Twistpunt ingang opzegperiode

dukeman
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Twistpunt ingang opzegperiode

#1 , 30 jun 2025 20:36

Hallo,

ik huur een appartement voor iets langer dan 4 jaar, het werd door mijn verhuurder vandaag, 30 juni, officieel verkocht (akte ondertekening). De nieuwe eigenaars zeggen vandaag dezelfde dag het contract op via een aangetekend schrijven (verstuurd volgens hen, niet ontvangen) en zeggen dat de ingang van de opzegperiode begint op 1 juli. Zij hebben dit aan hun notaris gevraagd en die zei blijkbaar dat de poststempel op het document telt. Nu heb ik hier al veel topics doorlezen, en hier kwam uit dat de dag van kennisgeving (aanbieding door post) telt, en voor mij maakt dat een wezenlijk verschil van een maand dat ik langer naar een oplossing kan zoeken. Kan iemand mij uitsluitsel geven of ik de ingangsdatum in de aangetekende huuropzeg kan betwisten?

Ik weet niet of het uitmaakt of de nieuwe eigenaars mij nog geen document hebben gegeven dat bewijst dat zij wel degelijk de nieuwe eigenaars zijn en als nieuwe verhuurder kunnen optreden. Ook hebben ze mij vandaag een mail gestuurd met de opzeg in bijlage, maar ik weet ook niet of dat uitmaakt voor mijn zaak.

Kan iemand mij helpen?

Bedankt alvast.

Thomas_AA

#2 , 30 jun 2025 21:21

Opzeg is niet verplicht aangetekend, dat helpt alleen voor de bewijslast. Heeft u bijvoorbeeld al op de e-mail vandaag gereageerd? Of op een tekstbericht? Anders is het inderdaad kennisgeving die telt, en je kan moeilijk argumenteren dat die op de dag van verzending is.

Maar maakt 6 of 7 maanden zo een verschil? Welke woning gaat u in de zevende maand vinden die in de 6 daarvoor niet te vinden was?

dukeman
Topic Starter

#3 , 30 jun 2025 22:02

Ze hebben me een mail gestuurd, maar ik heb hier niet op gereageerd. Ze hebben me ook gebeld, en gezegd dat ze de opzeg vandaag hebben gestuurd, en ik heb gezegd dat ik hem dan wel morgen of overmorgen zie verschijnen. Volgens mij moet een huuropzeg wel degelijk schriftelijk en officieel betekend worden via een aangetekende brief, deurwaarderexploot of overhandiging tegen ontvangstbewijs. Dus mailtjes en telefoontjes tellen dan toch niet als officiële kennisgeving, zou ik denken. Of klopt dit niet?

Ik heb zelf een appartement dat ik verhuur, en als ik dat moet opzeggen, heb ik zelf 6 maanden de tijd nodig en ik wil mijn huurder voldoende tijd geven om zelf iets te vinden. Vandaar dat het voor mij belangrijk is dat beide opzegperiodes overlappen, en dus nu graag wil weten of ik in mijn recht sta.

Reclame

Thomas Morus

#4 , 30 jun 2025 22:11

Er bestaan geen vormvereisten om een huurcontract op te zeggen. Je kan jouw huurcontract in principe dus ook via een gewone brief, een e-mail, een sms of zelfs mondeling opzeggen.

Een aangetekende brief is dus niet verplicht (tenzij dit expliciet is opgenomen in het huurcontract), maar wel aangeraden om discussies te vermijden.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

dukeman
Topic Starter

#5 , 01 jul 2025 00:21

Er bestaan geen vormvereisten om een huurcontract op te zeggen. Je kan jouw huurcontract in principe dus ook via een gewone brief, een e-mail, een sms of zelfs mondeling opzeggen.

Een aangetekende brief is dus niet verplicht (tenzij dit expliciet is opgenomen in het huurcontract), maar wel aangeraden om discussies te vermijden.
Als huurder niet nee (zoals ik lees op vlaanderen.be), maar als verhuurder wel dacht ik.
En dit gaat hier 2 maal over een verhuurder die zijn contract wil opzeggen.

Terug naar “Huren”