Partner beschermen bij overlijden

Holst
Topic Starter

Partner beschermen bij overlijden

#1 , 04 jan 2025 17:37

Situatie:
Elf jaar geleden heb ik samen met mijn broer een huis gekocht, waar we ook beide wonen. Geen partners, geen kinderen.
Bij de aankoop hebben we een tontine opgesteld zodat de woning naar de langstlevende gaat en niet naar onze ouders.
Onze ouders zijn gescheiden. Mijn vader heeft een woning in volle eigendom, geen nieuwe partner en ik en mijn broer zijn de enige kinderen.
Zes jaar geleden ben ik getrouwd in gemeenschap van goederen. Mijn vrouw is samen met haar zoontje bij ons komen wonen.
Wij wonen hier nu dus met drie volwassenen en stiefzoon in co-ouderschap. Broer is nog steeds vrijgezel.

Vraag:
Mocht ik eerder overlijden dan mijn vader heeft mijn vrouw dan recht op mijn erfdeel van de ouderlijke woonst, of gaat dit volledig naar mijn broer?

Tweede vraag: mocht ik eerder overlijden dan mijn broer, is mijn vrouw dan op enige manier beschermt? Ik ga ervan uit dat de tontine dan in werking treed waardoor mijn broer volledige eigenaar wordt van de gezinswoning, maar kan hij in theorie haar dan gewoon op straat zetten?
Is er een manier waarop ik haar kan beschermen bij overlijden, maar zodanig dat ik onze gezinswoning niet in gevaar breng bij een eventuele scheiding?

basejumper

#2 , 04 jan 2025 21:55

Beste

U moet dit opnemen met uw notaris.
Primo is uw vrouw geenszins erfgenaam van uw kant van de familie. Bij overlijden vader zijn de twee zoons erfgenaam. Bij vooroverlijden 1 zoon gaat alles naar de andere zoon. U zou theoretisch wel uw stiefzoon kunnen adopteren waardoor die in uw plaats erfgenaam wordt bij vooroverlijden. Maar dat ligt familiaal niet altijd even makkelijk. Bij tontine wordt uw broer volle eigenaar, ik denk niet dat uw vrouw nog vruchtgebruik heeft wanneer u eerder een tontinebeding tekende. Bekijk dus met de notaris wat haalbaar is.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

lukasi

#3 , 05 jan 2025 08:51

Begrijp iets niet,
tontine is toch een overeenkomst waarbij tussen beide partners wordt verklaart dat de langst levende de enigste eigenaar was en blijft en dat de eerst stervende nooit eigenaar was en is geweest ?

Zelfs moest u uw stiefzoon adopteren dan nog gaat de tontine voor.

Inderdaad stof tot nadenken en laten uitzoeken door de notaris

Reclame

Terug naar “Successie- & Registratierechten”