#5 , 26 mei 2012 14:26
Woning zelf verkocht, ( ik begrijp zelf niet goed dat mensen liever 3 à 7% op de verkoopprijs willen geven aan immo, om dit op internet site te zetten, terwijl de notaris de attesten opvraagt en binnen de drie weken alles heeft)
Ik heb eerst mijn notaris geraadpleegd (Notairs die je neemt indien je het huis verkoopt) hij heeft het stedenbouwkundig attest gevraagd, alsook de KI gegevens, en zo mijn dossier al opgemaakt.
- EPC attest (een overaanbod aan EPC-keurders te vinden op het internet voor 150 euro)
- keuring elektriciteit zie op het internet een 100 euro vb BTv-keuring
- bodemattest 32 euro documenten via internet documenten opgevraagd en opgestuurd ze hebben een eigen site,
- Een beëdigde schatter laten komen (deze werkte ook voor de rechtbank), geen immo-schatter nemen, dat is voor eigen winkel.
- Het compromis van max één pagina laten lezen voor nazicht aan notaris, samen met het ter kennis geven van al de officiële documenten die je in een mapje hebt. (kopie) (notaris heeft het originele)
- gratis internet sites om je huis te koop te zetten en op één dag verkocht.
voordelen:
De mensen appreciëren dit wel, als heel het dossier in orde is en kunnen raadplegen bij het bezichtigen van de woonst, ze zijn zeker van geen overtredingen te hebben, en de verkoop verloop dan ook heel vlot.
Het dossier bij de notaris is al helemaal afgerond vóór de verkoop plaats vindt. Wat de periode na verkoop met de helft verminderd om de akte te ondertekenen.
Een groot voordeel is als EPC en elektrciteit conform is.
Heel de bovenstaande heeft mij maar 500 euro gekost.
Nadeel is indien het EPC slecht scoort en de elektriciteit niet conform is, weten de kopers dat ze zware kosten hebben met renovatie (nieuwe leidingen ect voor elektricteit, isolatie vloer, muur, ramen ect). Maar dit moeten de immo ook mede delen aan kandidaat kopers en laten lezen.
Nu wens ik terug te investeren en ik werk terug met mijn Notaris, deze gaat alles na of ik safe ben.