Recht van doorgang openbaar domein

Maaseikje
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Recht van doorgang openbaar domein

#1 , 29 nov 2016 22:43

Ik lees hier al een tijdje mee, maar heb nu voor de eerste keer ook een vraagje.
Ik sta momenteel op het punt een lapje bouwgrond aan te kopen. Allemaal goed en wel maar ik heb nog een bedenking: het perceel grenst niet rechtstreeks aan de straatkant. Tussen de straat en de grond ligt namelijk een stuk openbaar terrein van ongeveer tien meter, over de gehele lengte tussen de perceelsgrenzen. De grond heeft zelfs geen kadastraal nummer, en maakt dus feitelijk deel uit van de straat. Ik kan “mijn” perceel enkel bereiken door over dit openbaar domein te gaan.
Dien ik bijkomende stappen te nemen vooraleer ik overga tot ondertekening? Eventueel in de akte een erfdienstbaarheid laten vastleggen? Momenteel is hierover niets notarieel vastgelegd, maar dit stuk openbaar terrein is wel de enige mogelijkheid die ik heb om de straat te bereiken.
Zou dit problemen kunnen geven omtrent gas-, riolering-, internet- of elektriciteitsaansluitingen?
Aan de andere kant, voor ieder terrein dat aan de straat grenst ligt er wel een strook openbaar domein, zei het natuurlijk niet zo extreem breed, maar eerder slechts een meter. Ik had liever geen slapende honden bij de gemeente wakker gemaakt ook...
Alvast bedankt!
Groetjes,
Anneleen

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii

#2 , 30 nov 2016 08:16

Aan de "andere" kant heb je dus toegang tot de straat over de klassieke strook van 1 meter ? Ga er dus maar van uit dat je geen recht van overgang kan claimen over die "10 meter". Antwoord onder voorbehoud van correcte interpretatie van uw beschrijving.

Voorts : ga toch maar langs bij de gemeente vooraleer een compromis te ondertekenen voor een "stedebouwkundig attest" zodat je voor je tekent weet wat mag en niet mag op die bouwgrond. Slapende honden die wakker worden bijten. Wakkergemaakte honden zijn je beste vriend. 't Kan teleurstellingen achteraf vermijden.

Lanox

#3 , 30 nov 2016 11:05

Aan de "andere" kant heb je dus toegang tot de straat over de klassieke strook van 1 meter ?
Ze bedoelt de andere kant van haar gedachtengang.

Reclame

MarkiZN

#4 , 30 nov 2016 11:53

Als het openbaar domein is, heb je sowieso toegang ( de straat is ook openbaar domein). Recht van uitweg/doorgang gaat over toelating om te mogen passeren over privaat terrein

Bart Vissers

#5 , 30 nov 2016 12:28

Er moet altijd een mogelijkheid zijn op op een erf te geraken (via de grond, niet via de lucht ;-)).

Artt. 682-683 BW bieden houvast:
Art. 682. § 1. De eigenaar wiens erf ingesloten ligt omdat dit geen voldoende toegang heeft tot de openbare weg en deze toegang niet kan inrichten zonder overdreven onkosten of ongemakken, kan, voor het normale gebruik van zijn eigendom naar de bestemming ervan, een uitweg vorderen over de erven van zijn naburen, tegen betaling van een vergoeding in verhouding tot de schade die hij mocht veroorzaken.
§ 2. De vordering tot toewijzing van een uitweg is onverjaarbaar.
§ 3. Bij stilzitten van de eigenaar kan de gebruiker van het erf dat zich bevindt in de toestand beschreven in § 1, onder dezelfde voorwaarden een uitweg vorderen, mits hij de eigenaar in de zaak roept.

Art. 683. De ligging van de uitweg wordt door de rechter bepaald op zulk een wijze dat hij het minst schadelijk is.
Indien de ingeslotenheid evenwel het gevolg is van de splitsing van een erf na verkoop, ruiling, verdeling of enige andere omstandigheid, kan de uitweg slechts verleend worden over de percelen die voor de splitsing tot dat erf behoorden, tenzij de openbare weg op die wijze niet voldoende bereikbaar is. De rechter oordeelt naar billijkheid.

Maw toegang zal altijd mogelijk zijn of minstens afdwingbaar zijn - desnoods voor de rechtbank.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

MarkiZN

#6 , 30 nov 2016 12:49

Je dient zeker te informeren bij de gemeente of er wel degelijk op het stuk grond mag gebouwen worden. Normaal kan enkel een bouwvergunning gegeven worden als het stuk grond grenst aan een voldoend uitgeruste weg. Wat ze verstaan onder voldoend uitgerust is vatbaar voor interpretatie en ook afhankelijk van waar je wenst te bouwen. Maar er kan bvb gevraagd worden dat jij de kosten op je neemt voor de verharding en voor de aanleg van nutsleidingen.

tira00

#7 , 30 nov 2016 14:21

Misschien is het de bedoeling om de openbare inrit verder door te trekken naar een toekomstige verkaveling achter ts zijn bouwgrond?

Maaseikje
Topic Starter

#8 , 30 nov 2016 18:08

Bedankt voor de vele reacties al! Ik zal de situatie nog even schetsen:
=======straat
l????ll????l
l????ll????l buur
l grond l
l grond l

Zoals je hopelijk kan zien ligt de strook openbaar domein (de vraagtekens) tussen het stuk bouwgrond en de straat. De buur ligt wel direct grenzend aan de straat. Er is over dit stuk openbaar domein reeds een deels onverharde weg die als doorgang (ll) gebruikt wordt, maar hier is op de plannen ook niets terug te vinden. Ik heb vandaag de gemeente hierover gecontacteerd, hopelijk krijg ik snel antwoord, voor iemand anders met de grond gaan lopen is...
Groetjes,
Anneleen

Poene

#9 , 30 nov 2016 18:58

Wordt dit geafficheerd als een perceel "bouwgrond"?

Dat kan alleen als er:
- ofwel een stedenbouwkundig attest is afgeleverd
- ofwel een stedenbouwkundige vergunning is afgeleverd:
- ofwel een verkavelingsvergunning is afgeleverd.

In de andere gevallen is het grond die misschien in aanmerking komt voor een bouwvergunning. Maar garantie om te bouwen heb je niet. Het is gevaarlijk om de prijs voor bouwgrond te betalen als je geen garantie hebt dat je effectief kan bouwen. De verkoper zal je geld niet willen teruggeven.

Terug naar “Kopen”