Wij (mijn man en ik) en mijn schoonbroer in zijn vrouw wonen elk in een huis van de schoonouders dat wij huren. Het is enkele jaren terug volledig verbouwd geweest, de beide huizen.
Enkel het huis van de schoonbroer is geschikt om in te blijven wonen (nabijheid van zaak, nabijheid van straat, geen tuin, ... zijn nadelen voor ons die hij niet heeft).
Wij zijn op zoek naar een andere woonplaats en zullen dus verhuizen. De schoonbroer zal het huis kopen van zijn ouders. Nu verneem ik dat dat huis veel te laag geschat wordt. De meeste huizen in de streek hier (die niet onmiddellijk instapklaar zijn) gaan rond de 300 000 euro. of zelfs daarboven, van een zelfde grootte ongeveer. Ze moeten zelfs nog helemaal verbouwd worden.
Dit huis staat helemaal in orde. Enkel de indeling van het huis is een beetje eigenaardig maar ik kan me niet inbeelden dat dit een verschil van 100 000 euro kan uitmaken.
Mijn vraag is nu: waarom wordt dit gedaan op deze manier? Wordt hij op deze manier op één of andere manier bevoordeeld (minder registratierechten, ...)?