ordinaire warenhuisdiefstal : niveau "pathetic amateur"

Turaki

Re: ordinaire warenhuisdiefstal : niveau "pathetic amateur"

#31 , 27 jun 2015 19:42

Dan denk ik bv aan een kleine lokale winkel waar dat er 2 mensen werken. Als er 1 van die 2 zich moet bezighouden met de extra administratie ipv de rekken te vullen...is er een nadeel. Men kan moeilijk opleggen/ verwachten om "slachtoffer" te worden.
Niet van toepassing in dit geval, dus niet relevant.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
BloodNight

#32 , 27 jun 2015 20:13

On topic dan, geen strafbaar feit met het vragen van een administratieve geldsom. Indien TS het hiermee niet akkoord was, had hij maar niet moeten betalen.

Turaki

#33 , 27 jun 2015 20:17

On topic dan, geen strafbaar feit met het vragen van een administratieve geldsom. Indien TS het hiermee niet akkoord was, had hij maar niet moeten betalen.
Al meer correct. Maar ik betwijfel sterk of dit wel gevraagd is geweest, en men dit niet meteen mee op de rekening heeft gezet. TS zegt namelijk, dat na het betalen, het volgende gebeurde:
Ik krijg een kasticket met de fitbit, de minidrone, de coyote, en 20 euro administratieve kosten, aangerekend voor "diefstal".

Reclame

*zuGt*
Topic Starter

#34 , 27 jun 2015 22:39

Bij MM hebben ze een opvallende en efficiënte beveiligingsdienst, je kan er niet naast kijken. Hun verhaal zal wel eerder zijn dat ze je herkenden van de dag voordien en ze je in de gaten hielden, jij had dat plots ook door, dus vlug de goederen terug uit je zakken en er vandoor gaan... En wat als ze bij MM verder gaan graven? Komen ze je dan opnieuw tegen op oudere video-opnamen terwijl je aan het "shoppen" bent? Wie de bal kaatst....
Right. Vandaar dat de bewaker niet eens iets wist van die Coyote. Geen woord. Tot ik het zelf vertelde.
Toen moest ik mee de winkel in om het apparaat te gaan zoeken. Want hij wist het niet. Omdat hij het niet had gezien.

Maar alleszins bedankt voor je reactie. Oordelen zonder de feiten te kennen, moet op een bijzonder hoge intelligentie wijzen :S
Net zoals mijn gedrag in de MM. Bijzonder overdacht van mij, inderdaad...
De politie aanpakken? Waarom zou ik dàt in godsnaam doen? Ik wil gewoon de 20€ die mij onwettelijk is ontnomen.
En dat coyote-toestel, daar heb ik vragen bij.

Ik ontken geenszins dat ik in de fout ben gegaan, integendeel, 'k heb nog een beetje verantwoordelijkheidszin en onderga m'n straf (enkel en alleen omdat ik ze verdiende).
Daar heb ik geen problemen mee. Wel met onterechte aanklachten.

Ik werd trouwens niet "gevraagd", maar "bevolen". "ga hier binnen" "betaal".
Het was echt geen toneeltje "mag ik hier naar binnen gaan?" "ik weet dat ik naar huis mag maar ik doe het niet, want ik zit hier goed?"
Come on.
Je kan op het net haten wat je wil, maar doe het dan alsjeblief gefundeerd.
Ik weet zelf ook al lang dat ik een strafbare misdaad heb begaan, en daar de prijs wil en ga voor betalen.
Maar enkel die prijs. Niet nog eens bijkomende, volstrekt niet-van-toepassing zijnde boetes en aanklachten.

Net daarvoor is ons rechtssysteem ontworpen.

Maar goed. "Je hebt gestolen, je verdient het, wees blij dat ze je niet op de brandstapel zetten".
Die redenering begrijp ik inderdaad ook.

Ik wist enkel niet dat hier nog middeleeuws volk rondliep :P

*zuGt*
Topic Starter

#35 , 27 jun 2015 23:25

Bloodnight:
ow, dat inzicht had ik niet. Had men me gevraagd of ik dat wou betalen, dan had ik met heel veel plezier "NOOIT VAN MN LEVEN" geantwoord.
Feit is: het werd simpelweg nooit gevraagd en ik heb het vastgesteld buiten toen de flikken me mn kastickets gaven.

Ik merk het, heel veel vooroordelen, en dan nog op dit forum, beetje teleurstellend eigenlijk.

Het enige wat ik wil is dat alles correct én volgens de wet verloopt.
Ik steel iets, dat mag wettelijk gezien niet, dus ik word daarvoor gestraft. Absoluut geen probleem mee.

Maar dit? Hier zit een stuk willekeur/machtsmisbruik in.
Als je dat niet inziet of ontkent, en daardoor maar gaat schelden, tsjah...
dan is er niks meer dat ik nog voor je kan doen, behalve hopen dat het pijnloos zal zijn...

Ik wens je in ieder geval veel moed.

*zuGt*
Topic Starter

#36 , 29 jun 2015 21:46

even ter afsluiting: ben nog even langs geweest, met de overste van de bewakingsagent gaan praten.

Dat van die 20€: dat is inderdaad volstrekt onwettelijk, en ik heb alle recht om dat geld terug te eisen.
Dit ligt echter niet meer in handen van de politie --> is een burgerlijke procedure.
Dus ik kan, als ik dat wil, een burgerlijke procedure opstarten om die 20€ terug te vorderen.
En die procedure zal ik winnen ook. Maar: m'n raadsman zal een veelvoud kosten van m'n "eis" (zijnde: 20€ ...)

En dat weet élke grote winkelketen ook. Veiligheidspersoneel wordt sowieso betaald, er zijn welgeteld 0€ extra kosten voor de winkel. Nada.
Behalve het telefoontje naar 101. Maar dat is zelfs gratis denk ik.
En uiteraard laat ik het vallen, het is te absurd.

Maar tsjah. Ik fuck met MM door te stelen. Als beloning word ik nu geneukt. Seems only fair.
Maar er zijn regels in onze maatschappij. Ik overtreed de regels, en wordt gestraft. Terecht.
MM overtreedt de regels en maakt misbruik van iemand die net de regels overtreden heeft en zich dus in een immens zwakke positie bevindt.

Dus ja. Wie is hier dan de echte "crimineel", kan je je dan afvragen.

Voor alle duidelijkheid: ik deed m'n verhaal absoluut niet om sympathie op te wekken of MM te bekritiseren of dergelijke.
Ik vond de hele situatie gewoon "raar".
En terecht dus, ik weet wat ik wou weten. Wat mij betreft, super forum!

Welbedankt aan iedereen die iets bij te dragen had, veel bijgeleerd in deze discussie!

Niemandal

#37 , 22 aug 2015 00:54

Graag wil ik wel toevoegen dat als er geen mensen zoals u zouden zijn, er heel wat kosten bespaard kunnen worden. De beveiligingsagenten worden ingehuurd omdat er dieven zijn.

In een eerder bericht post u dat de van contact opnamen met u ivm de 20€, in een later bericht vermeldt u dat u enkel de 20 € terug wil.

U moet me vergeven dat ik hier niet aan uit kan. U beweert dat u, laten we zeggen, per ongeluk, gestolen hebt op dag 1, en helemaal geen dief te zijn. Maar op dag 2 gaat u wel terug met de zelfde intentie.

U beweert dat u het recht hebt een verpakking te openen, met het product zelf door de winkel te stappen, het product terugsteken en ontging happened? Multimediawinkels voorzien echter van bijna alle producten die te koop zijn demotoestellen om deze praktijken te vermijden. Dit omdat een geopende verpakking een vermindering in waarde is, en dus verlies voor de winkel.

Mocht ik in uw schoenen staan, ik zou me generen, ipv het verhaal op internet te gooien, en de gedupeerde nog slecht te gaan maken.

zandstraal
Juridisch actief: Nee

#38 , 14 jul 2016 18:34

De politie-agent die mij verhoord heeft ivm winkeldiefstal vroeg of ik bereid was een administratieve kost te betalen indien de winkel hier om vraagt. Ik zei ja, maar kunnen zij dan eender welk bedrag vragen? Hij zei daarop dat dat meestal 25€ is , niet meer dan 50€ en dat het parket (of gerecht?) dit toelaat. Ik zei ok, maar wat als ze toch meer vragen, moet het gerecht daar niet mee akkoord zijn voor zij dit kunnen vragen? Hij zei daarop dat het gerecht het meestal toelaat indien het niet meer dan 50€ is , indien ze meer vragen zullen ze waarschijnlijk niet akkoord gaan.

Nu lees ik hier dat dit niet wettelijk is, maar de praktijk is blijkbaar anders?

LeenW

#39 , 14 jul 2016 18:41

Vragen staat nog steeds vrij..

tira00

#40 , 14 jul 2016 19:35

En na het vragen kan jij het weigeren....

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”