

maar er zijn meer elementen die tegen de fietser spreken, dan dat er voor zijn.

- auto was een te voorziene hindernis
- auto was een stilstaande hindernis
- fietser rijd in de verkeerde richting
- fietser past zijn snelheid niet aan aan de weersomstandigheden
- fietser past zijn rijgedrag niet aan aan de weersomstandigheden

Reclame

sniper

#19 , 19 jan 2011 17:07

ergens hoop ik dat die fietser hier ook meeleest

ik leer in elk geval veel bij
"een stilstaan- enparkeerverbod mag je negeren als het je uitkomt"
dat zal goed voorkomen in de rechtbank
Artikel 24. Stilstaan- en parkeerverbod

Het is verboden een voertuig te laten stilstaan of te laten parkeren op elke plaats waar het duidelijk een gevaar zou kunnen betekenen voor de andere weggebruikers of waar het hun onnodig zou kunnen hinderen, inzonderheid :

op de fietspaden en op minder dan 5 meter van de plaats waar de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen verplicht zijn het fietspad te verlaten om op de rijbaan te rijden of de rijbaan te verlaten om op het fietspad te rijden;
artikel 24 heeft na het woord 'hinderen' een komma en geen punt
je wordt dus verwacht van verder te lezen

oei, ik heb iets over het hoofd gezien
Artikel 24. Stilstaan- en parkeerverbod
25° als u denkt dat het anders moet, dan doet u maar

en dan nog iets
7.1. Elke weggebruiker moet de bepalingen in dit reglement naleven.

Onverminderd de naleving van de bepalingen in dit reglement mag de bestuurder kwetsbaardere verkeersdeelnemers niet in gevaar brengen, met name wanneer het gaat om fietsers en voetgangers, inzonderheid wanneer het kinderen, bejaarden of personen met een handicap betreft.

Hieruit volgt dat, onverminderd de artikelen 40.2 en 40ter, tweede lid, elke bestuurder dubbel voorzichtig moet zijn bij aanwezigheid van dergelijke kwetsbaardere weggebruikers, of wanneer hun aanwezigheid op de openbare weg kan voorzien worden, in het bijzonder op een openbare weg zoals gedefinieerd in artikel 2.38.
nu heeft de starter van de draad toch wel net dat aan zijn laars gelapt zeker

Drone

#20 , 19 jan 2011 18:10

"of wanneer hun aanwezigheid op de openbare weg kan voorzien worden"

autobestuurder kijkt naar rechts/rechter zij spiegel, ziet geen fietser.

autobestuurder slaagt af naar rechts, zet zijn voertuig stil, word na X aantal seconden langs links aangereden door een fietser die te snel en in de verkeerde richting rijd.

maw autobestuurder kan niet voorzien dat er bij valavond en slecht weer een fietser in de verkeerde richting op het fietspad rijd.

"Onverminderd de naleving van de bepalingen in dit reglement mag de bestuurder kwetsbaardere verkeersdeelnemers niet in gevaar brengen, met name wanneer het gaat om fietsers"

de enige die iemand heeft in gevaar gebracht is de fietser zelf, door aan een niet aangepaste snelheid en een niet aangepast rijgedrag in de verkeerde richting op het fietspad te rijden.

het feit dat er iemand zijn garage wou binnen rijden en hierdoor, al dan niet uit noodzaak ( zie drukke weg ), "stilstaat" op het fietspad is en kan niet als enige oorzaak worden aanzien.

sniper

#21 , 19 jan 2011 18:20

Onverminderd de naleving van de bepalingen in dit reglement mag de bestuurder kwetsbaardere verkeersdeelnemers niet in gevaar brengen,
het grote stukje is er in gestoken, zodat een bestuurder , zelfs als de zw***e weggebruiker de regels niet volgt, toch moet zien dat hij de zw***e weggebruiker niet in gevaar brengt

een soort vrijgeleide om overtredingen te maken

en omdat er bij valavond op een regendag alleen maar fietsers uit de verkeerde richting komen mag de autobestuurder art 24.2° aan zijn laars lappen

Werner1976
Topic Starter

#22 , 12 feb 2011 10:44

Paar dagen terug was er hier net op 100 m van mijn woonplaats een verkeerscontrole door politie Wetteren. Een 10 tal politie agenten hadden post gevat op een parkeerplaats aan de overzijde van de weg. Net op dat moment merk ik in de verte terug fietsers op welke in de verkeerde richting rijden. Vlug mijn gsm boven gehaald en dit vast gelegd met een video bestand. Je ziet duidelijk hoe een fietser in verkeerde richting aan het rijden is terwijl er doodleuk een agent staat op de kijken, en er uiteraard niks aan doet. Heb al geprobeerd dit te posten op youtube maar het lukt me niet. Ik had na het ongeval in november vorig jaar een mailtje gestuurd naar de burgemeester van Wetteren. Ik kreeg meteen reaktie en wat copytjes van mails die hij naar politie Wetteren had gestuurd. Ik mailde hem nu dit filmpje, kreeg een leesbevestiging, maar zoals te verwachten...geen antwoord.

Vertigo

#23 , 16 feb 2011 20:38

Uit ervaring weet ik dat men als automobilist bij "aanvaring" met fietser nooit op voorhand weet hoe het zal uitdraaien. Hangt grotendeels ad van de "groenheidsgraad" van de politierechter.
nou nou...

Terug naar “Verkeersongevallen”