eerst klein beschrijf, nu groot ...

Vicky84
Topic Starter

eerst klein beschrijf, nu groot ...

#1 , 23 feb 2009 13:38

Donderdag gaan wij de akte van de woning tekenen die wij gekocht hebben. Nu krijg ik hiernet de afrekening van de kosten en daaruit blijkt dat er groot beschrijf wordt aangerekend, terwijl het immokantoor duidelijk vermelde dat dit klein beschrijf was, dit staat ook zo op hun site bij de woning vermeld. wat kunnen wij hiertegen doen? als ik me niet vergis staat dit ook in de compromis, maar heb deze niet direct bij de hand.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 23 feb 2009 17:41

Welk kadastraal inkomen heeft de woning? Wanneer een woning verkocht wordt , gaat de Registratie altijd over tot een herziening van het KI.

Indien het nieuwe KI minder is dan 745 € heeft U recht op klein beschrijf en moet U de notaris daar attent op maken.
Vraag toch eens uitleg!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

pieterverherstraeten
Contacteer: Website

#3 , 20 mar 2009 14:45

Geachte heer,

zowel de verkoper als de makelaar hebben hier een fout begaan, indien U werkelijk kan aantonen dat het pand te koop werd gesteld met klein beschrijf; Dit is één van de redenen waarom kopers tot aankoop wensen over te gaan.

Indien nadien blijkt dat het om groot beschrijf gaat, werd eigenlijk een pand verkocht met een verborgen gebrek.

De makelaar moet immers deze info controleren.

Ik zou alleszins de makelaar en de verkopers aanschrijven met het verzoek het verschil te willen bijpassen.

desnoods moet U tot dagvaarding overgaan.

Ik heb reeds een aantal dossiers van makelaars behartigd die hetzelfde hadden gedaan.

De rechtbank oordeelt dat de makelaar zulke belangrijke info moet nakijken vooraleer te publiceren dat het om een klein beschrijf gaat.

mvg,

Pieter Verherstraeten

Reclame

lemonrum

#4 , 21 mar 2009 10:47

Indien het nieuwe KI minder is dan 745 € heeft U recht op klein beschrijf en moet U de notaris daar attent op maken.

Ik denk wel dat je moet kijken naar het KI voor indexatie, niet naar het nieuwe KI. En dan nog hangt het af van het aantal kinderen ten laste.

Vicky84
Topic Starter

#5 , 22 apr 2009 15:50

Ondertussen hebben wij hiervoor dus een advocaat onder de arm genomen. Deze heeft al 3 brieven naar het immokantoor verzonden, zonder resultaat. En dit terwijl er duidelijk in de compromis KLEIN BESCHRIJF vermeld staat. We zijn van plan hier een rechtzaak van te maken met dagvaarding. Of we het gaan winnen kan ik niet met zekerheid zeggen, maar voor 9.000 euro wil ik toch eens de moeite doen hoor. Zijn er nog mensen die een gelijkaardig geval gehad hebben?
bedankt,

goudencarolus

#6 , 11 mar 2014 12:28

Ik zit in een analoge situatie en zou dus wel eens willen weten hoe dit uiteindelijk afgelopen is.

Woning aangekocht.
In de compromis (opgemaakt door vastgoedmakelaar) staat duidelijk in de rubriek 'voorwerp van verkoop' : K.I. 545 euro - Klein beschrijf. (De vermelding 'klein beschrijf' hebben we laten toevoegen)
Nu blijkt het K.I. veel hoger te zijn zodat de woning onder normaal beschrijf valt.
Het betreft géén herziening van het K.I., dit blijkt namelijk al jaren zo hoog te zijn.

Verkopers en vastgoedmakelaar werden in gebreke gesteld, nog voor het verlijden van de akte.
De BA Verzekeraar van de makelaar reageert 1 dag na het verlijden met de akte, met de melding dat deze niet kan tussenkomen in schade.
Hij beroept zich daarvoor ergens op een regel inzake causaal verband.
Het zou er op neerkomen dat indien er géén foute vermelding was van het K.I., dan zouden we eveneens de normale registratierechten moeten betalen, en is er bijgevolg geen schade.

Ondertussen is de akte getekend en het hoog beschrijf betaald.
Net voor het tekenen van de akte hebben de verkopers en wij (echtgenote en ikzelf) evenwel een document getekend dat bepaald dat er een som geblokkeerd blijft bij de notaris, totdat een regeling getroffen is met de vastgoedmakelaar.

Een voorstel waarbij elk zou instaan voor 1/3 van het teveel betaalde (tov klein beschrijf) wordt mogelijks aanvaard door de verkopers, maar geweigerd door de BA Verzekeraar van de vastgoedmakelaar.

Onze opties zijn dus :
- 1/3 aanvaarden van de verkopers en 2/3 laten vallen (en dus verder niets doen)
- alvast 1/3 aanvaarden van de verkopers en de vastgoedmakelaar dagvaarden voor minstens de rest
- niet aanvaarden en zowel verkoper als vastgoedmakelaar dagvaarden
- ?

Wat zouden jullie aanraden ?

Terug naar “Kopen”