verkoop woning + bouwgrond

redak
Topic Starter

verkoop woning + bouwgrond

#1 , 21 jul 2012 12:02

Mijn grootmoeder heeft een woning en een stuk bouwgrond (aparte percelen, die naast elkaar liggen). Vermits ze in een rusthuis verblijft staat die woning leeg. Nu zouden wij dit willen verkopen (met toestemming van grootmoeder uiteraard).

Indien mogelijk zouden wij de woning en bouwgrond samen verkopen aan dezelfde koper. Mijn vraag was nu wat zijn de kosten voor ons als verkoper op de woning en op de bouwgrond in de veronderstelling dat we dus al een koper hebben en geen extra kosten moeten maken voor een immo kantoor of dergelijke ? Maakt het voor ons een verschil uit wat de waarde van de woning of grond afzonderlijk is als de totaal prijs dezelfde is ? Dus stel woning verkopen we voor 200.000,00 euro en grond voor 50.000,00 ten opzichte van bijvoorbeeld woning aan 150.000,00 en grond aan 100.000,00.

En dan ook de andere zijde : maakt dit een verschil uit voor de koper ? Ik denk dan bijvoorbeeld aan andere percentages bij notaris of om te registreren of ... Met andere woorden maakt 200.000,00+50.000,00 een vershil uit ten opzichte van 150.000,00+100.000,00 ?

Alvast bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 21 jul 2012 12:17

Voor jullie als verkoper is er geen verschil. De Registratie zal dit beschouwen als twee verkopen : één van het huis , één van de grond. De registratierechten dienen berekend te worden op de reële waarde van elk goed afzonderlijk , ook al is de koper dezelfde persoon. Deze rechten zijn progressief , zodanig dat de schijf van 200.000 tot 250.000 meer belast wordt dan de schijf van 100.000 tot 150.000 €. De Administratie gaat voor een correcte toepassing. Het als één verkoop beschouwen is dan nog duurder.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

bosprocureur

#3 , 21 jul 2012 14:31

Mijns inziens kan het wel degelijk verschil uitmaken of je de twee eigendommen samen dan wel afzonderlijk verkoopt. Niet omdat registratierechten progressief zouden berekend worden (?), maar wel omdat eventueel een koper die in aanmerking komt voor verminderde rechten (wat is het KI van de woning? en van de grond? ), door beide ineens te kopen plots riskeert niet meer in aanmerking te komen... Dat zou dan nog kunnen opgelost worden door de grond enkele maanden later aan dezelfde koper te verkopen, als dat jullie bedoeling is.

Reclame

redak
Topic Starter

#4 , 21 jul 2012 16:11

Het KI (niet geïndexeerd) van de woning is 413 en van de grond is dat 2. Als ik het goed voor heb zou dit dan onder de verminderde registratierechten moeten vallen voor de koper.

Wat die registratierechten betreft vind ik enkel het tarief van 10% terug (zowel voor bebouwde als onbebouwde onroerende goederen) die eventueel verminderd wordt naar 5% indien voldaan is aan de voorwaarden van een bescheiden woning. Ik vind niets terug van die progressieve registratierechten.

Onze bedoeling is om beide op hetzelfde ogenblik te verkopen (mag verschillende persoon zijn) om zeker te zijn dat we niet met één blijven zitten die we dan niet kwijt geraken aan een degelijke prijs.

Als ik het goed begrijp dan is in mijn voorbeeld de 250.000,00 integraal voor ons (als verkoper) en betaalt de koper(s) op dat bedrag 10% (of 5% indien ze voldoen aan de voorwaarden bescheiden woning), ongeachte de waardeverdeling tussen woning en grond.

Xastheron

#5 , 23 jul 2012 10:51

Wat die registratierechten betreft vind ik enkel het tarief van 10% terug (zowel voor bebouwde als onbebouwde onroerende goederen) die eventueel verminderd wordt naar 5% indien voldaan is aan de voorwaarden van een bescheiden woning. Ik vind niets terug van die progressieve registratierechten.
Kijk eens naar http://www.hoeveelkostmijnhuis.be/reken ... osten.html" onclick="window.open(this.href);return false; voor detailberekeningen.

Het "progressieve" gedeelte van de kosten bij het kopen van de woning gaat om het ereloon van de notaris. De registratierechten zijn een vast % van de koopprijs (standaard 10, 5 voor klein beschrijf).

Blijkbaar maakt het niet zoveel uit in de totaalprijs of je de 2 splitst. Ik geef een voorbeeld dat ik baseer op de aankoop van een woning voor de verschillende bedragen (wat niet volledig juist is maar het geeft een indicatie:

Aankoop woning 250000: 14338
Aankoop "dubbele woning" 200000 + 50000: 11493 + 2861 = 14354
Aankoop "dubbele woning" 150000 + 100000: 8648 + 5803 = 14451

Bemerk wel dat ik twijfel dat je zomaar het KI van beide samen mag tellen. Maar hier zullen beter geïnformeerde forumleden je verder mee kunnen helpen.

Is de bouwgrond waar je over spreekt een 2e perceel? Want als die 2 percelen nog eens verenigd moeten worden denk ik dat dit ook gevolgen heeft voor de manier waarop het bedrag geleend wordt + er komen nog administratieve kosten bij...

redak
Topic Starter

#6 , 24 jul 2012 20:08

Op zich zijn het 2 losse percelen, dus indien er eenzelfde koper zou zijn voor beide percelen en deze wil ze samen brengen dan zal dat zijn/haar/hun probleem zijn.

Ik denk dat ik voor het ogenblik voldoende info heb, nu maar hopen dat we spoedig een koper vinden ;-)

Allen bedankt voor de info

redak
Topic Starter

#7 , 25 jul 2012 19:02

Misschien toch nog een vraagje. Bij het overlijden van mijn vader zijn vader (mijn grootvader dus) werd mijn vader blijkbaar voor 1/4 blote eigenaar van deze onroerende goederen. Mijn grootmoeder heeft dus voor 3/4 de volle eigendom en voor 1/4 het vruchtgebruik.

Indien deze onroerende goederen verkocht worden hoeveel is er dan onmiddellijk voor mijn vader ? Mijn grootmoeder is momenteel 84 jaar oud.

wanton

#8 , 27 jul 2012 16:59

Bij de omzetting van vruchtgebruik moeten we tegenwoordig voorzichtig zijn. De normale rentevoeten bedragen al lang geen 4 % meer , eerder 3 en zelfs minder.
Voor een vrouw van 84 , die nog 7 jaar levensverwachting heeft , bedraagt de omzetting 17 %.
Uw vader zal dan , normaal gezien , bij verkoop 83 % krijgen van 1/4 deel. De rest is voor grootmoeder. Dit is niet bindend , er kan van afgeweken worden.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

redak
Topic Starter

#9 , 27 jul 2012 19:47

ok bedankt

redak
Topic Starter

#10 , 04 aug 2012 11:57

Mijn grootmoeder (eigenares van die woning die we zouden verkopen) verblijft dus in het rusthuis en heeft naast haar pensioen maandelijks nog een bedrag die ze ontvangt van de FOD soc zekerheid (kruidtuinlaan) en nog een bedrag van de zorgverzekering (residentiele zorg).

Bij verkoop van die woning zou ze naar wij horen zeggen hebben die bijdrage van de zorgverzekering voor 10 jaar kwijt zijn, klopt dit ? En wat met de bijdrage van de FOD soc Zekerheid ?

Terug naar “Kopen”