Mijn verhaal (echt gebeurd / nog steeds aan de gang)…
Onze zoon en schoondochter zijn al enige tijd op zoek naar een villa. Na verschillende huisbezoeken botsten zij op een woning die wordt aangeboden via een immobiliënkantoor voor de prijs van 525.000 euro .
Zij nemen contact op met het kantoor en krijgen de adresgegevens van de verkoper. Vervolgens nemen zij contact op met de verkoper en spreken af voor een bezoek.
De villa voldoet aan hun wensen en (na een tweede bezoek met beide ouderparen) gaan zij mondeling akkoord met de verkoper om de villa te kopen tegen de vraagprijs (525.000 euro).
Maar dan komt de kat op de koord … De verkoper (een 'vader & zoon bvba') doet een verwarde uitleg dat hij eerst nog zijn boekhouder moet raadplegen om één en ander in orde te brengen … blijkbaar behoort een deel van het onroerend goed ook tot de activa van het bedrijf … enz … enz … (als leek begrijpen wij het allemaal niet zo goed) … en tenslotte stelt hij voor dat mijn zoon/schoondochter een bod bij de makelaar moeten uitbrengen van 475.000 euro , bod dat hij als verkoper zal goedkeuren voor de verkoop … op voorwaarde dat hij 50.000 euro (van de 525.000 euro) in het zwart kan ontvangen.
Dit lijken mij op echte maffiapraktijken …
Ook het hele kader rond deze verkoop is zeer wazig. Als leken vrezen/vermoeden wij dat het hier mogelijk gaat om een verkoop van eigendom door 'een bedrijf in moeilijkheden' (of zien wij het te negatief in ?) waarbij er mogelijk problemen zijn ingevolge allerlei soorten lasten (in pandstelling, openstaande lening, …) die op het te koop gestelde onroerend goed rusten (misschien kraam ik hier, als leek, volkomen onzin uit).
Maar ja … de zoon en schoondochter vinden dit een prachtige villa, de binneninrichting met kwaliteitsvolle materialen, een sublieme ligging (en ook wij als ouders vinden het in feite een goede koop) ... maar het lijkt allemaal zo verwarrend.
Wij zouden 'ergens' klacht kunnen indienen omwille van dergelijke handelspraktijken … maar anderzijds willen onze kinderen de verkoper ter wille zijn, zoniet riskeren zij "hun koop" te missen …
Anderzijds stellen wij (de ouders) ons ook vragen : wat is de rol hier van de makelaar ? … moet deze niet eerst nagaan of het pand fiscaal/juridisch in orde is om voor een verkoop in aanmerking te komen ? (nu lijkt het wel dat de villa te koop wordt aangeboden en er blijkbaar nadien nog onderliggend juridisch/fiscaal allerlei dient in orde gebracht te worden door de eigenaar (en/via zijn boekhouder) ?
De eigenaar heeft zonet beloofd dat hij de komende dagen duidelijkheid zal hebben wanneer/hoe de villa kan worden verkocht … Het lijkt wel alsof de verkoper hier eerst een (echt) geïnteresseerde koper wilde vinden vooraleer te beginnen aan 'alles, administratief, juridisch en fiscaal in orde te brengen van de 'te koop' aanbiedng ….
Als je het mij vraagt : heel eigenaardig … en als geïnteresseerde koper heb je weinig manoeuvreerruimte … ga je niet in op het verzoek van de verkoper dan word je door hem gedumpt als potentiële koper … ook bij de makelaar kun je niet echt terecht (want de verkoper zegt dat hij alleen als verkoper/eigenaar kan beslissen of de villa effectief mag worden verkocht, ook al wordt de vraagprijs geboden) … Bovendien kun je je veel vragen stellen bij de rol van zo'n immokantoor.
Het lijkt dan ook wel dat zij (zoon/schoondochter) naar de pijpen zullen moeten dansen van de verkoper, hierbij genoegen nemend met diens vreemde handelspraktijken en bovendien de nodige risico's zullen moeten durven nemen (want heel koosjer ziet dergelijke gang van zaken niet uit).
De reden dat ik dit item heb geschreven is velerlei :
om aan te tonen hoe het er blijkbaar (soms) aan toe gaat in de wereld van de immobiliën …
om eens na te gaan of ook anderen al werden geconfronteerd met dergelijke praktijken …
om uiteraard (indien mogelijk) enkele adviezen te mogen ontvangen …
of gewoon om aan te tonen dat je uiteindelijk als kandidaat koper volledig afhangt van de goodwill van de verkoper.
Vriendelijke groeten,
janw1951