Situatie:
Elf jaar geleden heb ik samen met mijn broer een huis gekocht, waar we ook beide wonen. Geen partners, geen kinderen.
Bij de aankoop hebben we een tontine opgesteld zodat de woning naar de langstlevende gaat en niet naar onze ouders.
Onze ouders zijn gescheiden. Mijn vader heeft een woning in volle eigendom, geen nieuwe partner en ik en mijn broer zijn de enige kinderen.
Zes jaar geleden ben ik getrouwd in gemeenschap van goederen. Mijn vrouw is samen met haar zoontje bij ons komen wonen.
Wij wonen hier nu dus met drie volwassenen en stiefzoon in co-ouderschap. Broer is nog steeds vrijgezel.
Vraag:
Mocht ik eerder overlijden dan mijn vader heeft mijn vrouw dan recht op mijn erfdeel van de ouderlijke woonst, of gaat dit volledig naar mijn broer?
Tweede vraag: mocht ik eerder overlijden dan mijn broer, is mijn vrouw dan op enige manier beschermt? Ik ga ervan uit dat de tontine dan in werking treed waardoor mijn broer volledige eigenaar wordt van de gezinswoning, maar kan hij in theorie haar dan gewoon op straat zetten?
Is er een manier waarop ik haar kan beschermen bij overlijden, maar zodanig dat ik onze gezinswoning niet in gevaar breng bij een eventuele scheiding?