Mijn naam&adres werden misbruikt

marccwr
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Mijn naam&adres werden misbruikt

#1 , 01 sep 2016 19:09

Een maand geleden kreeg ik een rekening van de Duitse Gesundheidskasse AOK. Blijkbaar had iemand mijn naam&adres gebruikt als zogenaamde zaakvoerder van de firma CROP International GmbH, Ernst-Heinrich-Geist-Str. 9, 50226, Frechen en moest ik nog 2489,41EUR achterstallige sociale bijdragen betalen. Ik heb nooit een zaak gehad en al zeker niet in Duitsland.
Na overleg met AOK bleek dat de fraudeur gelukkig mijn geboortedatum niet kende en dus een verkeerde datum had gebruikt waardoor ik vrij snel met een kopij van mijn paspoort AOK kon overtuigen dat het om fraude ging.

En vandaag krijg ik twee opvorderingen (in totaal voor 1500EUR), nu van een het Duitse incassokantoor "Creditreform" met een waslijst van openstaande rekening/facturen van diverse bedrijven uit Duitsland, België en Nederland.
Dit maal waren de rekeningen voor een bedrijf genaamd ARGAN GmbH, Haupstr. 134, 51143 Koln, waarbij de fraudeur(s) mijn naam/adres geleend hebben als hun "zaakvoerder". Mijn kennis van de Duitse taal is niet geweldig maar ik vermoed dat alle rekeningen betrekking hebben op iets wat "online" gekocht werd.

Ik neem aan dat het om dezelfde fraudeurs gaat, maar wat doe ik hier nu best mee? Op zijn beloop laten? Of toch maar iets antwoorden aan die incasso? Of mijn verzekeraar rechtsbijstand aanspreken? Ik wil uiteraard moeilijkheden vermijden maar ik wil er ook niet meer tijd insteken dan nodig is.

Alvast bedankt voor jullie goede raad!
Marc

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105

#2 , 01 sep 2016 19:58

Zeker al gaan aangeven bij de politie.

Franciscus

#3 , 01 sep 2016 20:53

Klopt met alle documenten die van vorige maal en van deze maal hebt aangifte doen bij politie.
Creditreform heeft blijkbaar geen registratie als incassobureau in België maar wel in Nederland.
Incassobureau hebben zo wie zo al geen wettelijke bevoegdheid en buitenlandse moeten ook nog in België erkend worden.
Stuur daarna aan die Duitse firma een mail met uw uitleg - hou het kort - en dat u aangifte wegens valse naamdracht en oplichting hebt gedaan bij de Belgische politie.
Dat u van hen geen verdere berichten meer wenst te ontvangen of dat u daarvoor ook aangifte zal doen voor belaging (stalking).

Een firma die ik goed ken heeft jaren geleden ook problemen gehad met een NL incassobureau dat wat ingeschakeld door een provider wegens niet betalen rekeningen. Zo'n 4 jaar heeft dat spelletje geduurd. Firma betaalde facturen onder F123456 maar kreeg er ook nog eens onder P(articulier).
Drie maal werd het rechtgezet maar vierde maal werd ineens zelfs na mail AS en fax naar provider incasso ingeschakeld.
Wel die keer ....maar dan ook alleen die maal moet gezegd worden dat het incassobureau de zaak uiteindelijk heeft rechtgezet. Waren trouwens zeer beleefd.
PS in NL bestaat ook het CJIB ...dat gaat over penale boeten en is iets anders iets zoals onze dienst Penale boeten. In NL worden wat wij domiciliëring zouden noemen ook incasso genoemd.

Reclame

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”