Ontbinding verkoopscompromis aankoop appartement

Canarias
Topic Starter
Contacteer: Website

Ontbinding verkoopscompromis aankoop appartement

#1 , 28 dec 2007 21:11

Ik heb in oktober een verkoopscompromis getekend voor de aankoop van een nieuwbouwappartement.Nu ik had mij intussen al geinformeerd over de lening en andere en men had mij gezegd dat het met mijn loon geen probleem was aangezien ik reeds een eigen woning bezit en verder geen schulden heb.Nu deze eigen woning staat intussen te koop.Nu eind november hebben wij beslist na enkele info sessies bij kbc onze lening aan te gaan.
De bediende heeft alles in orde gebracht en net na dat wij getekend hadden voor de aanvraag van de lening deelt hij ons mede dat wij nog 2 leningen lopen hebben.Wij hadden geen idee welke.Nu blijkt dat 2 kaarten namelijk een MCard van Makro en een Media Markt kaart beschouwd word als een lening, zelfs bij niet gebruik.De KBC bank wil nu dat ik deze kaarten annuleer.Voor één kaart is dit intussen gelukt de andere nog niet.
Dus intussen eind december heb ik nog steeds geen lening en de akte word verleden binnen 4 weken.
Nu wil ik de verkoop annuleren daar ik geen uitweg meer zie,maar volgens de verkoper moet ik dan 10% schadevergoeding betalen van de aankoop van het appartement (25000 €) + andere kosten zoals notaris, reeds betaalde extra kosten van keuken,badkamer,enz..
Nu eigenlijk ligt volgens mij de fout bij KBC die reeds enkele weken mijn aanvraag voor lening bezitten maar nooit hebben verzonden ter goedkeuring.
Weet iemand hier raad mee aub?
Dank bij voorbaat
Verschueren Eddy

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mapleleiah

#2 , 28 dec 2007 21:36

Staat in de verkoopscompromis een clausule i.v.m. het niet verkrijgen van een lening? Zo ja, dan kunt u misschien de koop kosteloos laten ontbinden ... op voorwaarde dat u nergens een lening kunt krijgen.

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

Canarias
Topic Starter

#3 , 28 dec 2007 22:11

neen, er staat spijtig genoeg geen clausle in beschreven
Maar eigenlijk ben ik nog nergens geweigerd op de bank, alleen wil geen enkele bank het doorsturen ter goedkeuring daar ik de ongebruikte kredietkaarten zelf moet annuleren en dan het bewijs van annulering moet binnenbrengen waarna ze dan pas de aanvraag binnensturen en dan pas beslissen of ik de lening krijg of niet, maar tegen dat dit alles in orde is zijn we al voorbij de aktedatum

Reclame

wolf2

#4 , 29 dec 2007 00:23

Bedenk dat U reeds eigenaar bent van het onroerend goed; door het ondertekenen van de overeenkomst waar blijkbaar geen enkele opschortende of ontbindende voorwaarde in vervat zit.

Dat betekent dat U alleen nog moet betalen... maar dat U geen sleutels (= het genot) zal krijgen zolang U niet betaalt.

Heeft U al een brandverzekering; zij het niet voor uw appartement, dan toch in elk geval voor de andere delen van het gebouw.

U zal best de registratierechten betalen binnen de 4 maand; anders loopt U een boete op.

De datum van de authentieke akte speelt geen rol tussen koper en verkoper; die dient maar om de rest van de wereld te dwingen rekening te houden met de verkoop.

Zonder akkoord van de vorige eigenaar (= verkoper) kunt U de overeenkomst niet teniet doen.

Mogelijks deed KBC iets fout; maar als U nog een lening wil krijgen bij hen denk ik dat U niet al te sterk staat.

Canarias
Topic Starter

#5 , 29 dec 2007 00:45

Dank voor uw antwoord
Ik heb vorige week reeds de verkoper Real Estate verwittigt dat er een probleem was met de lening en ik heb dit bericht ontvangen:
In geval van niet-naleving door één der partijen van de bij deze aangegane verbintenissen en na ingebrekestelling bij aangetekend schrijven of deurwaardersexploot, die zonder gevolg gelaten werd gedurende een periode van 15 dagen, zal deze verkoop van rechtswege ontbonden zijn.
In dit geval zal een som gelijk aan 10 % van de koopsom aan de niet-ingebreke gebleven partij toekomen ten titel van schadevergoeding, onder aftrek of na terugbetaling van de door de koper gestorte voorschotten.
De partijen behouden zich nochtans het recht voor de gedwongen uitvoering van deze overeenkomst te vervolgen.

Dit betekent in de praktijk dat de verbreker een schadevergoeding van min. 10% dient te betalen aan de rechtstreeks benadeelde dus de bouwheer, desgevallend te vermeerderen met gedane kosten van notaris (+/- € 2.000), makelaar (3% op de basisverkoopprijs) ....
Of dient er tussen partijen dmv een dading een vast bedrag bepaald te worden.

Er zijn heelwat kosten dien ten jullie laste zouden komen te vallen.

Mijn vraag is nu wat betekent heelwat kosten, is dat bijvoorbeeld ook de extra opleg die wij gedaan hebben van d ekeuken en de badkamer waarvan reeds een bedrag in d everkoopsom was inbegrepen?
De 10% schadevergoeding is dat op een aankoopbedrag zonder btw ?

Dank
Eddy

Stijn@v&g

#6 , 16 jan 2008 16:57

is het niet makkelijker om nogmaals te proberen die andere kaart toch op te zeggen. ik zie niet goed in waarom dit enig probleem zou zijn. dan kan U de koop toch door laten gaan. U moet enkel de andere partij overtuigen dat dit een beetje later zal moeten.

Indien U toch de verkoop wilt annuleren ben je inderdaad 10% verschuldigd.
Voor wat het waard is. Deze 10% kan niet verhoogd worden met de commissie van de makelaar. U hebt geen verkoopsovereenkomst met de makelaar dus U betaalt de makelaar niet. Dat doet de verkoper.

Wat de andere kosten betreft kan ik geen duidend antwoord geven.

mvg

Stijn

djanodive

#7 , 25 apr 2008 15:06

"In geval van niet-naleving door één der partijen van de bij deze aangegane verbintenissen en na ingebrekestelling bij aangetekend schrijven of deurwaardersexploot, die zonder gevolg gelaten werd gedurende een periode van 15 dagen, zal deze verkoop van rechtswege ontbonden zijn.
In dit geval zal een som gelijk aan 10 % van de koopsom aan de niet-ingebreke gebleven partij toekomen ten titel van schadevergoeding, onder aftrek of na terugbetaling van de door de koper gestorte voorschotten.
De partijen behouden zich nochtans het recht voor de gedwongen uitvoering van deze overeenkomst te vervolgen."

Er staat hier wel een grote fout in volgens mij: in de eerste alinea zegt hij dat de koop zou ontbonden zijn en in de tweede alinea zegt hij dat de partijen de uitvoering van de overeenkomst kunnen bedingen voor de rechtbank.

Volgens mij is het dus dat laatste dat telt, want als de overeenkomst ontbonden is, kan je ze ook niet meer laten uitvoeren.

Ik volg het vorige antwoord, want ik begrjip totaal niet waarom je die kaart (vermoedelijk die van de Makro) niet kan annuleren.

Wel een beetje heel stom om geen opschortende voorwarde op te nemen. Nu kan je pakken geld verliezen. Denk daar de volgende keer aan. Ik heb ook een notaris te rade geweest en die zei me dat die opschortende voorwaarde er niet in moest omdat de verkopers dit niet graag hebben. Ik ga dus nooit meer te rade bij dei klootzak...begrjip je wel en zie nu maar...

Maar gelukkig heb ik die er wel in laten zetten. weken maar heb ik gevraagd. Dus verkopers kunnen niet klagen. Is snel geregeld.

Trouwens, als je een lening lopen hebt, gaat de bank in principe gewoon het bedrag dat je maandelijks afbetaald, aftrekken van het gene je door hen beschikbaar word gesteld. Dus kan je maar beter die lening of wat dan ook inkorten, want na enkele jaren valt die kleine lening weg, maar zit je wel met een kleinere lening voor de hypotheek. Wat jammer is uiteraard.

Vergeet niet dat je ook nog 15 dagen extra de tijd hebt tot dat die aangetekende brief gestuurd word. Dus dat moet lukken. Ik kon bji KBC binnen gaan en anderhalfuur later buitenstappen met een getekende lening. Das het voordeel van zo'n grootbank. Die mensen hebben een bepaalde marge waarin ze leningen kunnen goedkeuren.

Dus wees geleerd...

Terug naar “Kopen”