Mag ik een inbreker doden?

Aristocrat4
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Mag ik een inbreker doden?

#1 , 01 jul 2025 09:13

Het is avond en ik betrap een inbreker in mijn huis. Mijn vrouw en 2 kinderen zijn ook thuis. Mag ik deze inbreker doden?

Volgens de 'wet' mag dit enkel als hij een bedreiging vormt voor mij/mijn gezin. Maar is enkel al zijn aanwezigheid niet een directe bedreiging? Ik weet toch niet of hij gewapend is, en waarom hij hier is. Ik moet er toch niet van uitgaan dat hij geen slechte bedoelingen heeft met ons?

Stel dat ik deze man in 2 slagen doodsla met een baseballknuppel, kan ik hiervoor gestraft worden voor moord?

bosprocureur

#2 , 01 jul 2025 09:22

Wat een toeval dat er net dàn een baseballknuppel binnen bereik is... En allicht geen gsm of telefoon waarmee u politiehulp kan vragen?

Thomas_AA

#3 , 01 jul 2025 09:59

Als u weet wat er in de wet staat, weet u ook dat uw vraag en de formulering hiervan onzin is.

Reclame

Franciscus

#4 , 01 jul 2025 13:30

Nee.
Ik ga hier zelfs niet over uitweiden.
ALS u zoiets doet verwacht u maar aan een zeer doorgedreven onderzoek en verwacht maar dat u als verdachte zal vervolgd worden voor moord en of doodslag.

Over dit onderwerp zijn meerdere cursusuren / hoofdstukken met praktijk cases gevuld indertijd.

Aristocrat4
Topic Starter

#5 , 01 jul 2025 23:34

Wat een toeval dat er net dàn een baseballknuppel binnen bereik is... En allicht geen gsm of telefoon waarmee u politiehulp kan vragen?
Stel dat ik in mijn kamer ben waar een baseballknuppel in de hoek staat , en ik hoor die inbreker mijn huis binnenbreken. Mag ik deze dan niet gebruiken om mezelf te verdedigen? (Kan ook iets anders zijn, een schroevendraaier ofzo). Stel dat die inbreker een gek is, een terrorist is, gewapend is, mijn kinderen wil ontvoeren/verkrachten? Waarom moet IK er van uitgaan dat hij geen (dodelijke) bedreiging voor ons vormt? Als hij een pistool uit zijn zakken tovert en ons neerschiet, dat kan in een fractie van een seconde gebeurd zijn. Als ik een inbreker betrap, ga ik er vanuit dat hij gewapend zal zijn.

Politie bellen? Ok, maar wat intussen? Er is nog steeds een bedreiging in mijn huis, en door de politie te verwittigen gaat die bedreiging niet direct weg.

Aristocrat4
Topic Starter

#6 , 01 jul 2025 23:36

Als u weet wat er in de wet staat, weet u ook dat uw vraag en de formulering hiervan onzin is.
Dat u niet mag inbreken, dat staat ook in de wet. Maar daarom zijn er nog steeds gevaarlijke inbrekers.

Aristocrat4
Topic Starter

#7 , 01 jul 2025 23:39

Nee.
Ik ga hier zelfs niet over uitweiden.
ALS u zoiets doet verwacht u maar aan een zeer doorgedreven onderzoek en verwacht maar dat u als verdachte zal vervolgd worden voor moord en of doodslag.

Over dit onderwerp zijn meerdere cursusuren / hoofdstukken met praktijk cases gevuld indertijd.
Dus u zou uzelf en uw gezin niet beschermen? Stel dat hij gewapend is, en uw kind wil ontvoeren..u weet toch niet waarom hij hier is?

lukasi

#8 , 02 jul 2025 06:10

je mag hem ontwapenen
je mag je lijf en leden verdedigen
je mag je verweren.
Dood je de inbreker dan zal je van doodslag beschuldigd worden.
Ligt de basebalknuppel voor het grijpen dan wordt het al eerder met moord
en
als ze deze vraag hier lezen , kan het uitdraaien op moord met voorbedachte raded.

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”