Hallo,
Mijn partner en ik staan op het punt om een huis te kopen en om een compromis te ondertekenen.
Nu hebben we maandag het nieuws gekregen van de notaris dat de documentatie van de vergunning er niet is of dat deze zoek geraakt is. Met andere woorden weten we dus niet of het pand wel een juiste vergunning heeft om er te mogen staan.
De verkoper heeft destijds in 1998 het huis overgekocht (met de huidige notaris) van de oorspronkelijke eigenaars die het gebouwd hebben in 1992. Ze beweert dat het huis toen als een eengezinswoning werd verkocht aan haar, maar ze kan deze documenten niet meer terugvinden. De notaris kan er blijkbaar ook niets van terugvinden.
We zitten momenteel in een doodlopend straatje:
- De notaris heeft informatie opgevraagd bij de gemeente, maar daar blijft het dan ook bij. Hij doet verder niets.
- De gemeente blijft beweren dat er geen vergunning is (al zeggen ze dat er oorspronkelijk wel een vergunning voor een appartementsgebouw zou zijn, maar dat is nog niet met 100% zekerheid te zeggen.)
- De gemeente geeft ons de raad om naar het kadaster te gaan, om daar meer informatie op te vragen, maar wij kunnen dit niet doen - enkel de eigenaar van de woning kan dit opvragen. Wat momenteel moeilijk verloopt, omdat ze veel in het buitenland vertoeft en dus daarom geen of weinig tijd heeft om dit allemaal in orde te brengen. Ik heb dan zelf eens een mail gestuurd naar het kadaster in de buurt, om meer uitleg te vragen, maar zij beweren dat het kadaster geen vergunning aflevert en dat het via de gemeente moet gebeuren.
- De makelaar heeft ons alleszins verzekerd dat er geen reden tot paniek is en dat het huis reglementair gebouwd staat, zoals de andere huizen in de straat... Maar we zijn hier niet echt tuk op. We zouden graag zwart op wit de vergunning willen zien alvorens we ook maar ergens onze handtekening onder zouden plaatsen.
We vinden het alleszins een beetje raar allemaal en we zien door het bos de bomen momenteel niet meer. We weten niet waar we terecht kunnen om meer informatie op te vragen over de woning die we graag willen kopen, of meer bepaald: Waar we het kunnen opvragen dat er een vergunning voor een huis is. We zien het namelijk niet zitten om bijvoorbeeld binnen x aantal jaar de melding te krijgen dat we het huis dienen af te breken en het opnieuw op te bouwen.
Vandaar dat ik hier even raad kom vragen, misschien zijn hier mensen die ons verder kunnen helpen of die ons in de juiste richting kunnen duwen om toch eindelijk zekerheid te krijgen of er wel of niet een vergunning voor een huis is!
Alvast bedankt voor jullie tijd.