#2 , 2 jaar 2 maand geleden (19 nov 2016 14:56)
Je was in 2004 mede-opdrachtgever voor de eerste notaris, correct? De tweede notaris trad alleen op als raadsman?
Ik meen dat het mogelijk is om een kopie van deze aangifte te bekomen. De meeste notarissen bewaren hun aangiften in aparte mappen. Sommigen bewaren dit in het dossier zelf en dan ligt het in het archief. Misschien hebben ze nog geen tijd gehad om het te bekijken.
Er is geen wettelijke regeling in verband met het afgeven van kopieën van aangiften. Er is alleen een wettelijke regeling voor kopieën van akten (art. 23 Notariswet). Deze regeling is hier niet van toepassing.
Aangezien jullie alleen een contractuele verhouding met de notaris hadden, zijn de regels m.b.t. verbintenissen van toepassingen. Volgens mij dient een zorgvuldige notaris een kopie van de aangifte te geven aan de cliënten, aangezien het voor hen van groot belang is. Zeker omdat jullie in 2004 nooit een kopie hebben gekregen (dit vind ik laakbaar).
Als de notaris blijft stilzitten, kan je bij de ombudsdienst voor het notariaat een klacht neerleggen. Maar eerst zou ik eens bellen.
By the way, een kopie van de aangifte kan ook bekomen worden via het registratiekantoor. Daar is het immers ingediend. Als het dringend is, zou ik me naar daar wenden.