#5 , 25 apr 2008 21:51
Indien jullie, zoals gangbaar, de woning beiden voor de helft zouden willen kopen, is het inderdaad verstandig het burgerlijk huwelijk al te laten voltrekken voor de aankoop. Dit omdat het anders aangewezen is om bij aankoop VOOR het huwelijk, een beding van aanwas af te sluiten en/of een testament om beide partners in te dekken bij eventuele erfenis.
U kan natuurlijk nog redeneren dat de kans erg klein is dat er geërfd dient te worden voor jullie huwelijk (laat ons daar vanuit gaan he!). Maar, het probleem is, dat een woning aangekocht voor het huwelijk, bij huwen niet automatisch in de huwgemeenschap wordt opgenomen. Het kost dan geld (iets van een 350 euro, als ik me niet vergis) om dat te laten doen. Als jullie dus toch sowieso trouwen in september, lijkt het mij wijselijk die kost te vermijden.
Bovenstaande allemaal in de veronderstelling dat jullie van plan zijn te trouwen volgens het 'normale' wettelijk stelsel, en elkaar de beste voorwaarden toewensen in geval 1 v.d. 2 komt te overlijden.